Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
ICEMAN55

Historik om Virbosnipan?

Rekommendera Poster

Skepp o hoj!

Är det någon som har historik kring Virbosnipans tillkomst. Det jag vet är att den är tillverkad utanför Oskarshamn . Kanske det är någon som har mera kunskap om denna båttyp och ev. dokumentation. Vore roligt att veta mera .

Iceman55 

Senast ändrad av ICEMAN55 | 28 februari 2008 | 15:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna information har jag fått från Oskarshamn Kommun. Dessutom fick jag kontakt med en man som arbetat på Virbo-varvet, men hans namn vill jag inte läman ut här.

Nu kan jag upplysa dig om att Virbosnipan byggdes i Virkvarn som ligger en dryg mil norr om Oskarshamn. Namnet Virbo är efter platsen Virbo se http://www.virbo.se/ som är beläget ett par km öster om Virkvarn.

Tillverkningen startade 1974 och upphörde 1978. Under de fyra åren tillverkades ungefär 130 båtar. Sex personer var sysselsatta med båttillverkningen.

Trädetaljerna tillverkades av Träteknik i Oskarshamn AB. Den sista tiden byggdes skrovet och överbyggnaden i England, i Virkvarn monterades båten samman och försågs med motor. Motorn var en 8hk Yanmar. Nypriset var 50 000 kronor. Företaget som tillverkade hette RIAB. Förutom båttillverkningen hade företaget 4 personer anställda för att bygga trädgårdsmöbler.

Senast ändrad av Algot_R | 25 maj 2008 | 17:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Algot R. för informationen om Virbosnipan. Att England var inblandad i tillverkningen hade jag ingen aning om . Jag har en -78 så den kan ha delar från England.

Jag har här i Dalom ännu ej gläntat på presseningen, men det är nära. Ska måla skarndäckena och rufftaket med Interdeck innan sjösättningen som blir troligtvis kring Svenska flaggns dag. Må båten flyta !!!

Ha en trevlig båtsommar !

Iceman55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...