Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
xyz123

Pressmeddelande från Sjöfartsverket

Rekommendera Poster

Ytterligare en orsak till att lära sig navigera utan GPS.... Teknik i all ära men det kan bli problem om man inte kan grunden bakom.

 

Det var en situation i Nordsjön i veckan där man övergav en Bavaria 32 som transportseglades av 3 Holländare till ägaren i Stavanger. Man övergav båten för att det var blåsigt (ca 15 m/s) och att motorn inte fungerade så att strömmen tog slut.

 

Trode Bavaria ver en segelbåt.... Att räkna med död räkning är ett måste vid överfarter, det hade man troligen inte brytt sig om.

 

Syn bara för ägaren att hyra in sånt folk.

 

Se länken http://www.seilmagasinet.no/id/28834 

 

Följ även länken till aftonposten.

 

/// J-O

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lite less på att höra alla inlägg om strömlösa GPS och att sjökort är det bästa alternativet.

Hur många sjökort har inte blåst i sjön och hur många har ett reservsjökort av samma modell ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha Florina!  Ditt inlägg betraktar jag som ett topp tio genom åren på MG.  Klockrent!  Visst, jag har också papperskorten med i båten.  Men sedan jag skaffade plottern så har det liksom inte blivit av att ta fram dem.  På vintern hemma vid köksbordet så blir det lite träning för att behålla kunskaperna, men inte på sommaren.  Jag har en Garmin 276c som dessutom har ett eget batteri för ett dygn.  Och plottern blåser inte över bord\Smile\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var hittar du i den artikeln att de inte kunde navigera? Motorproblem & 8 meter vågor. Skulle vilja se de seglare som med handen på hjärtat tycker 8 metersvågor är en lek och att det är konstigt att de ville ha assistans...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skandalösa i det här är väl att USA utan att förvarna ändrar i ett system som båtar världen över använder för navigering!
Rätt typiskt för ett land som inte tycker att de behöver samarbeta med andra stater om de nte vill ha kanonmat till sina krig.
(Ja , jag är arg!) 
 
Vi kan bara hoppas att alla världsomseglare också fått varningen så de vet att de måste ta fram sextanten om de inte har en nyare GPS och att vi slipper se dödsfall på grund av felnavigeringer på grund av detta.
 
Får kolla i vår om vår handburna fortfarande funkar. Vår plotter hoppas jag verkligen fungerar för den är bara 2 år gammal 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tycker att alla som har åsikter skall läsa på lite om just skillnaden mellan GPS (det som vi i dagligt tal kallar plotter) och det som pressmeddelandet handlar om GPS baserad AIS.

 

Sen gör vi väl inte detta till ett politiskt forum ciaruaud...hoppas jag??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Bra sagt. Hur många vet vad ais är och hur många har det av alla på Maringuiden?
Tagga ner som sagt!
Har man sjökortet i sittbrunnen så den kan blåsa överbord har man bara visat tecken på dåligt sjömanskap.
Man skall ha kortet med sig även om manlitar 200% på GPS-plottern. 
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart man skall ha sjökort med sig, ett klart komplement till kortet är plottern som är fastskruvad oftast.

Jag vet vad AIS är och har!

Det är inte alltid säkert dåligt sjömanskap att kortet åker i vattnet, du vet väl hur det kan strula i en oförutsedd gipp.

post-26407-1394235367,544_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var inte gps satellitnavigationssystemet från början endast ett militärt system?

Som det sedan åkts snålskjuts på?

Det är väl lite som att klaga på dåligt gjorda piratkopior\Innocent\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det ju AIS och inte navigeringen med hjälp av GPS som slogs ut för ett fåtal båtar, detta p.g.a. att deras utrustning inte följer kraven för GPS-systemet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följ länken till Aftonposten.

 

 8 m vågor är inte roligt men varför seglade dom inte. De kunde bytt destanation och gått med vinden vilket de enligt artikeln gjorde men både rullstor och rull genuan var inrullade. Man anger motorproblem som orsak på en segelbåt... I 8 m vågor ska segel vara ute inte motor.

 

Sen är inte 8 m vågor ovanligt på Nordsjön men vågorna är betydligt längre och det största problemet är när man närmar sig land.  Nä det lukta lurt lång väg.  Att komentera att det var skithäftigt att bli lyft upp i helikopter gör ju inte saken bättre. De säge själva att de var inte rädda...

 

/// J-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstod att jag skulle få på pälsen för det inlägget!
 
Är det så att det bara är mjukvaran i AIS-systemet som är för gammalt i ca 50% av världens fartyg (en siffra jag tror jag såg i SVD) så är det skönt för mig personligen som bara har plotter och handburen GPS. 
Inte ska vi politisera dett forum, det håller jag med om, blev bara så irriterad och kan faktiskt inte tycka annorlunda i sak. Vem det än är som äger systemet så vet dom att mängder av fartyg världen runt är beroende av deras system så en bulletin om att de tänker förändra tycker jag man kan kosta på sig.
 
Tänk om vårat sjöfartsverk skulle hitta ett grund mitt i sjöfyran utan att meddela det, vilket liv det skulle bli. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej florina.
Citat: Det är inte alltid säkert dåligt sjömanskap att kortet åker i vattnet, du vet väl hur det kan strula i en oförutsedd gipp.Slut citat
Tja.... jag har det sällan på däck utan nästan alltid nere i ruffen. Om kortet är i sittbrunnen så har jag alltid något tungt så den kan inte fara iväg. Några skot som kan vispa det överbord....ja visst kan det hända men det är ju det som jag  i vart fall kallar dålig sjömanskap.
 
Som kuriosa, jag gick ut och satte igång min gamla Garmin från 1997 och som bara visar position, ingen plotter. Den funkade fint och mitt hus står kvar på samma ställe.
Skönt....pust....
\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />
 
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst länken. Har Du?

Min fråga kvarstår; Var hittar du kopplingen mellan att gps skulle vara utslagen och besättningen inte kunde navigera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog bra om man har uppsikt både på kort och plotter inomskärs alltså borde kortet befinna sig i sittbrunnen eller styrplatsen.

Jag har sett saker mycket större än skökort fara i vattnet (även nycktra)!

Dåligt sjömanskap jag vet inte vad man kallar det om man inte märker att hus flyttar sig.

 

Skämt och sido tur att det står kvar.

 

Det är GPS funkltionen som betämmer fartygens lägen i AIS som har uppdateras det finns många äldre modeller som nu fungerar dåligt alltså inte plotter.

Det kanske är Garmin som vill sälja ny maskiner?

 

Hur finansierar sig Sjöfartsverket någon som vet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ja det gäller att försäkra sig mot det värsta.

 

GPS kan gå sönder eller satelitena ramla ned.

Sjökort kan blåsa överbord eller bli förstörda av någon bajsande fiskmås

Sextanten går sönder

Kompassen kan lägga av eller jordmagnetismen förändras plöstsligt 

 

Mobiltelefoner vet de flesta att man inte kan lite till på sjön så därför har man en VHF.

Den kan gå sönder så därför har man en extra och för den extra har man en till i reserv.

 

 

Ja det är då otroligt att vissa ständigt ska dra upp det här med att det är viktigt att kunna navigera på gammalt hederligt sätt.

 

Jag blir så trött på detta eviga gnäll och det borde väll de flesta fatta ändå eller låt dem då åka dit pepparn växer om de är sådana idioter.

 

Precis likadant som gnäll om flytsvästar, vill de inte ha den säkerheten så låt dem slippa. Vi är väll ändå vuxna och kan fatta egna beslut, eller?

 

Givetvis annorlunda med barn och ungdomar eller om man har ansvar för andra ombord på båten.

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sex-tanten går sönder

Då får man ha en extra flickvän med sig?  \Innocent\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då skall du få på pälsen igen ;)

Läs vad Sjöfartsverket fakiskt skrev:

...Under fredagen bekräftade US Coast Guard att ytterligare GPS-mottagares har upphört att fungera. Orsaken till att de inte fungerar som de ska är att mjukvaran i vissa mottagare inte uppfyller kraven för GPS-systemet.

Det är alltså mottagarna det är fel på INTE den nya satelliten.

Så reflexen att skylla på USA var fel denan gång.

/Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sluta tjafsa, Tänk på sommaren som kommer istället.

Med eller utan sjökort plottrar och sextanter\Wink\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppenbarligen uppfyllde mjukvaran kraven dagen innan. Anledningen att det slutade fungera var att man börjat använda en ny sattellit med ny standard som kräver en nyare mjukvara.
 
Det är inte konstigt alla -allt måste såsmåningom uppgraderas för att motsvara nyare krav.
 
Det märkliga är att man inte på något sätt förvarnar den internationella sjöfartsnäringen om att detta kommer att ske trots att man väl måste vara medveten om att alla använder systemet.
Det är ju inga dyra saker så ingen hade väl blivit speciellt upprörda över att få uppgradera sitt system.
 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vet du att den nya sateliliten följde en ny standard? Jag har letat men inte hittat någon sådan information.

Om jag spekularar, skulle jag istället kunna tänka mig att den nya satelliten började använda en hittills oanvänd del av den gammla standarden . Och att mottagarna inte implementerat den delen.

Jag har jobbat en del med gränssnitt (Men aldrig GPS sådana). det är inte ovanligt att en standard som innhåller något som är optionellt för sändaren men obligattoriskt för mottagaren. Det är inte heller ovanligt att mottagarkonstrukören struntar i det och bara bygger det som behövs just nu.

Men som sagt det är en spekulation.

 

Är det någon som vet om GPSmottagare måste cerifieras på något sätt?

 

/Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste någonstans att man hittills bara använt typ satellit nummer 0-31. För första gången fick en satellit nummer 32.

 

 

Som gammal programmerare kan jag mycket väl tänka mig att äldre GPS-mottagare visste om att det inte finns mer än 31 satelliter och därför bara använde 5 bitar för att lagra satellitnummer i tabeller och beräkningar. Förr i tiden var minne dyrt och drog mycket batteri.

 

5 bitar??? Vad pratar du om?

Jo; (invecklad teknisk utvikning om binära talsystem, kan hoppas över) om man tittar på hur man lagrar tal binärt, vilket datorer gör inut sig. Och antar att man bara har 5-bitar dvs max 5 siffror långa binära tal. Hurpass långt kan man räkna?

binärt tal =  vanligt bas 10

00000 = 0

00001 = 1

00010 = 2

00011 = 3

00100 = 4

00101 = 5

00110 = 6

00111 = 7

01000 = 8

01001 = 9

...

01111 = 15

10000 = 16

10001 = 17

...

11110 = 30

11111 = 31

????? = 32  whoops går inte att räkna med!?

 

 

Så när satellit 32 dyker upp så får en GPS med gammal programvara tuppjuck och t ex blandar ihop den med satellit 0 eller nåt internt. Och visar förmodligen hysteriskt fel.

 

GPS är ett påhitt av USA's militär som de sköter helt själva och kan stänga av och på med en knapptryckning, lägga på störsignaler etc. De har inte lovat något alls till övriga världen eller tillverkare av GPS-mottagare. Mer än att de låter bli att stämma för att någon använder systemet utan lov.

 

Det är bl a därför Europa startat ett eget GPS-projekt. Så inte någon militär får för sig att i något läge stänga av...

 

Men så kan de väl inte göra?  Jo, det kan de väl. Vill man inte vara beroende av GPS upphovsmän så får man bygga ett eget satellitsystem som Europa gör, eller gå tillbaka till kompass, sextant och sjökort.

 

Senast ändrad av Anders_St | 06 mars 2008 | 17:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet om GPSmottagare måste cerifieras på något sätt?

Kan jag väl inte tänka mig. Jag tror vem som helst kan börja bygga GPS'er och behöver väl inte lova att de fungerar i alla lägen??

/A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ack ja - ve den programmerare som använde en bit i onödan i datorernas barndom. Den programmeraren blev inte långlivad ( som programmerare).
Själv tar jag nog med mig min nyinköpta Davis MK 15 i fortsättningen. Ursprungligen hade jag tänkt mig att ha den som prydnad i bokhyllan. Det kan ju vara roligt att mäta fyrhöjderna i minuter med sextanten i stället för i hundradels radianer med kikaren. (Sen gäller det förståss att komma ihåg vilken konstant som hör till vilken mätmetod.)   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anders_St skrev:

...

GPS är ett påhitt av USA's militär som de sköter helt själva och kan stänga av och på med en knapptryckning, lägga på störsignaler etc. De har inte lovat något alls till övriga världen eller tillverkare av GPS-mottagare. Mer än att de låter bli att stämma för att någon använder systemet utan lov.

...

----------------------------------------

Jag har för mig att när Clinton slog av SA lovade han samtidigt ett inte slå på det igen. Vad ett löfte av en avgågen president nu kan ha för värde.

/Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


http://en.wikipedia.org/wiki/GPS

. . .
Developed by the United States Department of Defense, GPS is officially named NAVSTAR GPS (Contrary to popular belief, NAVSTAR is not an acronym, but simply a name given by John Walsh, a key decision maker when it came to the budget for the GPS program).[1] The satellite constellation is managed by the United States Air Force 50th Space Wing. The cost of maintaining the system is approximately US$750 million per year,[2] including the replacement of aging satellites, and research and development.
. . .

Following the shootdown of Korean Air Lines Flight 007 in 1983, President Ronald Reagan issued a directive making the system available for free for civilian use as a common good.[3] Since then, GPS has become a widely used aid to navigation worldwide, and a useful tool for map-making, land surveying, commerce, and scientific uses. GPS also provides a precise time reference used in many applications including scientific study of earthquakes, and synchronization of telecommunications networks.

 

http://www.america.gov/st/washfile-english/2006/February/20060203125928lcnirellep0.5061609.html
. . .

In 1983, Soviet jet interceptors shot down a Korean Air civilian airliner carrying 269 passengers that had mistakenly entered Soviet airspace.
Because crew access to better navigational tools might have prevented the disaster, President Ronald Reagan issued a directive guaranteeing that GPS signals would be available at no charge to the world when the system became operational. The commercial market has grown steadily ever since.
In 2004, President Bush issued an updated policy that keeps civilian GPS free of direct user fees.

 

Så;

- det finns ett direktiv från USA's president att GPS ska vara gratis. Men inget om att inte USA stänger av eller ändrar systemet när det passar.

- Det finns alltså ingen internationell organisation typ FN som sköter systemet utan det finns på en amerikansk militärbas.

- Alla som vill får bygga GPS-mottagare, men det finns ingen som godkänner eller garanterar att dessa fungerar.

 

Nu ska vi inte överdriva. GPS är bra, fungerar och ska användas. Men man kan fortfarande råka ut för incidenter typ det som hände nyss. Inga tekniska system är ofelbara.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast de flesta är väl som jag, skuttar runt i kustnära vatten, Skärgårn och Mälaren. Där är GPS och sextant nästan överkurs, räcker med ett getöga i kortet, se på kompassen om man åker norrut eller söderut och ha koll på de närmaste öarna och holmarna så kommer man dit man ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja - Det är så jag gör i praktiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som en fotbollsmatch det här.... 22 pappskallar på plan och 4000 experter på läktaren. \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...