Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
maqqe17

Evinrude 4hk 70talare går på en cylinder.

Rekommendera Poster


Har en gammal evinrude 4-hästare som gått bra tills i år då den börja gå på en cylinder... Har bytt tändstift och tändhatt men den går fortfarande bara på en ena. Den har en regleringsskruv fram å om man skruvar på den kan den i vissa lägen gå på båda i max en minut ungefär :s ...

 Nån som vet eller har förslag på hur man ska laga den?
 

post-10001145-1394235366,4069_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kolla om du får någon gnista på tändstiften... Då vet du vilken som är paj...

(Om du inte vet hur du gör..: Ta ur tändstiftet sätt på tändkabeln och lägg tändstiftet mot motorblocket (ex. vid hålet där du skruvar i det..) Måste var i kontakt med blocket.. Dra sedan igång motorn så att den drar runt. Då ska det gnistra till... )

Kan vara svag gnista så att det inte tänder.

 

Eftersom den kan gå på båda om den får mycket bensin låter det som att bränslet inte kommer fram som det ska.. Har du kollat bränslefilter/membram, slangar efter hål/tjyvluft...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det kan vara ditt bensin pump som fongera inte, för att controlera det du kan demontera pumpen men före detta du kan använda pumpen att du ha på bensin slang mellan motor och tanken.

Pumpa reglebondt med det och kolla om det fongera bättre.

Om pumpen fongera inte det kan vara pump system som är sonder (membran) eller  är smutsig, om du ha en filter mellan bensin slang och pumpen ta bort det, det kan vara den som ska bytas.

Det kan blir tjyvlyft som sak uppåt, om för exemple dit bensin slang är inte tät då lyften gå in i stället av bensin.

 

Motoren är inte död, det är inte så farligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju brytarspetsar på din äldre motor. Tippar på runt 1973-75.
Och där kan en kondensator pajat eller att ena brytaren gått ihop.
Har du inte bytt brytare sen 70-talet är det ju dags i varje fall.
MVH Gunnar J. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föresten nu såg jag att den var ännu äldre- Sen 60-tal till tidigt 70-tal.
Ta ett kompprov och se också om det är jämnt värde. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för era svar, ska testa dessa saker imorron \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ /> !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkade inte... men ska köpa en till likadan motor av en stuggranne för en hunka typ, så då ska jag ta alla slangar och bensinpumpen från den, å se om de funkar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju säga att de var tändkablarna som var pajj om nån annan skulle ha samma problem...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...