Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Sparre

Jag blir så trött - båtkörkort m.m.

Rekommendera Poster

Jag blir så trött på gamla farbröder som tror att de vet allt om båtar och båtliv och som helst av allt vill behålla skärgården för sig själva.

Satt precis och bläddrade i senaste nummret av tidningen Båtliv.

Klart för båtkörkort lyder rubriken på en artikel. Nyttan med ett sådant kort kan naturligtvis diskuteras rent allmänt, men det är inte den saken jag vänder mig mot utan någonting helt annat. I förslaget tycks det nämligen ingå att 55 :are skall vara undantagna kravet om förarbevis, vilket artikelförfattaren applåderar. Ännu bättre tycker samme person att det vore om man undantar praktikkravet för dem som innehavt förarbeviset ett antal år...

Logiken i detta kan naturligtvis diskuteras. Om det nu är så att det anses vara behövligt med godkända tester i praktiska och teoretiska färdigheter beträffande hur man ska framföra sin fritidsbåt, varför behöver då det äldre gardet ej detta? Utgör de på något vis en mindre risk? Har de saknat dessa kunskaper i 30 år, så finns det väl ingen anledning till att de nu kan fortsätta att göra det i 20 år till och riskera både sina egna och andra människors liv? Om de nu anses besitta relevanta kunskaper, skulle det ju vara en enkel match för dessa herrar att bevisa detta i ett test?

Själv är jag motståndare till hela iden trots att jag själv innehar förarbeviset, eller kanske just därför. Cykelkörkort tror jag skulle rädda betydligt fler liv, men det kanske kommer...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D är inte alls spikat att d blir ett körkort (obl förarbevis) förslaget är lika öppet nu som d var för flera år sedan, cykelkörkort har oxå varit upp på förslag likt d vi nu skådar.. Hitills har d varit lungt och olyckstatestiken till sjöss fortsätter ju inte att öka precis trotts rättså tät trafik på sina ställen..

Men nuvarnade förslag är inte vatten värt i mina ögon.. Körkortet kommer enligt nuvarande beslut inte att kunna dras in dvs du kan köra hur full och jävlig som hellst och ändå behålla körkortet= värdelöst.. Kravet på den som ska ta körkortet är så låga att vem som hellst kommer att kunna klara detta oavsett om man så sovit sej igenom hela kursen..  D finns säkert minst lika många 55 are som inte kan släppa flaskan som d finns övrig fyllestyring..

Och vad hjälper då körkort när man ändå inte kan bli av med det hur illa man än beter sig så har man kortet kvar?? De kommer ju knappast att bli mindre fyllestyring när risken att bli av med lappen är lika med 0.. Lika så övrig vårdslöshet i trafik lär ju knappast minska pga detta.. Sedan så har vi det här med övervakning vem ska kolla körkort ja sjöpolisen finns ju knappast kvar och kbv verkar ju ha annat för sig.. Och om nu någon skulle bli ertappad utan lapp så kommer d förmodligen bara leda till enstaka småslantar i böter och så äre bara att köra vidare till man blir stoppad igen..

Nä dom egentliga vinnarna på detta är staten och båtskolorna.. Vi båtägare kommer gissningsvis inte märka av någon skilnad, iaf inte om nuvarande beslut träder i kraft..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Egentligen tycker jag inte att det behövs något körkort, men ska vi ändå ha ett borde det enbart vara teoretiskt. (Det är sådan otroligt stor skillnad på olika båttyper).

Givetvis ska då detta körkort gälla för alla som framför motordrivna farkoster till sjöss, oavsett om man är 55 plus eller inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med till 100%.. Tänk vad gny d skulle blivigt om alla var tvungna att ta körkort. Dvs att förarintyg, skepparn, fartgsbefäl etc inte räknades. tror att rättså många hade röstat ner förslaget då.. Jag röstar nej pga att det inte är genomförbart i långa loppet, detta lands regering är på tok för orolig och skulle aldrig kunna ta ett beslut med kopplingar till verkligheten. D har vi sett förr och kommer så fortsätta få se. Att i deras lilla värld där följer alla reglerna, dom har inte fattat att detta land håller på att bli laglöst och mycket pga div regler som regeringsmän av olika former plitat ner i sin jakt på veckans brorduktigmedalj..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man blir såååå trött på detta med båtkörkortsgrejjen, man behöver inte det skiten, det räcker med sunt förnuft, hålla till höger och håll dig borta fr de större hehe, egentligen tror jag inte att vi som har småbåtar behöver ngn kort, fan jag skall ju bara fiska i närheten, ska inte kryssa  över atlanten....... ner med körkortet men straffa idioter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med. Vissa vill dock att allt ska detaljregleras i lag. Jag är så himla trött på den Bror-duktig-mentaliteten...

Halva grejen med att vara ute på sjön är ju frihetskänslan. Mardrömmen vore ju om vi fick ett krav på båtkörtkort liknande det som gäller för bilar. Nästa steg blir väl båtregister med reg plåtar och båtskatt...

Fy!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller inte med.

Att ta åtminstonde förarbevis för att lära sig grunderna i navigering, regler och sjövett tycker jag är var mans skyldighet. Jag vill inte att mina skattepengar eller inbetalningar till Sjöräddningen ska gå till att rädda någon klantskalle som tror att det är det samma att sätta sig i en båt som att köra bil på land. Eller ännu värre köra ihjäl någon.

Frihet för vissa kan vara döden för andra. Tänk på det.

Med de argumenten som framförts här så skulle vi ta bort körkortet för bil också eller vad är skillnaden.

// J-O

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom ända parametarna man kan dra med bilkörkkortet är att det finns mer och besvärligare fyllestyrningar med dödlig utgång på landsidan.. Sen har vi det här med narkotika osv mycket vanligare på landbacken än till sjöss.. Regelverket på land är skapat så att man i princip inte klarar sig utan utbildning av viss form.. Men även där tycker jag kanske många gånger att utbildningen är en smula hård i nuläget och att d ser ut att läggas allt förmycke tid på ovesäntliga ting. Inte alla som lever i storstan där djungelns lag råder eller???

Alla fordon på land (dom flesta) är regpliktiga och på så vis lättare att spåra och koppla till en ägare.. På sjösidan är d bara yrkesstrafiken som har regnummer.. Sedan har vi dethär med rutinkontroller runt om i skärgården om något sådant skulle existera ja då hade vi fått införskaffa båtskatt modell extra dyr och hela gnällprosessen hade varit igång igen..

Alla hurrar så glatt för dethär körkortet osv men när den extra feta båtskatten ska pungas ut ja då blire annat ljud i skällan..

Buset på land är av en mycket grövre art en den som härjar till sjöss, och polisen gör helt rätt i att lägga sina resurser där.. Lite svall från andra båtar och div fyllestyring kommer att leva kvar så länge alkohol säljs. Det är inget som ett körkort på något sätt kan bota svinen går i generationer och finns i alla läger oavsett om d är lanbaserat eller till sjöss.. Finns säkert i luften med om man letar lite..

Om nu körkortet inte kommer att kunna dras in och ska baseras på låga krav ja vad har d då för funktion???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fråga: vilka har minst förarbevis av er?

Ni som inte har, varför har ni inte detta?

Om alla vore förnuftiga nog att ta förarbevis så skulle behovet av körkort försvinna.

Enkelt...

Många  båtar går i 70 km /h. Vissa ännu fortare, är det då inte rimligt med någon form av kunskap om hur man framför en båt. 

Är det för mycket begärt?

Jag har träffat båtägare som navigerat efter en bilatlas till sjös. (Obs inget skämt).

/// J-O

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har träffat båtägare som navigerat efter en bilatlas till sjös. (Obs inget skämt).

Jag vet att det finns folk så där, det finns mer att man tror, men en förarebevis ska andra vad?

Jag tror att de skulle forsätta utan körkort bara.

det är de som råpa efter hjälp när det börjar att blosa.

det finns overallt, inte bara i sverige. Och en korkort gör inte en sjöman.

Det kan vara mer farligt om folket tror att de kan havet efter att de fick förarbevis. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns rattfyllerister i bilar också. Ska vi skita i körkort för att vi inte kan stoppa dom?

Vad är felet att ha kunskap om det ellement man skall vistas i?

Eftersom inte alla verkar förstå att kunskap är nödvändigt måste som vanligt alla bli lidande och någon kontroll införs.

Om ingen körde full så behövdes inga nykterhetskontroller och inte heller några lagar som krävde att vi skulle köra nykter (gäller både hav och land).

Så att det behövs båtkörkort ligger hela ansvaret på de pundhuvuden som ger sig ut på sjön utan grundläggande kunskap. Ansvaret ligger inte på de som för in kortet utan på de som inte på frivillig väg kan inse att man måste ha en grundkunskap om sjön för att klara sig i alla (nåväl de flesta) situationer. För att inte orsaka skada på andra och sig själv vilket också kostar samhället, altså oss alla, en massa pengar.

Hur många spånhuvuden har inte tittat blint på en plotter och inte frammåt och sen kört på grund eller någon annan båt. En är för mycket. Det är inte säkert att utbilding hjälper men det är ialla fall något man kan göra.

Resultatet annars blir förmodligen en massa förbud hit och dit och det vill vi ju inte ha eller hur.

/// J-O

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller faktiskt med om det du säger! Men att alla skall behöva ha ett båtkörkort är bra tycker jag, trots att jag själv kommer att behöva införskaffa mig ett sådant. Jag tor att säkerheten skulle bli högre på sjön och färre människor hade behövt bli skadade eller mista livet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur svårt kan det va?

Jo jag har förarbevis, relativt färskt (dec-07) så jag kommer ihåg vad vi läste.

Massor om navigation, landmärken, bäring hit och bäring dit, osv.

Hittar rätt bra nu på sjökortet i södra delen av Stocholm\Cool\

Kört båt i flera år före jag skaffade förarbevis. Största anledningen att skaffa förarbeviset var för att lära mig allt det svåra som ett antal här på forumet tjatar om.

Jag har en motorbåt (6,5m) och då är det enkelt, man har väjningskyldighet mot det mesta, håller till höger och goda avstånd samt drar av på farten i god tid. Skaffar sig lämpligt sjökort och kollar var man ska före man kör på okända vatten.

Åker aldrig i mörker eftersom vi har båten för dagsturer, sol och bad mm.

Är inte heller fullständigt blåst så att jag hänger över min GPS i tron om att det är en radar som visar alla andra båtar. Fattar även att sjökortet i plottern inte hinner med om jag kör i 40 knop. Men det behöver man knappast gå en kurs för att förstå.

Tror knappast jag är unik utan så funkar det för de flesta. Beroende på vilken typ av båt man skaffar, hur man ska använda den osv, så tar man reda på vad som gäller.

Vissa via att gå på en kurs andra på annat sätt.

Hur svårt kan det va?

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är det ju inga problem..

Tyvär är ju inte alla lika insiktsfulla. och det är det som nu leder (förmodligen) till att det kommar införas ett kort.

Som vanligt är det inte för de skötsamma utan för de som inte är det.

Hade alla skött sig skulle det inte ens behöva diskuteras något kort.

Min åsikt står fast jag tycker att alla som kör båt på sjön (undantaget segeljollar, roddbåtar och kanoter) skulle ha förarbevis. Det ger iallafall en möjlighet att tvingas tänka till lite innan man kör iväg.

/// J-O

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller debatten angående körkort på sjön eller inte så måste jag säga att jag är mer för än mot. antalet båtar på sjöarna verkar bara öka och antalet dårar som saknar vett om hur man beter sig på sjön verkar bara bli fler. Varför ska sjön vara ett ställe där man får bete sig hur som helst, med livet som insats, om inte sitt eget så andras. Om man redan tycker att man kan allt om sjön och sjölivet så är det väl inget bekymmer att ta kortet, eller är det bara är de som är oroliga för att inte kunna klara av att ta kortet eller de som vill fortsätta att bete sig som dårar på sjön som klagar? Jag håller däremot med om att om det införs ett körkort för båt så ska det också finnas konsekvenser om man bryter mot reglerna. Att kunna bli av med sitt körkort på sjön ter sig för mig lika självklart som att man blir av med det på land, varför skulle det vara annorlunda? och det ska givetvis gälla för alla.

/Luddelurr 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skulle vara bättre med ett körkort som är rellaterat till de färdigheter man har i att framföra båten. Jag vet flera som har förarbevis men kan knappt lägga till med båten. De flesta åker inte så långt med båten utan håller sig nära dess hemma hamn. //P 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Behovet skulle inte försvinna om alla tog förarbevis.

När jag tog det fanns det på samma kurs flera som aldrig hade framfört en båt, Skulle hellre möta mig själv som 12 åring än möta någon av dom efter det att att dom klarat slutprovet.

Om man har sunt förnuft så ser man till att ha nödvändiga kunskaper för det som ska utföras oavsett vad.

Alltså sunt förnuft=ingen skulle behöva förarbevis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

de som har bil körkort som åker fast för fylla på sjön blir ju av med bilkortet eller indraget iaf, det räcker väll, iofs är de ju inte bara det kortet gäller för kanske skulle va en bra idé va vet ja,
ja skulle behöva en kurs ja kan inte mkt om de regler som finns bara vissa,, kanoter,roddbåtar, kan ju vara undantag o de som gör viss antal knop som men lantänor,, att båten måste gå ett visst antal knop 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har förarbevis, men är ändå emot förslaget på detta körkort. Jag upplever inte att vi har något större problem till sjöss och framförallt inte problem av den arten som skulle försvinna om alla skaffade sig förarbevis. Olyckorna är mycket få till antalet.

Det finns racercyklar att köpa där man också kan komma upp i liknande hastigheter, ska vi införa körkort för dem också? Är helt övertygad om att det förekommer både fler och farligare olyckor i kollisioner mellan cyklister och gående på våra kombinerade gång- och cykelbanor än vad det gör mellan fritidsbåtsägare i våra skärgårdar.

De få olyckor som inträffar bland fritidsbåtsägare inträffar dessutom oftast pga dåligt omdöme. Bra omdöme är inget man lär sig efter att ha läst en bok om sjöväjningsregler och navigering m.m. Vissa har det, andra har mindre av den varan. Den praktiska betydelsen känns nära nog obefintlig. Intressant att vi har olika åsikter, för det är alltid kul att diskutera!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, inførandet av obligatoriskt kørkort (førarintyg) ar enligt min mening ett mycket bra beslut. Vill inte saga att det biter på alla, men de allra flesta tror jag kommer att tycka att det blir roligare nar man kanner till sjøvagsreglerna och att man har lite hum om vad gott sjømanskap innebar till sjøss. Tex att man tar hansyn till någon som befinner sig i en besvarlig situation och darmed också drar ner farten litegrann.

En kombination av bra navigering, sjøvagsregler och gott sjømansskap gør att man kanner sig tryggare till sjøss, før både andras och sin egen del.

Sjalv kør jag lite større båtar emellanåt (fartyg), kommer att passera Nordkap vid 20 tiden ikvall.

Styrman/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den oreglerae fritidsbåtsflottan har sina rötter i en tid när den bestod av färre, mindre och långsammare båtar.
Men utan tvekan är det så att de flesta som tuffar runt på sjön gör det rätt hyggligt, med eller utan förarbevis, Men andra sidan vore det tryggt att veta att alla som som befarvåra vatten har de grundläggande kunskaper som förväntas.
för det är ju lite märkligt att det så länge en båt är under tolv meter så finns inga formella krav på kunskaper för att få framföra den, men det krävs körkort  för att få ha vhf i den.
Så trots att jag själv kört båt utan förarbevis i 20 år så får jag nog säga att jag är för att det införs någon form av körkort. I alla fall för lite större och/eller snabbare båtar
Dessutom är det kul att läsa kursen som jag går nu. 
 \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vad är nästa grej båtskatt...vet inte vad man tycka om förslaget.jag funderar på att skaffa förarbevis men är man uppvuxen skärgården med optimistjolle och allt annat runt om omkring vet ej..ännu en grej som kustbevakningen kommar att tjata om.jag tror inte olyckorna kommer att bli mindre med förarbevis,men jag kan ha fel..........\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-embarassed.gif\ border=\0\ alt=\Embarassed\ title=\Embarassed\ />

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

i alla fall ngn form av registrering, det vore ett bra sätt att hålla lite koll på svarta pengar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vadå bra med båtkörkort, vad är det bra med den, visst den är bra för Er som har segelbåtar eller större båtar så ni vet vad ni gör och för Er som åker långt ut och hit o dit, men vad den är bra till för en som har en mindre båt och fiskar torsk i närheten??? ingen nytta av den, det räcker med sunt förnuft, ni som har stora båtar kan behöva den då ni kan vara livsfarliga för mindre båtar som offta flyttar på sig när ni kommer, visst, jag tycker att man SKALL straffa farligt beteende, fylleri eller liknande till sjöss men fan att tvinga alla till en körkort är väl lite för mycket, ner med skiten, hoppas den alldrig kommer att införas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båtkörkort, tja kanske, hur skall en nybörjare kunna få tag i eller rättare sagt bli påtvingad lite elementära kunskaper om sjövett och navigering annars.

har själv rätt lång erfarenhet från ett helt annat område, jakten. Där infördes jägareexamen 1985 och det var ett jävla gnäll på alla, utan undantag. I dag konstaterar de flesta att blivit rätt bra, säkerheten har höjts till en fantastiskt hög nivå jämfört med innan.

Det bästa av allt har blivit att alla jägarna som har jägareexamen, har ganska lika uppfattning om vad säker vapenhantering innbär. Nu invänder genast vän av ordning att vapen är mycket farligare än båtar, visst men dödsolyckorna är ungefär lika många per år

och helt säkert kommer det att tjänas pengar på kurser prov m.m.

Jag tror att det i slutändan kan vara rätt skönt att veta att den man möter åtminstone sannolikt kommer att väja åt rätt håll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte är det fel att ha en slags kvalitetskontroll av kunskaperna för framförande av båt över viss längd/tyngd/hastighet!

Små långsamma snurrebåtar är mer som badbåtar och kan friskrivas från kraven.

I övrigt blir det lättare till sjöss om alla har samma norm för möte, hastighetsanpassning, nedskräpning, lanterneföring osv.

Rätt ofta man ser missar som kan vara brist på kunskap. En motorerande segelbåt kommer i fel sida i trång farled med god sikt och håller sig på ledens babordssida. (Vid Sandhamn i somras - en ny sydtysktillverkad segelbåt). Varför?

Vaxholmsbåten fick ta fel sida i leden. Inte bra.

En snabbgående ribbåt med 15 personer ombord väjer åt fel håll vid möte med några meter till godo. (Hade han inte skepparexamen - jo troligen). 

Exemplen ovan är i ena fallet en kunskapsfråga. Seglaren som gick med motor - hade han hört att segelbåtar har företräde framför motorbåtar? Även för motor?

I det andra fallet - troligen en välutbildad idiot!

Ändå är kunskap bättre än okunskap. Att alla i en trafiksituation vet väjningsreglerna är väsentligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vadå säkrare?

Jägarexamen?

Alla älgarna då, dör en hel del varje år trots jägarexamen!

Ja nu fattar jag slutklämmen på inlägget.

Det beror på att älgarna väjer åt fel håll.

Såklart!

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Artikelförfattaren Farbror Lasse i Båtliv tror jag skulle chocka alla läsare om han skrev en artikel om något positivt han upptäckt. Jag har fått tidningen i flera år utan att han upptäckt något bra att skriva om, utom en gång när något var lite små-OK - jag fick läsa artikeln flera gånger för att kolla så jag inte missförstått honom. Annars handlar hans krönikor mest om hur korkade alla beslutsfattare är, hur lite förståelse resten av världen visar för oss som ägnar oss åt båtar på fritiden osv osv.

Lite hans grej, liksom...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant fråga det här med körkort... Själv har jag inte hunnit ta förarbevis, men jag planerar att göra det.

Barndomen ägnades till stora delar på segelbåt med obligatorisk optimistjolle m.m. Det betyder att jag i alla fall har viss vana vid sjön. Däremot måste jag erkänna att det känns rätt konstigt att när jag förra året köpte min första båt på över 20 år så ställdes det inga som helst krav på min kunskap.

Jag är nu lycklig ägare av 2 ton båt med 220 hästars V8 som går ungefär hur fort som helst - men borde jag EGENTLIGEN få köra den? Nu har jag väl begåvats med en hygglig dos av sunt förnuft så jag försöker att inte köra över min egen förmåga (aldrig i mörker, håller goda avstånd, gärna i farleden m.m.) men det är absolut inte samma sak som att säga att jag är en god sjöman! Visst - jag är övertygad om att jag kommer bli tillräckligt bra tack vara sunt förnuft och egen träning - men är detta verkligen applicerbart på alla?

I mitt tycke är det självklart att det BORDE finnas någon form av körkort - men (och detta är ett viktigt men...) innan man hittat vettiga avgränsningar och metoder för att se hur detta skulle införas på befintliga fritidsseglare KAN och SKA man inte införa detta!

/Christian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...