Gå till innehåll
torsdag 31 oktober 2024
Sparre

Jag blir så trött - båtkörkort m.m.

Rekommendera Poster

Anser absolut att vi ska ha ett giltigt förarbevis för att få köra motorbåt. För det första att få lära sig allmänt sjövett och alla regler som finns om väjningsplikt etc. Detta är låångt ifrån självklart och är ganska ovärdeligt då båtar knappast har bromsar att nita med när snabba stopp krävs pga missförstånd. Sen får ni tänka på att det är många unga som köper stora snabba motorbåtar med många HK och för denna kategori anser jag att det inte är mindre risk för olyckor än på land när de kör motorcyklar eller snabba bilar, de beter sig likadant, men med lite sjöförnuft och ett förarbevis att mista så kan de förhoppningsvis visa lite mer respekt. Det första jag gjorde när jag köpte min båt var just att ta ett förarbevis. Jag gjorde det  mest för min egen skull  för att känna mig säkrare på sjön och efter att ha gått den mkt lärorika utbildningen så kan jag säga att detta har sannerligen Alla nytta av

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag riktigt förbannad. \Yell\

 

Jag är inte gammal. Och min båt är inte speciellt gammal den heller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strunt samma.

 

Uppenbart är i alla fall att det finns massor av segelbåtsägare som tycks sakna de mest elementära kunskaper om vad gott sjömansskap och sjövägsregler egentligen innebär. Enligt nuvarande förslag ska ju de vara undantagna det nya båtkörkortet. Detta kan man verkligen ifrågasätta, då de tycks behöva utbildningen mest av alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppenbart är att vissa motorbåtsägare tycks sakna all form av humor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni spenderat åtminståne en minut i att fundera över vad ni bråkar om?

 

Alltså att det vissa hävdar är en ökande trend av olyckor.

Är det så?

 

Och om det är ett ökat antal olyckor, hur förhåller det sig till ökningen av båtar?

 

 

 

Det kan ju faktiskt vara så att vi har en nedåtgående trend där det minskar med olyckor, alternativt att det finns en klick klantarslen som vi inte kommer åt ändå hur vi än försöker med införande av massa regler.

 

Alltså sådana som ska ge sig ut i väder de inte klarar av, kör båt med både piller och droger, inte har ordning på sin båt eller utrustning osv.

 

Och de som har vanlig otur, alltså att motorn lägger av trotts bra underhåll och får räddas av sjöräddningen. Antalet sådana borde rimligen öka med ett ökande antal båtar oavsett hur mycket ni bråkar om införande av körkort.

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Roland!

 

Jag tror att du har alldeles rätt i ditt resonemang. Antalet fritidsbåtar har helt klart ökat de senaste åren. Att antalet tillbud som du beskriver ovan då också ökar är ju egentligen inget konstigt. Det är knappast något som ett båtkörkort kommer att ändra på. Tyvärr är det väl så att våra kära beslutsfattare ovasett partitillhörighet inte alltid besitter samma logiska slutledningsförmåga oavsett partitillhörighet. Man gör det som verkar populistiskt korrekt, även om det visar sig vara helt galet, eller i bästa fall helt onödigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mjaaa.

 

Nu har jag läst igenom hela tråden och kan ganska snart konstatera att för & emot-lägren har sina antaganden & beslut fattade.

 

En del argument är mkt irrelevanta medans andra har mycket tyngd i sig.

Huruvida detta blir verklighet eller ej kommer bli oerhört spännande att följa.

 

Allt som främjar säkerheten är positivt i min mening oavsett flytetyg, ålder, kön osv.

(Har sett alldeles för mkt tillbud på sjön för att känna mig säker i min omgivning på fjärden.)

Skall man se till den ekonomiska aspekten i denna diskussion där skatter, register och (uschiamej) kronkalle är på tapeten så blir man ju rätt respektlös till hela grejen.

(storebror ser dig hette det en gång i tiden)

 

Hur som haver. OM detta med krav/bevis/körkort eller vad det nu kommer kallas blir verklighet så kommer jag att bli tvungen att acceptera det (oavsett om jag stödjer det eller ej) och se till att följa kravet. Det är ju iaf sjölivet i sig som jag längtar till och ingen papperslapp skall få hindra mig...

 

// Hoppas på en riktig sommar iår \\

 

Senast ändrad av rotorp | 04 mars 2008 | 10:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, men jag ser ingen nytta med körkort på sjön. Liksom många andra anser jag att man med införandet av kort skapar en byråkrati och kostnad, utan att komma åt det fåtal som inte framför båten på ett säkert vis. Det hela är en ordningsfråga som inte löses genom en reglering av det stora flertalet av fritidsbåtägare, utan en övervakning av det fåtal som saknar sjövett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hela grejen med körkort är för att få en anledning att borda båtar, för man måste ju kolla kortet, och då kan man ju lika gärna kolla nykterheten! har ingen fattat det ännu?

 

Ännu så länge är det ju surt för KBV eftersom dom ännu inte fått lov kolla nykterheten utan skälig misstanke men det fixar dom snart till och då har vi coboysarna i cobrorna efter oss allihop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äsch! Det bör väl räcka med lite glasklirr och höga röster för att konstatera en skälig misstanke?!
Men att det pågår en kampanj för att reglera fritidsbåtsfarandet är säkert. Och att KBV verkar förstå att de kan vara vinnare och växa i antal och makt genom en sådan reglering är också helt klart. 
Men här i Hjälmaren finns inte något sådant (än). Det är frid och fröjd och blanka vatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skrev i en anan tråd att det i vissa klubbar i stockholmområdet krävs nautisk kompetens för att få båtplats. Hur är det i de klubbar ni finns? I min klubb har vi inte det kravet på medlemmarna ännu. Man kan ju tänka sig ett läge där klubbarna får en lägre försäkring om alla medlemmar har nautisk kompetens och därför kräver det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är fel. Är båten längre än 7 meter måste man ha körkort.

Gäller även seglare.

Det vore också kul att veta vad du menar med trång farled. Kan man kryssa i en farled är den inte speciellt trång då man behöver en ganska betydande bredd på farleden för att kunna få upp fart på segelbåten mellan slagen - om du som motorbåtsförate inte rattar en ganska ordentligt stor båt förstås. Har du en mindre fritidsbåt borde det inte vara några problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart håller jag med om att en form av kompetens behövs/krävs om ni så vill. En seglare, motorbåt på åtta-tolv ton ska inte få framföras utan dylika. Tänk er!

Alla har inte den självbevrelsedrift eller ens förnuftet att välja båt efter förmåga, visst det kan gå bra. Men det kan även gå åt andra hållet. Jag är emot körkort i sitt nuvarande kanske kommande skepnad. Det kommer att ge en falsk säkerhetskänsla för många och för att råda bot på det skulle man istället kräva ännu fastare/hårdare regler på bevisen, alt. körkorten. Vem som helst kan idag köpa en trålare och visst, fram kommer man ju alltid.

Karin.

 

 

Visst är det så att inte alla har självbevarelsedrift, men man kan ju inte börja greppa efter grässtrån.

 

Om man tittar på den klassiska mopeden (moped kl 1), 30km/h så krävs ej heller där ett körkort/förarbevis, och det finns ett fall i Malmö där en mopedist blev dömd till vållande till annans död, med den påföljd detta innebär.

Likaså skall ju naturligtvis lagen upprätthållas till sjös, men jag hoppas att vi sjöfolk klarar av detta med självreglering oss bryggkompisar emellan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var mycket att läsa i den här tråden och jag tänkte försöka bidra med både fakta och egna synpunkter.

För det första är det tänkt att ett eventuellt körkort ska motsvara Förarbevis/Skärgårdsskepparexamen, vilket betyder att ni som redan har detta bara tar med er den blå boken och registrerar er. För det andra vill starka krafter att vi återinför registreringen av fritidsbåtar. I den frågan har jag ingen åsikt alls.

Personligen tycker jag att frågan om körkort är jättesvår. För min egen del är det naturligt att ha den utbildning jag har, då jag seglar kors och tvärs över de riktigt stora vattnen, samtidigt som jag ser det vansinniga i att kräva samma kunskaper av den som mest färdas mellan stugan/favoritholmen och hamnen. Om jag däremot fick önska skulle jag gärna se att ni alla minst hade just Skärgårdsskepparexamen om ni har tid och möjlighet att skaffa denna. Det har ibland blivit onödigt spännande t.o.m. på en, i sammanhangen liten, 50-fots segelbåt då vissa vänner på vattnet inte förstår de regler som finns. Jag har ännu aldrig blivit riktigt arg, men måste nog erkänna att jag har mumlat om obligatoriskt förarbevis. Det är inte dyrt att ta det och den utbildningen räcker väldigt långt. Jag hoppas att ni inte tycker att jag är gnällig, men jag måste också få säga vad jag tycker.

Angående våra seniorer måste jag nog tycka att de ska undantas från körkortet. Vi kan väl bestämma en gräns precis som man gör med körkorten på land? Det är ju så att man får svårare att ta till sig nya kunskaper ju äldre man blir...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sunt förnuft finns och dom som inte har det kan ju vara kvar på landbacken. För finansiering till polis och kbv så blir det säkert en båtskatt av något slag. Hur f ska dom annars få in pengar till kontrollerna? Båtregister = Fler båtstölder. Bara kolla blocket på bilar sedan kolla på vv och beställa fax på regnr. Båtar blir lättare att sno bara klippa låset och i stort sett sticka med båten. Visst finns stöldskydd för flera tusen kr och det kan ju vara ett alternativ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter_K det är kanske du som skall lite norgrannare i sjövägsreglerna.

Precis som styrman säger med lite ironi dock, har han delvis rätt.

 

Nej vi har inte något eget regelverk och det tror vi inte heller. Men tänk dig själv att komma med ditt fartyg på några tusen ton där det tar några sekunder innan en gir startar och sedan bromsa upp giren, är ingen liten daycruiser vi kör direkt. Tänk på vår manöverförmåga!

 

Ett tips är att du kollar upp regel 2 och 8 exempelvis.

 

Finns ett utmärkt exempel där en skärgårdskryssare dömdes för ovarsamhet till sjöss till dagsböter. Han låg i en stor farled där ett 44 000 tons tankfartyg kom på igående till en hamn. På fartyget ansåg man att situationen var kritisk och började avge varningssignaler, ingen reaktion från segelbåten märktes. Varför fartyget girade kraftigt babord med stoppad maskin för att undgå segelbåten. Seglaren uppfattade passageavståndet till 100 m och på fartyget som såg segelbåten försvinna under backen uppskattades avstådet till 50 m.

 

Tänk på att det är väldigt svårt att uppskatta avstånd och att våran manöverförmåga inte alls är som för fritidsbåtar. Undvik att befinna er i farleder där endast säker framfart för större fartyg är möjlig Om ni så måste befinna er där eller korsa, vänta helst lite och håll goda avstånd och gör tydliga manövrar för att undvika missförstånd.

Det kallas gott sjömanskap....

 

Hoppas ni alla får en underbar sommar, ta det lugnt och tänk på varandra.

 

Senast ändrad av loftis | 11 mars 2008 | 20:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...