FireWolf 0 Postad 1 Mars , 2008 Hur mycket starkare motor kan man ha på sin båt än vad som är högsta rekommenderade motorstyrka. Om man inte tänker på försäkring osv. Utan mest vad båten tål. När de byggt båten så måste de ändå haft en viss marginal eftersom att man han ha en väldigt liten propeller som ger en bra accerleration. Då ger ju den samma påfrestning på akterspegeln som en starkare motor men med samma acceleration, eller? För när man väl är uppe i toppfart och ligger på samma hastighet så kan det väl inte vara någon skillnad på hur många hästkrafter man har? Hur stark motor har ni i förhållade till vad båten får ha?http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-undecided.gif\ border=\0\ alt=\Undecided\ title=\Undecided\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 540 Postad 1 Mars , 2008 Tycker frågan mest liknar Hur långt är ett snöre? Antingen litar man på att de som typat båten vet vad de håller på med eller så kör man tills det skiter sig. Mao: Tror inte det finns något bra svar på din fråga, tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ebbersten 0 Postad 1 Mars , 2008 Jag skulle gissa på 25% mer kan man nog ha utan problem. Vissa båtar klarar säkerligen mer och andra mindre. Vet om en som har en 225hk på sin silver som e lämpad för en 150 och han har varit tvungen att förstärka upp akterspegeln lite då och då efter sprickbildningar. själv så e jag oxå sugen på en 225a på min som e lämpad för en 150hk men jag e lite osäker på om det håller, förvisso så har jag en amerikansk plast båt som har väldigt tjock plast och är tung för sin längd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 1 Mars , 2008 Vet en som hade en Ryds som skulle tåla 115 - han satte på en 150 - akterspegeln sprack nästan direkt och den blir då lite mer svårsåld. Även efter reparation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 2 Mars , 2008 Det finns väl inga begränsningar bara att svetsa ihop och förstärka vartefter båten spricker, sen är väl frågan hur mycket effekt man verkligen kommer att utnyttja, men visst blir det roligare att ha lite pulver att busa med. enl försäljningsbrochyren MOTORVALET är fritt men idealet ligger på 10-15hk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 2 Mars , 2008 Det där med propellerstorleken hängde jag inte med på... Om du har en liten propeller på en stark motor så borde den väl övervarva..? Den får för lite motstånd.. Sen när det gäller att ha starkare motorer så gäller det att ha en frisk akterspegel och förstärka, förstärka och åter förstärka... När det gäller min båt så vet jag inte hur stor motor det ska vara... vet bara att akterspegeln är 11cm tjock.. men har sökt lite på internet och hittat några stycken av samma modell.. De flesta verkar ha runt 50hk. Jag har 70hk men såg en som hade satt på en 115hk Mercury.. det gick jättebra enligt ägaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 2 Mars , 2008 en väldigt liten propeller? med bra acc? menar du väldigt liten stigning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser