Rogga 0 Postad 1 Mars , 2008 Hej! Jag undrar vad det e för skillnad på aq 171 a & c. Vad jag förstår så gjordes modellen A bara i ett år. Är detta en motor som ni rekommenderar? Tack på förhand //Rogga Senast ändrad av Rogga | 01 mars 2008 | 09:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Briggen 1 Postad 3 Mars , 2008 Här ser du skillnaden AQ170A 1969 1972 6 170 hk 5000 varv AQ170B 1972 1973 6 170 5000 AQ170C 1973 1978 6 160 5000 AQ170D 1978 1980 4 AQ171A 1986 1987 4 167 5700 AQ171C 1987 1984 4 167 5700 AQ175A 1981 1985 V6 170 Och kolla här: http://personal.inet.fi/atk/fredrik.rantala/index1.html mvh Anders Senast ändrad av Briggen | 03 mars 2008 | 19:52 Senast ändrad av Briggen | 03 mars 2008 | 19:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seagate 0 Postad 3 Mars , 2008 Kolla in: http://www.drevia.se/ de har bra koll på Penta Senast ändrad av Seagate | 03 mars 2008 | 20:41 Senast ändrad av Seagate | 03 mars 2008 | 20:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plarsa 0 Postad 3 Mars , 2008 Tjenare ! Ta en koll på min hemsida(http://ockelbo.plars.org) så finner du den riktiga förklaringen. Det är skillnad på underdelens utformande av vevaxelns axeldiameter. aq171a är byggd på något som kallas för volvos lågfriktions motor. Lågfriktions motorn byggdes med klenare vevaxel lagringar 55mm. Man hade dock problem med denna motor och några år senare gick man tillbaka i axel dimension (runt 1990). Dessa motorer heter C. Samma sak gäller för aq151 serien. Som du kan se på min sida har vi en aq171c där du kan titta på vevaxeln och jämföra mot vår aq151a. C motorerna skall ha block med beteckningen b230f medens A motorerna har beteckning b230k Om du skulle få välja skulle jag rekommendera dig en C motor dvs b230f blocket. mvh / Plarsa http://ockelbo.plars.org Senast ändrad av plarsa | 03 mars 2008 | 23:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rogga 0 Postad 4 Mars , 2008 Tack för svaren,nu blev man lite klokare. //Rogga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stoffe79 0 Postad 28 Maj , 2009 Lite gammalt inlägg, men blev ändå lite nyfiken på vilken typ av problem dom hade på aq 171a? Jag har ju en sån motor i min båt. Är det nått man ska tänka på? Eller är det bara att tuta och köra, kan ju inte vara så stor skillnad på aq171c motorn i drift säkerhet eller? :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plarsa 0 Postad 28 Maj , 2009 Min gissning är att man hade problem med att vevaxellagren skar. Nu går båtmotorer inte speciellt mycket så det är antagligen inte något problem. Viktigt är att ha bra olja och byta varje sesång. mvh / Plarsa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rickardp 2 Postad 1 Juni , 2009 Vevstakarna som sitter i lågfriktionsmotorn är löjligt klena, dom är inte större än ett armeringsjärn (9mm) på klenaste stället vilket gör dessa motorer känsliga och definitivt inte något material att göra effektförändringar på, minsta lilla vatten i cylindrarna bryter direkt av staken som sedan hamrar sig ut genom blocket. (o)lustigt nog finns det bilder på just detta http://ockelbo.plars.org och deras AQ151A. Senast ändrad av rickardp | 01 juni 2009 | 09:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stoffe79 0 Postad 1 Juni , 2009 Om man ska göra en helrenovering av en aq171a motor går det att göra om den till en C motor då? Bara undrar? Som det låter så är det ju bara att byta vevaxlen, och vevstakarna så får man en C motor eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rickardp 2 Postad 1 Juni , 2009 Det är helt olika mått på ramlagren i blocket, så du är fast vid att använda lågfriktionsblocket. AQ151 och AQ171 har 86mm i slaglängd vilket ger runt 2.5l i slagvolym, en nytillverkad 2.5Lvev går på runt 14.000kr (Sten Parner tex.) så det går ju. Ett senare block går ju också att hitta,men det är inte helt gratis. Lägg dessa pengar på nya delar till din befintliga motor. 16V toppen är snordyr att renovera, bara ventiler kostar runt 7-800kr styck sen skall det mirafräsas och ev. ventilstyrningar skall bytas. Med 167hkr så är de smalare ramlagertapparna inget problem, men när man väl renoverar så kan man lika gärna byta vevstakarna till den nyare kraftigare varianten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rickardp 2 Postad 1 Augusti , 2010 Det är tydligen olika nivåer på kolvbulten mellan 'A' och 'C' varianten så skall man byta vevstakar så måste man byta kolvar på samma gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
whome 0 Postad 19 Juni , 2018 (redigerade) 2008-03-03 vid 19:50 skrev Briggen: AQ170A 1969 1972 6 170 hk 5000 varv AQ170B 1972 1973 6 170 5000 AQ170C 1973 1978 6 160 5000 AQ170D 1978 1980 4 AQ171A 1986 1987 4 167 5700 AQ171C 1987 1984 4 167 5700 AQ175A 1981 1985 V6 170 En liten justering av årtalet för AQ171C Årtalen ska vara 1987-1989 (inte 1984). Enligt den här källan: http://www.damet.com.au/Page/volvo-penta-old-engine-models Så tabellen blir således AQ170A 1969 1972 6 170 hk 5000 varv AQ170B 1972 1973 6 170 5000 AQ170C 1973 1978 6 160 5000 AQ170D 1978 1980 4 AQ171A 1986 1987 4 167 5700 AQ171C 1987 1989 4 167 5700 AQ175A 1981 1985 V6 170 Redigerad 19 Juni , 2018 av whome Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser