Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
aakeoe

Grisslan 640 C vs Crescent Virgo

Rekommendera Poster

I valet av ny trollingbåt står det och väger mellan dessa två. Nya Grisslanmodellen är svenskbyggd, lättdriven och stabil i trollingfart (men säkert stötig i planing i krabb sjö), medan däremot Virgo med vass v-botten kräver större motor, tar sjön bra i hög fart, men i stället nog blir rank i trollingfart (och kanske har lite dålig bärighet i förskeppet?). Jag har fått rimliga offerter på båda modellerna och samlar mig för beslut nu inför båtmässan. Tacksam för synpunkter, gärna från medlemmar med personlig erfarenhet av endera båtmodellen. Av olika skäl vill jag kunna klara mig med 1500 kg trailer.

Mvh

aake

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

När du skriver 1500 kg trailer menar du då totalvikten?

Eller menar du att du kan lasta 1500 kg på trailern?

Om det är det senare så kan du ju kolla in Örnvik 640 Pilothouse också.

Var håller du mest till och fiskar?

Är du ofta ute i busväder och höga vågor?

Men för att återgå till din fråga, jag tror du listat ut det viktigaste redan om båtarnas sjöegenskaper. Blir kanske att sätta upp prioriteringslista, vad är viktigast vad gäller sjöegenskaperna. Att det blir stabilt och funkar bra i trollingfart eller att en något rankare båt är Ok men bättre egenskaper i grövre sjö.

Crescent Virgos skrov är ett erkänt bra skrov, det är samma som Salmon, Marlin och Dorado. Pelle Petterson som ritat skrovet vilket borgar för en bra konstruktion. Alla tester som finns i svensk båtpress lovordar sjöegenskaperna på Crescent Virgo (och systersbåtarna).

Crecent Virgo har 174 cm takhöjd så det blir att huka sig i hytten för de flesta.

En annan svag punkt är takluckornas lås (såvida de inte förbättrat detta på senare årgång).

115 hk verkar lagom på Virgo även om den är godkänd för 135 hk.

Kanske du även kan kolla in Jeanneau Merry Fisher 625? Likande båt som de du funderar på.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 01 mars 2008 | 19:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för dina synpunkter bossee. Husbilen (som gärna vill följa med på fisketurerna) får inte dra mer än 1500 kg (trota att jag har E-kort). Jag har kikat på båtarna du nämner och det blir alldeles för tungt. Även Örnvik 580 pilot blir på gränsen. Och Örnvik liksom Jeanneau är dessutom lite väl breda för att dra i Norge.

Jo, jag har läst rapporterna om Virgo i båtpressen. Skrovet är säkert perfekt på en öppen båt men förskeppet ser ut att ha tveksam bärighet för en kabinbåt; vem vill dyka i grov sjö? Och i testerna sägs inget om hur båten beter sig i trollingfart.

Jag trollingfiskar både på Vänern, nere i Skåne och hemma på Storsjön. Dessutom blir det åtminstone en tur om året till havet i väster. Virgon har fördelen att den har ett pirkfiskedugligt fördäck men annars tycker jag att den nya Grisslan 640 C ser lockande ut. Grisslans förskepp är nog ändå så pass vasst att den bör gå någorlunda mjukt även i krabb sjö förutsatt att man trimmar ner och drar av på farten?

De senaste två åren har jag haft en fiskeanpassad Nimbus 20 Nova men blev under åren innan bortskämd av en Hansvik 700 combi, men den gick ju inte dra på trailer. Nu på relativt gamla dar har jag bestämda krav på att resten av min båtfisketid få avnjuta hytt med värme!!

aake

post-10001043-1394235366,7647_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen,

Eftersom jag själv håller till i Vänern så vet jag ju vilket sorts sjö som gäller där när det blåser upp lite. Inge trevligt att vara ute då på Vänern. Kanske lite tveksamt om Grisslan båten är lämpligt för det men å andra sidan blåser det upp ordentligt så får man linka hem på låg fart med de flesta mindre båtar ändå så...

En annan båt som jag kom att tänka på som kanske skulle passa dig kan vara Sea Star 660:

http://www.suzukimarin.se/show.php?id=1161394

http://www.seastar.fi/kielet/svenska/template.php?page=660&gallery_model=660

Ungefär den storlek du funderar på, har ganska låg tomvikt (750 kg). Men kanske för litet akterdäck?

Andra båtar att spana in kan också vara Silver Star Cabin 650 och Yamarin 5940/59 Cabin alt dess föregångare 5800.

http://www.silverboats.fi/index.php?lang=swe

http://www.yamarin.com/Default.aspx?tabid=1734

Hoppas nån som har Grisslan 640 C hör av sig.

Mvh

Bo

Senast ändrad av bossee | 01 mars 2008 | 21:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack igen bossee. Båtar med öppet fördäck har jag skyggat för ända sedan jag för omkring 20 år sedan blev frestad av rykte om massive stim av meterlang sej i sundet mellan Hitra och Fröja och gick ut i alltför grov sjö med Hansvik 18 combi. Jag fick en grön sjö över båten och hade den haft öppet fördäck hade jag nog inte kommit hem. Just detta med fördäcket var vad som fick mig att avstå från den gamla Grisslan 640 FC när jag bytte båt i mitten av 90-talet. Silver Eagle Star Cabin blir tyvärr för tung.

Grisslan är en liten tillverkare så det finns nog inte många som fått tillfälle att prova 640 C, men ägare av ngn av de äldre modellerna får gärna höra av sig med synpunkter.

aake

Senast ändrad av aakeoe | 02 mars 2008 | 14:58

post-10001043-1394235367,174_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jobbade med att bygga Grisslanbåtar för några år sedan. Har inte själv varit ute på sjön i en sådan, men däremot vet jag att det någonstans på västkusten finns någon form av vandrarhem ute på en ö, och ägaren transporterar gäster och varor dit i en Grisslan 640AC (som med jämna mellanrum byts ut mot en ny likadan båt). Jag drar i alla fall slutsatsen att han är mycket nöjd med den båten för sina syften eftersom han kommer tillbaka och köper nytt på samma ställe gång på gång. \Wink\

Under det året jag jobbade på Grisslan byggde vi en enda 640C (med inombordare för båtmässan det året), så att det inte är många som har erfarenhet av modellen är nog inte så konstigt. 640AC var klart populärast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för info Flummo. Det skulle måhända kännas mer betryggande om vandrarhemmet inte behövde byta båt så ofta.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, men ska jag vara ärlig vet jag inte varför han bytte så ofta. Eller, ett av bytena förstår jag absolut, det enda jag har någon information om alls egentligen. Hans båt hade tagit viss skada under stormen Gudrun och det gick betydligt snabbare att ordna fram en ny båt än att laga den gamla.

För övrigt köpte en granne till honom tydligen den gamla båten efter att den reparerats, då hans egen blivit totalförstörd av stormen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Facit:

Det blev en Crescent Virgo, bestyckad med Yamaha f115 och Yamaha f8 (heavy duty) och jag hoppas den blir klar för fiske till i mitten av april. Både snurrorna med fjärreglage, elstart och eltilt, så om bara fisken har förstånd att låta bli dragen så behöver jag aldrig gå ut ur den varma kabinen.

aake

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

aakeoe,

Grattis till nya båten!

Tror nog du valde den bättre av de två båtarna om man ser till helheten och att du skall fiska i såpass olika vatten.

Yamaha F115 är en bra motor (har en själv som jag kört i 5 säsonger). Bara att köra in motorn enl instruktionsboken och sen 1:a service efter 10 timmar. Skriv gärna några rader här sen när du använt båten så får vi höra hur du tycker båten och motorerna fungerat.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Efter ett år med den nya båten är det kanske dags för en rapport. Virgo med Yam 115 Yam 8 HD blev inte helt perfekt. Den elstartade 8-an väger 49 Kg, vilket medförde viss snedbelastning (och behov av 50 kg ballast på styrbordssidan, eftersom Virgo endast har självlänsutsläpp på styrbordssidan). Sammantaget blev båten väl så tung. Den går dock fint i sjön. Ångrar dock att jag inte satsade på en motor.

aake

Senast ändrad av aakeoe | 22 april 2009 | 08:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har letat och letat i år, Nu har jag beställt en Grisslan 640 AC  för leverans om några veckor. Jag har testkört denna båt pch för priset man betalar så rör den sig mycket fint i olika sjö. Jag är ute och fiskar ofta i hård sjö och den hanterar det lika bra som större båtar i 7m's klassen som jag har haft bekantskap med. Hoppas du blev nöjd med din båt likaväl som jag hoppas bli nöjd med Grisslan.  Tungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...