Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Mr_Cool

Garmin 525s

Rekommendera Poster

Hej, fick ett erbjudande att köpa till en Garmin 525S till min nya Ryds 520 GTS.

Har funderat på att skaffa en GPS ett tag men inte köpt någon och det känns som ska jag ha en ska jag ta den nu när jag har fått en bra deal. Frågan är hur mycket använder ni era GPS'er? (eller är det bara nyhetensbehag) Kan se en stor fördel om man har en båt som man ger sig ut på längre turer med, typ DC och uppåt. Mvh Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ska du på utflykter där du inte känner till så klart bra med gps.

är man på kännt vatten, är ju det ganska onödigt.

vad få du ger för en 525? är själv intresserad av en sådan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag körde en gång på relativt kända vatten med fingret på sjökortet. Betade av lite vikar i mitt vår-fiske. Full sula in i en vik. Lite skymning och inte helt bra sikt. Ser en man på en brygga jag inte kom ihåg fanns där senaste gången jag var där och han tittar så underligt på mig.

Tittar då ner i vattnet och konstaterar att det är fullt med sten runt båten!

Jag hade kört in i viken innan på sjökortet och där var det bara ca en meter djupt. Inte undra att gubben på bryggan tittade konstigt på mig. Ingen vettig människa körde ju in där.

Så...

Jag ser det som om jag sparade in en propeller den gången och gick sedan och köpte mig en plotter för de pengarna. Plottern har jag på jämt och stämmer av att jag är där jag tror jag är.

Har sedan dess köpt ett antal båtar som jag samtliga har har installerat plotter i.

Nyhetens behag? Inte för mig ialla fall.

Sen är det ju bra att veta hur mycket motorn gått mellan service, tankningar osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, utan plotter skulle jag aldrig ge mig ut! Även i kända vatten är det skönt att se var man befinner sig och det mest ovärdeliga är trackontrollen som ritar upp spår där man kört vilket gör att om man tex ser en fin vik man är osäker på så är det bara att smyga in försiktigt första ggn, efter det så finns spåret på GPSen vilket gör det lätt att nästa gång köra in utan oro....Har en Garmin 292 med Bluechart G2 som jag är oerhört nöjd med

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, utan plotter skulle jag aldrig ge mig ut! Även i kända vatten är det skönt att se var man befinner sig och det mest ovärdeliga är trackontrollen som ritar upp spår där man kört vilket gör att om man tex ser en fin vik man är osäker på så är det bara att smyga in försiktigt första ggn, efter det så finns spåret på GPSen vilket gör det lätt att nästa gång köra in utan oro....Har en Garmin 292 med Bluechart G2 som jag är oerhört nöjd med

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

525 S är väl den modellen som har ekolod. Då kan du puttra runt i vikarna och hitta varmaste stället för ett dopp. Självklart ska du ha GPS från början. /Adam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...