fredddan 0 Postad 28 Februari , 2008 Tjenare, jag undrar om det är någon som har prövat att nita ihop en hel aluminium båt med sikaflex eller liknande. Anledningen till att jag frågar är att jag har tillgång till jätte billig aluminium men ingen svets. Båten jag tänkt att bygga är en s.k flatbottnad takbåt på cirka 50-60kg och 3,5m lång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J_sthlm 0 Postad 28 Februari , 2008 Tjenare, jag undrar om det är någon som har prövat att 'tejpa' ihop en hel pappers båt med silvertejp eller liknande. Anledningen till att jag frågar är att jag har tillgång till jätte billigt papper men inget lim. Båten jag tänkt att bygga är en s.k flatbottnad takbåt på cirka 50-60kg och 3,5m lång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 29 Februari , 2008 limma täta går bra nog bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredddan 0 Postad 2 Mars , 2008 Jävla 08 Senast ändrad av fredddan | 02 mars 2008 | 20:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 2 Mars , 2008 Buster nitade ju sina båtar i början och de höll inte visade det sig senare på många av dessa båtar. Därmed säger jag inte att det är omöjligt att få till en bra båt med nitning och tätning i skarven. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredddan 0 Postad 2 Mars , 2008 Okej tack för en seriös åsikt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ohbon 0 Postad 3 Mars , 2008 Om jag hade den möjligheten du har, skulle jag nita allt provisoriskt. För att sedan låta en kunnig svetsare bränna ihop den, så får du en hållbar och tät farkost. //Jonte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 3 Mars , 2008 Jag hade en SeaNymph, 5 meters amerikansk aluminiumbåt, nitad, enligt datablad skulle den klara 40 hk. Jag körde sönder nitarna på 2 år med en 30 hästars Yamaha här i Stockholms Skärgård. Såg för ett par år sedan att båten användes som en roddbåt i Lejondalssjön, där den säkert passade bättre. Så hållbarheten är nog beroende hur du behandlar båten,.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredddan 0 Postad 3 Mars , 2008 Detta är förvisso en mycket lättare båt jag hade tänkt bygga för motorstyrka på kanske max 5hk efterssom det ska vara en s.k takbåt men jag e ändå skeptisk till enbart nitar. Ja ja jag tackar för tipsen men får nog tänka lite till hur jag ska göra. Svetsa är nog det ultimata trots allt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Murkla 0 Postad 3 Mars , 2008 Nita är nog en ok metod, tex är passagerarflygplan nitade o de håller ofta tätt i tryckkabinen. Problemet med svetsning är att det dels inte går att svetsa hur tunn plåt som helst, dvs du måsta ta tjockare plåt än vad som är nödvändigt för hållfastheten i konstruktionen = Onödigt tung. Dels kan man få problem med att plåten slår sig av värmen eller att olika ingredienser av legeringen försvinner då man svetsar. Svetsar blir dessutom stumt så det blir större risk för brottanvisningar o att båten går sönder av det skälet. Det är av detta skäl som flygplan är nitade, man vill att vingarna ska kunna flaxa o flexa lite i stället för att brytas av. (kanske inte ngt jätteproblem i ditt fall.) Men visst; svetsning är ju mkt bra & bättre än nitning ur en massa andra synvinklar. Jag tror att man ofta rekomenderar nitning för så små båtar som du ska göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 4 Mars , 2008 med tig går 1,5mm bra och tunnare tycker ja inte du ska ta , på blocket idag låg en 40 kg alubåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser