Gå till innehåll
lördag 02 november 2024
sacke

glapp i styrningen

Rekommendera Poster

Hej alla!

Finns det något man kan göra åt ett glapp i ratten på en flipper 700.

Det glappar ca 10cm, det går ju att köra å så men de e ju irriterande vid tilläggning.

Är det bara att byta?

Är det stökigt?

Vart köper man det?

Och För hur många tusingar?

Tack på förhand

MVH:Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I stort sett alla wirestyrningar har stort glapp i ratten.. Även nya båtar med wire.. Ett bra, men lite kostsamt, sätt är att byta mot hydraulstyrning.. Har gjort det i min båt och det var värt varenda krona... Ratten står kvar när man släpper den (backventiler) och glappet är obefintligt och det går mycket lättare att styra även fast jag har servo så märktes en markant skillnad..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det borde gå att justera bort. Kolla om det finns nåt att vrida på. Det är väl en wirestyrning Teleflex el. likn.

Om det inte går att justera bort skulle man kunna sätta en fjäder (gummisnöre) som håller motorn mot det ena glappets ändläge om det kan förstås. Då får man visserligen en lätt påverkan på styrningen åt nåndera hållet (kanske vill dra åt t.ex styrbord) men det kan man kompensera med en lika stor motkraft framme vid ratten (möjligen). Denna princip används i vissa lägen där en helt glappfri överföring önskas.

Kallas att förspänna t.ex ett lager. En lätt kraft ansätts så lagrets ena bana har anliggning. Detta fungerar så länge ingen större motverkande kraft finns. Det skulle i ditt fall vara helt OK vid tilläggning men vid undanmanövrer bli samma som du har nu 10 cm extra vridande på ratten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för svaren.

Ska krypa ner under och kolla.

MVH:Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Fick du ordning på styr glappet ?

Jag har liknande på min Flipper 700 men inte så kraftigt som 10 cm men det är rätt jobbigt nar man sitter och kör ca 4-6 knop när det glappar hela tiden.

Tacksam för tips.

Mvh

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...