Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
maqqe17

Yamaha 28hk (70 - 80-talare) paj...

Rekommendera Poster


Behöver hjälp med en gammal yamaha 28hk som aldrig varit nåt fel på sen den inköpdes. (bytt ett tändstift, de ä allt) Nu startar den bra om man har pumpat in bensin från trycktanken, och sen går den tills de är slut bensin i förgasaren, sen är den typ omöjlig å starta den halvtimmen... Den går att köra om man sitter å pumpar hela tiden men då spiller den ut en massa bensin hela tiden...  Har prövat att köra med en annan tank å andra ventiler men de hjälpte inte. Nån som har nån ide vad som kan vara fel?        
Har även en Suzuki 16 hk som haft ett liknande fel men då hade flottören svullit upp av nån anledning så att den fastnade i vissa lägen å motorn trodde att de var kvar bensin i förgasaren hela tiden... Men de har ja  lagat genom att smälta flottören med en värmepistol å sedan trycka ihop den lite så att den inte fastnade... Men de är en flottör i kork på yamahan så den kan ju omöjligt ha svullit upp?
Ej min motor på bilden, men de är en likadan... 

post-10001145-1394235366,4945_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensinpumpen brukar ha gummimembran i sig och de kan bli dåliga med tiden. Jag skulle nog satsa på att byta det.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 01 mars 2008 | 14:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som Bosse skrev så är det bränslepumpsmembranet som har pajat.
Antingen får du köpa en ny bränslepump eller om det finns repsats att tillgå.
Ring Marinshopen och hör dig för.
MVH Gunnar Jansson. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att små korkbitar kan sätta igen munstyckena i förgasaren.
Ett vanligt fel är annars just igensatta munstycken.
Då kan det verka som om bränslepumpen är dålig. Samma med tjuvluft.
Men det är nog bränslepumpsmembranet på din Yamaha 28 hk. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränslepumpen är det första du ska kolla. Jag har haft liknande problem och det var bensinpumpen

post-18624-1394235366,583_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren, ska dit där den är nån gång framöver å ska testa dessa saker \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle också tippat soppapumpen men kolla gärna alla soppaslangar från kopplingen till förgasaren. De kan vara igentäppta, ha en skarp böjj eller liknande så att pumpen inte orkar...
Lycka till!
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Berättade detta för min morbror som äger motorn, men de tyckte han lät jobbigt så han har lämnat in den på reparation Flört.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vette fan va dom gjorde på verkstan, men de hjälpte inte??? Fast då skickade dom ingen räkning på repareringen heller så de var väl okej...

Men jag plockade bort bensinpumpen och försökte å kolla men den va helt sönderrostad och gick inte att öppna, fast jag hade ju testat pumpa in bensin i fuggen och starta utan slangen mellan pumpen och förknasaren och de kom ingen bensin, så jag kunde ju va ganska säker på att den va paj.

Så de blev en ny bensinpump å då gick den bra ett tag... men när den blir tillräckligt varm (ofta efter att man har stängt av den en gång) så går den inte att gasa, så fort man gasar på lite går den ner på tomgång igen... vad kan de vara tror ni då?



Senast ändrad av maqqe17 | 04 januari 2009 | 22:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...