svampbob 10 Postad 1 Mars , 2008 Står i begrepp att att skaffa en gennaker, men vad är egentligen bäst, strumpa eller rulle? Är det enklare att rulla in seglet än att strumpa ner det? I lättvind spelar det säkert ingen roll men hur är det i hårdare vind? Tänkte passa på att kolla på mässan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 1 Mars , 2008 Har använt bägge systemen, de funkar bägge.... smaksak? Men har dock seglat av två beslag för \rulle\, en gick sönder inuti och på en brast schacklet. Så köp mycket bra kvalitet är mitt råd (kostar dock lite mer... ) Strumpa är väldigt händigt men tar mer plats att hantera och köp inte som jag minsta diametern, då blir det friktion på en stor gennacker.... ( större diameter ärlite dyrare och tar ännu mer plats men funkar lite bättre... ) Ett tips för lägre kostnad... som jag följde själv senaste inköpet. Skippa både rulle och strumpa och köp istället en MINDRE gennacker än vad segelmakaren säger att du \kan ha\ på din båt. Hantera sedan som en spinnacker, släpp i det fasta hornet där framme i fören och samla sedan bara in spinnackertyget. Då lär sig alla hur man gör och inget kan gå sönder... till lägre pris. Ensamseglar du i hårdare vind är det dock då ett stressmoment. Lycka till! Senast ändrad av Funkis | 01 mars 2008 | 11:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
x-mannen 1 Postad 1 Mars , 2008 Strumpa, helt klart. Har strumpa och inte genakern i säck utan ligger stuvad under förpiken och dras upp direkt därifrån. Kan dras upp genom ingången också om man så vill. Kör spinnaker på kappsegling utan strumpa. Har pratat med några som har rulle och ingen har varit helt nöjd alltid några problem. Har kört med 2 olika modeller och rekomenderar den som Royal Marine har (säljs hos andra segelmakare också) /// J-O Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svampbob 10 Postad 1 Mars , 2008 Tack för det, jag förstod nästan att rullen kan krångla eller paja. Det får nog bli en strumpa från Royal, har hört en del positivt om den. Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 6 Mars , 2008 Vad är det för problem med rulle? Jag har också tänkt skaffa två gennakrar, en maxad och en med rulle. Allt för att slippa gå upp på däck om man är kort om folk eller om det blåser mycket. Jag har också varit med om att strumpan krånglar och blivit omöjlig att få ned. Så vad brukar krångla med en rulle? Mvh / Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 6 Mars , 2008 Strumpa är att föredra då det med en rulle kan uppstå det problemet att linrullen blir full innan seglet är inrullat. Detta beroende på att en gennaker har mycket längre underlik samtidigt som duken är så tunn att det blir många fler varv upprullat. Kan givetvis lösas med ändlös lina och en Facnorrulle, men en strumpa är enklare att hantera när man ska ta ner seglet. Själv har jag en strumpa som jag är jättenöjd med. Senast ändrad av Matrix | 06 mars 2008 | 10:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 6 Mars , 2008 Om man har ändlös lina som jag tror är standard idag så vilket problem kvarstår? Mvh / Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser