Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Sparre

Jag blir så trött - båtkörkort m.m.

Rekommendera Poster


Men vem vet egentligen vem som fiskar torsk precis utanför sin brygga eller vem som korsat halva havet för att komma dit. Ska det finnas ett körkort måste det ju gälla alla. Att ha sträckan och eller att man bara ska fiska torsk som argument mot körkortet är ju ungefär som att säga att om man bara ska ner till affären och handla så behöver man inget körkort för bil heller. Det handlar ju samtidigt om att alla som är ute på sjön ska kunna känna sig trygga i den miljö de vistas, att veta att alla som befinner sig där har tagit del av de regler som finns och är medvetna om att de kan bli av med rätten att köra båt om dessa regler överträds. I ett tidigare inlägg användes frihetskänslan som argument mot körkortet. För mig är det nog tvärt om, jag skulle känna mig mycket tryggare om jag visste att alla gått utbildningen och därigenom skulle jag känna en större frihet på sjön. Att jag inte behöver vara lika orolig för alla dårar som faktiskt finns där ute, det ger frihetskänsla!
 
/Luddelurr 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det skulle förekomma mycket svarta pengar inom båtlivet är en myt. Undersökning har visat att det är mer frekvent när det gäller dyrare bilar och där har det inte hjälpt med registrering. Sedan kan en registrering ha positiva effekter på annat sätt, som att båten blir identifierbar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur många fler bilolyckor sker procentuellt utav de som icke har bilkörkort, mot de som har? en hel del är min gissning, om man inte hade krav på bilkörkort, hur många bilar fler skulle vi isf ha på våra vägar vilket också borde vara lika med fler olyckor. jag är ganska övertygad om att alla klarar inte av att framföra ett fordon oavsett om man prata r båt eller bil. Dessutom finns det en del handikapp som ej ar forenligt med att framföra olika typer av fordon. mao nån typ av korkort borde göra mer nytta an skada. //Iggy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt är det motorbåtsägare som är de största motståndarna till båtkörkort, hur kan det komma sig... Kan det vara för att merparten känner sig lite osäkra på sin egen förmåga till sjöss? Att ens jämnställa bilkörning med att hantera en båt visar på okunskap som skrämmer mig. Fråga tex SSRS vilken kategori av båtar som behöver dera hjälp.

 

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Oj oj oj prata på onödig jämförelse. Nästan sämre än den med Bil båt. Kategori, ja dur har aldrig funderat över att d kanske finns flera motorbåtar än segelbåtar i detta land till o börja med. Och har du då frågat ssrs vad dom nu har hjälpt motorbåtsfolket med? D kan ju hända andra saker än grundstötningar för att ssrs ska rycka ut. Soppatorsk, maskinkrångel, elfel, vattenläcka, brand, osv ja listan är lång.. Om vi pratar grundstötning som ofta har sin grund i bristande navigering, så har jag sett rättså många seglare som kört på grynnor och behövt hjälp med så d snacket kan vi skippa. Nu handlar d om körkort vara eller inte vara..

 

Att vi motorbåtsägare (Dock inte alla) kanske är lite motståndare till detta påhitt som nu ska presenteras kanske tyder på en bättre verklighetsuppfattning. Nu kommer många att börja gnälla men så kanske d e.. D jag pratar om nu gäller nuvarande beslut som ligger som förslag och inget annat..

 

Att många seglare sedan tror att d kommer bli mindre terrorister, vattenskotermarodörer, svallvågor från princess 42er, mindre fyllestyrning etc. Ja dom kan gensat börja gräva sig en egen privat sjö att segla i för inget kommer att förändras om detta förslag blir verklighet..

 

D har bevisats förr att d enda som biter på buset är ökad övervakning. D går inte att reglera med kalle Anka körkort av denna modell. Enligt nuvarande förslag så kommer ju merparten att slippa undan iaf. Dvs kraven som ställs är ungefär fram med pengarna så får du kortet eller har ni hört någon som blivigt kuggad på mopedkortet? och ser olyckstatestiken uta att minska när vi införde detta för några år sedan? Och ska vi då inte fortsätta och införa cykelkörkortet som låg ute på förslag förra året för där finns d en otroligt hög olyckstatestik.. Eller varför inte löpa linan ut och införa gåkort oxå då d enligt statestiken är mycket farligare att gå ute på stan än att köra båt? Nu blir d tramsigt men d e faan körkortstvång på gummiankor med snurra oxå.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kravet på förarbevis är ett slag i luften som jag ser det, rötäggen finns både i biltrafiken och på sjön. Problemet är ju oftast att dom skiter i sjövett och regler och jag kan inte se hur utbildning ska få bort det, det är en moralfråga. Att tex. åka racekatta i 25 knop i fartbegränsade sund kan jag inte se som okunskap utan ren trots. Samma med fylleri, ALLA vet att man inte ska men vissa skiter i det. Tror som endel andra att detta är en förberedelse för båtregister och naturligtvis skatt oxå. Jag håller på med kursen nu och kan inte se hur den ska få dem som beter sig illa ska ändra sig, dom skiter väl helt enkelt i det oxå. Nä, nu ere mässan som hägrar...ha-de.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är motorbåtsägare och motståndare till båtkörkort i de former som föreslagits.

Hade varit av samma åsikt om jag haft en segelbåt eller annan farkost på sjön.

 

Orsak, är emot ytterligare omyndighetsförklarande av oss Svenskar.

Vi är vuxna, får skaffa barn, rösta i riksdagsval mm utan papper på att vara kloka.

 

Borde vi då inte ha förmåga att klara oss själva att skaffa rätt kompetens att framföra en båt. Alltså själva välja om vi behöver gå en kurs.

 

Avstår från att ytterligare kommenter larvig påhopp om att motorbåtsförare skulle vara sämre på att hantera sin båt, sandlådenivå som bara skapar dålig stämning här på forumet.

 

En hel del av de uppdrag som SSRS behöver genomföra är relaterade till motorstörningar och andra tekniska problem. Att råka få ett nät eller annat i propellern eller annan skada som är svårt att förutsäga.

 

Inte menar ni förespråkare av båtkörkort att detta ska lösas med ett körkort???

 

 

Det finns redan idag tillräckligt med lagar och regler för att lösa de problem som radas upp här. Sjövägsreglerna. att de inte följs är en helt annan sak och här hjälper inte all världens körkort.

 

Om det nu är onykternheten ni vill åt så gör det enkelt och inför en 0 gräns på sjön och möjlighet att kontrollera detta.

 

Enkelt.

 

 

Ett båtkörkort som hittills diskuterats, utan möjlighet till indragning, utan koppling till aktuell båttyp mm är endast en skrivbordsprodukt och fullständigt meningslöst enligt min mening.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Omyndigförklara...

Är vi inte redan omyndigförklarade?! Vi får ju inte köra bil, traktor, MC eller ens EU-moppe utan att avlägga ett prov!? Om det nu är ungefär sama sak att framfra en båt som något av nämnda fordon, så verkar det helt onödigt med körkort på land med...

 

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om många är rädda för att inte klara körkortet. Varför har ni annars så många argument emot lite utbildning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Vad sägs om följande test!
Ta det med ett stort \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />
 
Lektion 1.
Be den som skall examineras att kliva ombord i en gammal lite rundbottnad eka som ligger förtöjd en meter ut från bryggan och bryggan är säg  ½ meter högre up än ekan. 
Den som vant kliver ombord utan att tappa balansen  och rör sig vant och mjukt får godkänt på det momentet. Sedan ber vi personen att ro baklänges en längre sträcka (bäst att förklara för de som inte vet....man ror baklänges....) så klarar  den personen att ankra och ro i land naturhamn.
Sedan ber vi personen stiga i land åsså utan att det blir en situation som i filmen SOS med Lasse Åberg. Klarar man detta har man klarat lektion 1.
Den som vinglar få ta och öva.
Nästa prov2.
Köra en plasteka och göra lite standarmanövrar samt plocka upp fiskarkompisen från vattnet till ekan.
Den som klarar detta prov går till lektion 3 eller bakläxa. 
Prov 3A
Sitta till rors i en segelbåt med säg 8 meters längd. En kunning seglare sköter allt utom rodret. Rorsman får göra lite manövrar utan att behöva slå, gå över stag eller gippa i en svärm av idioter till motorbåtsförare som åker runtom som ett bisvärm.
Klarar man detta får man segelbehörighet på sitt körkort
Annars bara fiske-eka kort 
Prov 3B 
Samma som för segelbåten fast med en motorbåt typ daycruiser med 30 hästar och 7meter, halvplanande så man har ingen sikt framåt. Sen släpper vi lös föraren i en svärm av idioter till seglare som slår och ändrar kurs till synes hel obetänkt och oväntat utan att ha slagit på blinkersen (betyder jag svänger höger eller vänster beroende på vilken sida som blinkar, ni har väl såna på segelbåten? De där röda och gröna lamporna? Kan man ha halvljus på bilen i dagsljus kan man väl blinka med de där joxarna...heter visst fanternor tror jag? \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />)
Om föraren väjer rätt i 8 fall fall av tio får den godkänt. Annars hem å öva. 
 
Som sista prov har vi  nr 4 för båtar som är helt enkelt större, snabbare eller galnare eller pappa äger eller den, kosta brava, eller är en så stor seglare/motorbåt att det kräver mer än vanlig erfarenhet och omdöme. Alltså större och snabare båtar än för nr3 nivån.
Dessa examinerar vi inför statlig, går att delegera, folk så de kan dra in lite klirr till statskassan. Har man råd med en båt för 1 mille kan man pröjsa 200:- för kortet. Det är mindre än vad en av dessa mega fendrar kostar. (Där fick de avundsjuska komma lite till tals....) 
Övriga examineras av hemmaklubbens fogde eller ordf eller motsv. person utan kostnad och om det finns personlig kännedom, man är mångårig medlem så  kan intyg upp till nivå 3 utfärdas gratis utan kostnad. Nyblivna båtägare examineras automatiskt när de går med i klubben. 
Någon obligatorisk klubbmedlemskap behövs ej, vi är ju svenskar så vi är ju redan medlemmar alla eller hur?\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-surprised.gif\ border=\0\ alt=\Surprised\ title=\Surprised\ />\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />
Den som inte är medlem tillåts bli det, utan att få båtplats!, får bli det tillfälligt tills körkort erhållits, därefter kan de få bli smitare och gå ut ur klubben.
 I samband med obligatorisk gymaniseskola införs en nivå= (noll) som bara handlar om väjningsregler. Klarar man inte den så får man inte ut slutbetyg utan måste gå på sommarkurs och man är inte behörig att ta nivå 1, men man har ju tre år på sig så Indiv linje borde klara det åssså. \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-innocent.gif\ border=\0\ alt=\Innocent\ title=\Innocent\ />
 
Glömde säga att nivå noll som ju bli allmän kunskap, precis som att vi har högertrafik, kan fås av klubben  och utan kostnad och ingår automagiskt i de högre nivåerna som utfärdas för de som är gamla stötar och haft båt i 30 år och som  enligt vissa kör som okunniga idioter.\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />
 
Som ni ser, med mitt förslag slipper vi skatter och att någon tjänar en massa pengar. Vi slipper examinera de som kan, vi får bort idioterna och alla har en viss baskunskap så att Bror Duktig slipper kostnaden  att övervaka oss.
Alla nöjda.
Den som inte är det,  fundera på vad \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ /> betyder och läs igen.
Om det inte hjälper och funderar fortfarande så ta nåt gammalt över dig och sluta skriva inlägg på Maringuiden så vi inte frestats att av misstag  läsa ditt inlägg \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-innocent.gif\ border=\0\ alt=\Innocent\ title=\Innocent\ />
 
Ugh, jag har talat....
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har motorbåt. Jag har inte förarbevis ännu, men läser kursen på distans (internet) Jag är motståndare till kravet på förarbevis, främst av den enkla anledningen att jag inte tror det kommer förbättra säkerheten till sjöss ett dugg. Folk som kör båt utan hänsyn kommer alltid att finnas, ovasett om de har båtkörkort eller ej.

 

Och eftersom staten inte har några reella möjligheter att kontrollera att alla har båtkörkort, så blir det ett helt meningslöst krav, som dessutom bara urholkar respekten för myndigheter.

 

Mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjälper det med 'båtkörkort'? Jag tror inte det! Det som behövs är övervakning av de regler som finns och som alla är skyldiga att följa. Övervakning av någon / några som kan och får ingripa och som faktiskt ingriper när reglerna inte följs. Om jag hade trott att det skulle hjälpa så hade jag varit för ett 'båtkörkort'. Att införa och administrera ett 'båtkörkort' kostar givetvis. Jag tror att det vore bättre om dessa slantar tilldelades de som kan och får övervaka.
(PS Jag är egentligen inte berörd. Jag är över 55 år, segelbåten är 6m, jag har utsjöskepparintyg, VHFintyg, båtmekanikerintyg och genomgått 2 st. veckolånga seglingskurser. Och är inte det minsta rädd för eventuella ytterligare prov.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Oj...glömde en sak...
 
Ett PS till Sparre som startade tråden. Som tur är är jag inte trött på alla dessa unga tuppar utan kunskaper som tror de kan allt men kan  kan ingenting och inte förstår att erfarenhet får man genom att försöka och lära sig och göra fel. Den som aldrig felat kan inte mycket.
 
Men vi som är äldre och seglat/motorerat  hela livet eller i över 30 år vi har tålamod och överseär det för annars kunde ingen  färdas till sjöss alls när vi gamla farbröder dör ut. För var skall och av vem skall ungdomarna lära sig? På internet? Ha... båtvana får man om mär på båten och sjövan om man är på sjön och seglingsvana om man seglar men måste ha en som kan med sig medan man lär sig, har ni lärt er det ungdomar?
Kan vara ide att börja där. \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-yell.gif\ border=\0\ alt=\Yell\ title=\Yell\ />
 
Jo,, åsså är jag 63 och jag har AE,BE,CE,DE körkort och jag har yrkesskapparexamen  och en massa andra relevanta utbildningar.
men det skall jag säga era tt sjövett och sjövan och vana att framföra min segelbåt har inte fått på skolbänken utan genom att vara meda nadra som visade hur man gör och rättade mig. 
Det gick bra trots att jag är en mescher wisser , vilket i detta fall betyder att jag är fortfarande ung eftersom jag tror jag kan allt\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-surprised.gif\ border=\0\ alt=\Surprised\ title=\Surprised\ />\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />
Fast man blir inte äldre, bara kunnigare, mer erfaren och lite skröpligare med tiden. \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-cool.gif\ border=\0\ alt=\Cool\ title=\Cool\ />
 
Hälsningar ( till de unga speciellt och till körkortsivrarna, har ni förstått nu?)
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad är problemet med dagens situation?

Och varför skulle den förändra sig med ett båtkörkort?

 

mvh Roland

Som har förarbevis samt massa andra examina och inte ett skit orolig för att fixa ett båtkörkort utan reagerar på påstådda problem utan hittills några bevis som det skulle lösa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men ar det inte så att før att kunna følja sjøvagsreglerna så måste man lara sig dem først. Personligen tycker jag att just namnet kørkort låter lite lustigt till sjøss, før mig duger førarintyg gott och val, med lite mer inriktning på gott sjømanskap, visa garna lite bilder på olyckor som framkommit nar man brustit mot detta, det heter så (brott mot sjøvagsreglerna) (brustit i gott sjømanskap) = straffbart. Men jag vill också påpeka att det bara ar en liten klick av båtfolket som bar sig dumt åt, antingen i okunskap eller ren illvilja (dumhet). Hursom så ar det svårare att bortførklara sig nar man har ett bevis i fickan, bara att ta boten eller bli av med kortet. Vi børjar bli så många nu till sjøss så något måste gøras (rena vilda vastern ibland\Smile\) och kom ihåg, en bradseglare vajer før en brødseglare

 

Styrman/

 

Senast ändrad av Styrman | 02 mars 2008 | 18:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Vi är tillbaka på ruta ett igen Styrman.
 
Om man brister i gott sjömanskap och gör något straffbart torskar man och bötfälls även i dag med befintliga regler.( Om de tar en....)
Alltifrån fylla till vårdslöshet. Buset klommer vi inte åt, så lappen gör ingen nytta för att bötfällas-straffas. Grejen är att snuten måste haffa en. Å gör de det så tar de en med eller utan förarbevis för man har ju, det vet du som styrman, strikt ansvar som befälhavare även på en sketnans eka. 
 
Jag tror hela tråden kommer från någon som i stil med Mioljöbengt, (usch nu var jag tvungen att säga namnet igen), är ute efter makt och kontroll eller är väldigt naiv eller helt enkelt jävlas med oss båt ägande människor för att se hur landet ligger till och hur stort motsåndet  är ute bland allmoge.
Kör för 17 gubbar en obligatorisk förarbevis på gymnasiet så kommer tiden att verka för att det blir ännu bättre.
 
Det är väldigt få som orsakar väldigt många dumma situationer. Skulle gissa 95% om inte fler sköter sig alldeles utmärkt. 
Är vi inte dumma som låter oss luras med i en debatt som gagnar Körkortsbengan? 
Jag röstar för ett enhälligt starkt NEJ. Om nu det blir flera snutar, förlåt sjöpoliser, så kanske vi kan be dem hålla ett öga på tjuvarna istället. DET vore det en mening med!
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och kom ihåg, 'en bradseglare vajer før en brødseglare'

Eh, kanske det är dags för dig att läsa på sjövägsreglerna lite, det är inte så att yrkestrafik har ett eget reglemente (som de iofs själva ibland tycks tro...).

T ex i samband med ett körkort? ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


läser på svt text att antalet båtolyckor ökade kraftigt på sjön i Stockholms området  Och orsaken?Man tror att det är nya båtägare som

saknar sjövana som ligger bakom

ökningen. De beter sig oförsiktigt på

sjön och har dessutom påfallande ofta

stora och dyra fartvidunder som gör

olyckorna ännu allvarligare.
  http://svt.se/svttext/web/pages/112.html
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej, jag kan sjøvagsreglerna, och meningen var lite ironi i det hela\Sealed\. Men nar du andå tar upp det på allvar så kan jag saga såpass att jag førvantar mig med att få fri passage i leden in till Gøteborg. Speciellt nar jag har ett djupgående på ca 7 m. Det brukar racka med uppmarksamhets signal på tutan så får vi fri lejd. Ute på øppet hav galler vajningsreglerna som vanligt før våran del. (Bradseglare/brødseglare) ar ingen sjøvagsregel)

 

Styrman/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag skulle tro att det blir møjligt att bli av med lappen, precis som jag kan bli av med min behørighet vid grov førsummelse. Det blir lite som olovlig kørning sedan. Jag ar ingen førespråkare nar det galler paragrafer och straff, men daremot ar jag før mera kunskap till sjøss nu nar fritidsbåt flottan vaxer så det knakar.

 

Før ett par år sedan nar vi låg i Lysekil med våran segelbåt så kom det pløtsligt en daycruiser och skulle førtøja bredvid oss. I den satt ett aldre par i 80 års åldern, jag sa till frugan på skoj, ta betackning. Men det visade sig vara mer sanning i det an jag trodde, før på något satt så lyckades han vingla till det och rammade våran båt. Han glømde aven akterførtøja, tillaggningen i øvrikt var en katastrof, jag fick hoppa ombord i deras båt och ta fram lampliga tampar och førtøja åt dem. Sedan språkades vi lite och det visade sig att en båtførsaljare hade lurat på paret att køpa denna Ockelbo med en stor V8a. En bra børjan att

starta ett båtliv på aldre dar enligt honom.

 

Vid avfarden blev mannen skakis och frugan tog øver ratten, jag sa till om att akta førtøjningsbojen akter, javisst sa damen och kørde øver bojen. Nyktra och skøtsamma i øvrigt . Kanske inget trevligt exempel, men man vet aldrig vem man støter på till sjøss.

 

Problemet med fyllekørningar ar varst, jag har sett dyngraka personer lamna bryggan med båten full av småbarn. Visst det ar svårt att komma åt problemet och speciellt nar det inte finns resurser att ingripa.

 

\Surprised\Det kan handa varre saker till sjøss om man inte ar vaken eller inte vet vad man gør.

 

Styrman/

 

Senast ändrad av Styrman | 03 mars 2008 | 05:07

 

Senast ändrad av Styrman | 03 mars 2008 | 07:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Frågeställningen verkar vara lite het eftersom närmare 1000 inloggningar gjorts och detta är femtionde svaret (ifall någon inte hinner emellan).

 

I tidigare diskussioner har jag skrivit att jag fram till för några år sedan benhårt hållit på friheten till sjöss. Jag har med andra ord varit 100%-ig motståndare till att myndigheterna hittar på en massa skit som begränsar vårt båtliv. Men på senare tid har jag tyvärr svängt i frågan och är idag lika säker på att det är bra med lite teoretiska kunskaper när man ger sig ut på sjön. Varför då kanske någon frågar sig? Jo, därför:

 

- Vi är fler och fler som uppmärksammmat denna fantastiska fritidsform. Idag utgör bostadorten inte något hinder för aktivt sjöliv. (Detta inte skrivit för att på något sätt degradera de som bor långt inne landet utan endast påvisa hur lätt det är att ta sig ut till kusten).  

 

- Vi verkar ha obegränsat med pengar till båtköp. Vilka hittills i alla fall varit säkra placeringar.

 

- Båtarna är större  och större.

 

- Ofta räcker det inte idag med 5 - 6 knop utan 50 - 60 knops fart för att hinna se tillräckligt av vår skärgård.

 

- Vi har blivit mer internationella. Vi besöker våra grannländer och har allt oftare utländska besök.

 

Det ovan redovisade sammantaget gör att jag är för någon form av grundkunskap i umgänget på sjön. Men jag är motståndare till alla former av åldersrelaterade frikort. Det är tryggt veta va ex - - - betyder/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med, speciellt det tredje stycket är väl pudelns kärna? Vattenskoterförarna är ofta rätt unga och skulle med lätthet klara av provet. Ägarna av Princess 42:or är ofta rätt välbeställda, så de skulle säkert inte heller ha några problem med att köpa sig kunskapen och tentera. Fylleristerna? Tja, går det inte att dra in behörigheten lär det knappast hjälpa och jag tror inte att fylleristerna bryr sig särskilt mycket för övrigt heller. De bryr sig ju inte idag om att det är olagligt att köra båt gravt berusad, så varför skulle de bry sig om ett förarintyg?

 

De som beter sig värst och mest oberäkneligt är ofta seglarna och de ska ju helt undantas kravet om förarbevis om jag förstått det hela rätt. Man kan alltså även fortsättningsvis räkna med att möta dessa seglare på fel sida i farleder där de kryssar, slår och sicksackar för att möte minsta lilla vindpust helt vindstilla dagar. Man kan även fortsättningsvis räkna med attityden från dessa invidider att alla andra (motorbåtsförare) ska flytta på sig eftersom de seglar...

 

Nuvarande förslag till Kalle Anka körkort (som någon mycket riktigt kallade det för) fullständigt suger. Bättre utan säger jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är väldigt kluven...men tror att om detta körkort funnits sedan 60 talet så hade återväxten inte varit så stor...jag som många andra började att vara på sjön långt innan man fyllt 15 år och kanske aldrig börjat om det varit så mycket krav...
Båtidioter finns det gott om likaså bilidioter som skiter i alla regler....det kryllar ju av folk utan körkort på vägarna trots en större kontrollfunktion på landbacken....tror inte att det blir bättre på sjön.. 
Sjöregler däremot skall tycker jag alla kunna för sin egen och andras skull, kanske redan i skolan.... detta förslag verkar mer i mina ögon en början till båtregister med skatter samt att kronkalle säkert skulle älska att få tillgång till detta register..... 
 
Affe 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som beter sig värst och mest oberäkneligt är ofta seglarna och de ska ju helt undantas kravet om förarbevis om jag förstått det hela rätt. Man kan alltså även fortsättningsvis räkna med att möta dessa seglare på fel sida i farleder där de kryssar, slår och sicksackar för att möte minsta lilla vindpust helt vindstilla dagar. Man kan även fortsättningsvis räkna med attityden från dessa invidider att alla andra (motorbåtsförare) ska flytta på sig eftersom 'de seglar'...

 

 

Det handlar inte om attityd, utan sjövägsregler. Det finns sådana... http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____453.aspx

 

Sedan vill jag tillägga att det inte är bara motorbåtsfolk som behöver en duvning i hur man för sig på sjön. Det finns gott om seglare som har minst sagt bristande kunskaper och det lär till och med finnas ett uttryck inom SSRS som kallas Bavariasyndromet sant eller inte!?

 

/M

 

Senast ändrad av Matilda519 | 03 mars 2008 | 19:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis. Jag var en gång i tiden rättså positiv till ett obl Förarbevis som skulle gälla alla. Men d sinade ganska snart när nya beslut skulle tas och d slutade med ett Körkort modell kornflakespaket.. Dom allra flesta kommer ju slippa undan iaf, kraven lägre än förarbeviset (som enligt mina mått mätt redan är låga) samt att d inte kommer att kunna dras in hur illa och full ojävlig man än brakar runt ute på sjön..

 

Detta kallar jag bara för fallsk säkerhet och ytterligare ett sätt för staten att dra in lite extra pengar på påhittade problem..

 

Alltså d som klagas på är Fyllestyring, dåligtsjömanskap, svallvågor, vattenskotrar, snabba motorbåtar, buller från snabba motorbåtar, att folk inte följer sjövägsreglerna, fortkörning osv.. Nu kan ju detta diskuteras till dödagar om vad gott sjömanskap innebär för mig är d = att visa hänsyn mot andra hjälpa andra efter bästa förmåga samt sunt förnuft..

 

Och då frågar jag mej själv kommer d sundaförnuftet att nå den mest härdade vattenterroristen efter ja låt säga 10 lätta krysfrågor? Ja svaret d kommer väl visa sig i framtiden. D är nog svårt att utbilda alla förare till fullfjädrade elitbåtägare och mönsterelever efter en så kort utbildning och gissningsvis dölätta frågor..

 

D blir alltid svårt att iföra något som inte har existerat på evigheter men den största anledningen till mitt misstycke är att d med allsäkerhet kommer påföljder av otäck art modell båtskatt. Bra tycker många nu får äntligen båtägarna dra sitt strå till stacken, men då kan man ju fråga sej varför vi ska betala lika mycket och ibland mer vid bensinpumpen som belisterna?? Ja en tanke bara.. När detta körkort väl e klubbat och båtlivet är i regeringens våld ja då rycker d nog i fingrarna på många regeringsmän att d här med skatt o registrering är väl rätt väg att gå nu när miljösnacket är hetare än någonsin så ska väl båtägarna betala lite trängselskatt, miljöavgift, skatt, på bryggplatser utöver momsen, mer skatt på drivmedel etc..

 

!!!MVH REXCO!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mittenstycket är faktist det bästa beviset för att någon form av utbildning behövs.

 

Detta är vad man kallar självmål. \Laughing\  Tackar...

 

/// J-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att båtälskande sverige ståller sig med enad front mot båtförarbevis.

 

Svenska båtägare visade sig eniga när ett tvångsmässigt båtregister skulle införas, man vägrade helt sonika att registrera båten.

 

Nu finns det ett välfungerande frivilligt båtregister, http://www.svensktbatregister.se/ GRATIS!

 

Samma sak finns ju i båtvälden. Har man inte växt upp i en båtfamilj och inte har en aning om vad man håller på med så ligger det ju i ens egen självbevarelsedrift att ta förarbevis för båt och sedan kanske komplettera med högfartsbevis etc, FRIVILLIGT!.

 

Ett bra incitament är ju att man får bra rabatt på sin båtförsäkring när man har nautisk kompetens av något slag.

 

Nu hoppas jag att svenska båtägare visar att lite frihet måste få finnas kvar, vägra båtkörkort, hjälp till att göra det till ett misslyckande, sedan kanske en regering inser att det bara leder till byrokrati och är en dumhet och avskaffar kravet, som de gjorde med båtregistret.

 

Sedan tycker jag att vinglaset hör kobben till, men det är ju en annan diskussion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar d likna  något detta.. Fick intrycket av tidigare inlägg att vi motorbåtsägare skulle vara ett riktigt pack och borde inte få ha rätt till egen båt då vi alltid kör över seglare och ber oss åt som riktiga svin i alla lägen.. Men då får jag dra till baka mina funderingar och fördomar och be om ursäkt för detta!!

 

!!!MVH REXCO!!! Som faktiskt seglat nån gång i livet gic,k dock inget bra så d fick man ju sluta med illa kvickt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte om motorbåt mot segelbåt även om man kan uppfatta det så i debatten. (Alla motorbåtar mot bevis/kort och alla seglare för.) Det är handlar om att den lilla klick som tror att man kan sätta sig i en båt (oavsett framdrivning) och köra utan några kunskaper. Som vanligt är det alla skötsamma som har kunskap (oavsett om man har det på pränt eller ej) som får lida.

 

Att jämföra med båtregister som är en förlaga till beskattning är inte relevant. Det har inget med säkerhet att göra utan är en ekonomisk fråga.

 

Cyckel körkort som också togs upp är ännu mer irrelevant då vi inte är på ett cyckelforum utan på ett båtforum.

 

Sen vad vi tycker och skriver här och retar upp oss på varandra är ju i realiteten ganska meningslöst (men kul) då det inte är upp till oss utan till våra politiker som jag inte tror (båda sidor) tycker att detta är en speciellt viktig fråga.

 

Så om vi alla kunde sjunga we shal overcome \Wink\ så löser vi alla problem.

 

Om vi dessutom lär oss sjövett, väjningsregler, fartbegränsningar och inte båtar knökfulla så kan vi nog ha rätt kul på sjön tillsammans. Både med och utan kort och både i segel och motor båtar. (bara ni håller er undan för mig när jag kryssar i de trångaste sunden \Laughing\)

 

/// J-O

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det känns skönt att vi kan enas om att de som behöver båtkörkortet bäst företrädelsevis är äldre herrar i gamla segelbåtar som har lagt sig till med ovanan att kryssa i de trångaste farleder...

 

Cykelkörkort är i högsta grad relevant då såväl antalet cyklister som olyckorna ökar. Såg bland annat på TV idag. Bättre att samhället och skattebetalarnas pengar satsas här istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...