Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
FireWolf

Hybridbåtmotor för lägre bränsleförbrukning

Rekommendera Poster


Finns det inga båtmotorer som fungerar som en hybridmotor, alltså att en bensin/diselmotor genererar ström till en elmotor vilken i sin tur driver båten framåt. Eftersom att bensin/diselmotorn är optimerad för bästa bränsleekonomi, bra varvtal m.m, så drar hybridfordon ner mot hälften av ett vanligt fordon (bilar i alla fall).
 
Skulle man inte kunna ha det så med båtmotorer också (jag vet inte om det finns, men om det finns så är det nog inte så många i såna fall). Eftersom att en båtmotors varvtal är ännu högre så tycker jag att det vekar som att man skulle kunna spara ännu mera bränsle på att ha en hybridmotor! 
 
Finns det redan hybridmotorer eller någon bra anledning till att de inte finns på båtar än?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då funkar nog det här bättre.  Hittade annonsen på den förnämliga sajten http://www.yttermera.se/webbshop/motor.html 

 


Bensintabletter

Yttermera är åter igen först på marknaden med en fullkomligt unik produkt som kommer att revolutionera världen. Tänk dig själv att tanka din bil full med vatten (ja, du läste rätt: vatten) och sedan ge sig ut på semesterresa. Hur kan nu detta vara möjligt? Jo, tack vare den nya bensintabletten tror motorn att det är bensin i tanken. När bensintabletten kommer i kontakt med vattnet i tanken utsöndrar den en substans som till lukten påminner om bensin och detta räcker för att lura motorn till att fungera som normalt. Tabletten finns i två olika modeller:B11 för förgasarmotor B21 för direktinsprutad motor
En tablett kostar 25 kronor och den räcker för cirka 50 liter vatten. Normalt skulle du betala över 500 kronor för samma mängd vanlig bensin. Du sparar alltså mer än 475 kronor per tank. Och ju mer du kör, ju mer pengar kommer du att spara! Kanske en chans att bli rik om du kör riktigt långt...
\<ahttp://www.maringuiden.se/images/frame/376_01.gif\ border=\0\ /> 

Tabletterna säljs i 20-pack och kostnaden är 500 SEK

 
\<ahttp://www.maringuiden.se/images/frame/376_03.gif\ border=\0\ /> 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd att dom inte finns med diesellukt. Men det kanske kan va en affärside att ta fram en tablett som får saltvattnet att lukta diesel och på så sätt lura andra dieselbåtsägare.\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-innocent.gif\ border=\0\ alt=\Innocent\ title=\Innocent\ />
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att återgåt till ursprungsfrågan.
Diesel/elektrisk drift är vanligt på bla. isbrytare och bogserbåtar tex.
Jag har inte sett på fritidsbåtar ännu men på bilsidan forskas det mycket i detta.
Egentligen är det ju inte svårt att bygga ihop en drivlina själv efter dina tankar.
Elmotor för marin drift hittar du här  www.ozmarine.se  , elverk och batteriladdare finns det ju en uppsjö av.
 
Lägg gärna in  bilder och kommentarer om du kommer till skott.
 
/B 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa sättet att spara bränsle på sjön är att låta motorn gå på ur energisynpunkt bästa varvtal.
 
Den spareffekt som kommer av hybriddrift på personbilar härrör sig mest från stadskörning där motorn kan slås av vid rödljus och elmotorn dra fram bilen i sakta köer.
 
Liknande körning förekommer inte på sjön. Bättre då att satsa på smala deplacementbåtar.
 
En ny vår för Petterssonbåten kanske.
 
Segel är också ett alternativ för den som vill strula med sådant. En del tycker dessutom att  det är njutbart.
 
En segelbåt med motor är den bästa hybriden när man täcker efter! Sänker bränsleförbrukningen till c:a 10%. Eller 90% sänkning som en del föredrar att säga.
 
Eller 900 % förbättring som en marknadsförare skulle ha skrivit. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om man kör på det varvtalet som motorn är som mest effektiv på så är det som att köra med hybriddrift...eller hur. Men om nu motorns mest effektiva varvtal ligger precis innan båten har börjat plana så drar det mycket bränsle, även om motorn går på ett effektivt varvtal. Så det är därför som jag tror att man skulle spara bränsle på att ha hybriddrift.
 
Det finns ju sånna som tankar med en del etanol i bensinen men finns det båtamotorer som man kan köra på biogas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

För varje omformering av energin så förlorar man. Det är bara så. Naturlag.
 
Att exempelvis dieseln får jobba på bästa varvet och spar lite soppa räcker inte för att täcka förlusterna med omformeringen. Så man tjänar inget.
 
 
Det  man tjänar är kanske en bättre kontroll med en elmotor eller att man slipper avgaser medan man kör på batteri osv, mm. Om generatorn går för fullt på samma varv fast uttagen effekt är varierande måste överskottet tas om hand annars blir det ännu större förluster. Batterier kan inte laddas fort de är tidsberoende. Så i fallet isbrytare har man anpassat effekterna så de matchar varandra. De vill ju ha elmotorn av andra orsaker.
 
Den bästa hybrid driften har redan nämnts----segla! \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />
Sedan finns det trampbåtar......\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ />
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu motorns mest effektiva varvtal ligger precis innan båten planar så bör du nog byta utväxling och kanske propeller???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...