FireWolf 0 Postad 1 Mars , 2008 Tja! Är det någon som har seglat emellan Stockholm och Göteborg och hur lång tid det egentligen tar? Senast ändrad av FireWolf | 01 mars 2008 | 18:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
slugo 0 Postad 1 Mars , 2008 Segalt Gbg-Sthlm-Gbg några gånger och den tid det tar beror på väder och besättning. Sträckan är ca500M och det snabbaste jag gjort den på är 2.5 dygn på 2 mans besättning, tufft men det går. Beroende vilken tid på året du seglar kan tiden variera. Hanö bukten och Vattnen utanför Kullens fyr är oberäkneliga och kan ta lite längre tid än man tänkt sig. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FireWolf 0 Postad 1 Mars , 2008 Hur länge seglade ni varje dag när ni seglade på 2,5 dygn. Eller räknade du samanlagt 2,5 dygn, alltså 60 timmar. Var det en snabb båt ni seglade i då och hur fort gick den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 1 Mars , 2008 Om det nu är 500 distansminuter så är det ju lätt att räkna ut. distans x tid / fart Dvs 500 / normalhastighet för din båt = tiden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 Mars , 2008 Det låter som en katamaran och segling nonstop. Iallafall en väldigt snabb båt. T.ex motorbåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 2 Mars , 2008 Tja.........med 8.5 knutar och man seglar nonstop och haft tur med vindarna är väl inget märkvärdigt ..En brasar käket och man sover 4 timmar växelvis klarar man om man är van att segla för övrigt. Har man sedan en autopilot för rorkulten och man behöver bara finjustera skoten så kan jag tänka mig vara ombord på den båten...http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ /> Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 2 Mars , 2008 jag har seglat den sträckan två gånger, båda gångerna ensam. Det har tagit ca en vecka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
poppea 0 Postad 2 Mars , 2008 2,5 dagar det är fort, du måst ha tur med ving, och det är lättare från göteborg. Du kan starta med väst vind och hoppas att hqn vrida sudväst eller bättre sudöst. Jag har taggit 15 dagars till bretagne frankrike med en Murena, engenting är omöjligt. Utan vind i görna så jag var tvinga att stoppa i simmishanm för att ta bensin, och bensin finns inte i hamnet, jag gå till bensinmacka utanför byn (3km), 2 gånger tur och retur (12km) för att fylla min 30l tank och ha lite reserv. Jag kunde inte bära mer. Men 15 dagar allfallt, det är vädret som bestämma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 2 Mars , 2008 Hej Poppea.Är du från Frankrike?Seglat där?Berätta.Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 106 Postad 2 Mars , 2008 Hej seglade hem en sveakryssare från stockholm till göteborg i somras det tog 10 dyngn utan fungerande motor vi var 2 man vinden dog varje kväll vid sjutiden på ostkusten så efter sju var det stopp vare sig vi ville eller inte men jag gör gärna om denna segling som avslutades i 18 sekundmetet från varberg til göteborg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aniara139 0 Postad 5 Mars , 2008 jösses.. vad snabba alla är! jag seglade en sommar från lysekil till malmö, nästa sommar malmö till västervik. men då har jag hunnit se många av kuststäderna och en del naturhamnar. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cayenne1 0 Postad 6 Mars , 2008 Seglade GBG- Stockholm ensam på en vecka och då fick man ta i ganska ordentligt. Längsta dagsetappen var från Utklippan till Oskarshamn, ca 100M. Som sagt det var ganska precis 500M till dalarö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
slugo 0 Postad 13 Mars , 2008 När jag seglade på 2.5 dygn seglade vi Saltis-Landsort-Kalmarsund-Falsterbokanalen(Sova 4 tim)-Marstrand, båten är inte speciellt snabb vi loggade över 8kn, som jag såg någon lyckats räkna ut. Vindarna var friska-hårda och vi hade 40-50kn NW-vind mellan Falsterbo-Marstrand. Vi seglade inte genom Öresund-maskin. Och vi hade ingen autopilot...... Senast ändrad av slugo | 13 mars 2008 | 08:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 13 Mars , 2008 De två gångerna jag seglat sträckan var transportseglingar. Jag ville hem, var inte ute för sightseeing. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RasmuSthlm92 0 Postad 13 Mars , 2008 Bra inlägg! Jag funderar nämnligen på att köpa en båt i Göteborg och segla till Stockholm men det kommer nog att ta mkt längre tid, då jag är en landkrabba. ///Rasmus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 14 Mars , 2008 Hej Om man seglar dyngent runt så tar det max 5dygn, nästan oavsett båt. Om man inte har extremt otur med vinden. MVH CArl Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser