Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Wesslan24

Vår service av Honda 40hk 4takt 98:a

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja veta vad jag bör göra när jag gör en service före iläggning av båten. Stämmer detta : Byte av olja i motor och växelhus samt filter. Byte av tändstift. Byte av impeller.

är det något mer? Jag hörde med en firma som skulle ha 2500kr för en vårservice plus eventuellt material. Jag tyckte detta lät mycket och tänkte göra det själv. Tacksam för alla tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej!

 

Oljor och eventuella filter byter jag på hösten. Tändstift vid behov, likaså impeller. Förgasarna är på hösten tömda. Zinken är också bytt på hösten. När sedan vårsolen börjar värma har jag kört igång utan att göra några större åthävor. Det ryker lite när konserveringsoljan brinner upp. Annars är det bara att sjösätta.

 

Och varför byter jag då oljor osv på hösten. Jo, därför att då ser jag bland annat ifall det kommit vatten i drevetsväxelhus. Får vattnet stå en hel vinter kan man kalllt kalkylera bla lagerfel. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4-takt dvs en kam att hålla koll på \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ /> Byt kamremmen i tid, annars får du en rolig överaskning när den går och du skickar alla ventiler åt h**vette.
 
Utförs servicen på firma fyller/applicerar även fett. 2500 är inte mkt för en service, det är vad man får räkna med i den motorstorleken med 4-t.
Lycka till!
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

helt rätt att byta motorolja och oljefilter på hösten, olja i växelhus behöver man inte byta varje år,men lossa nedersta pluggen och kolla om oljan ser fin ut, den får inte vara gråaktig då finns det vatten. Hur ofta byter man olja på bilens växellåda? Byte av tändstift, inte varje år om motorn startar lätt och går bra. Kontrollera om det finns kamrem och isåfall när den skall bytas. Dom två senaste motorerna jag haft fanns ingen kamrem utan kugghjul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

...lossa nedersta pluggen och kolla om oljan ser fin ut,.......om den är fin häller du tillbaka den då eller hur tänker du?

 

Wesslan24 . Zinken är lika med zinkanoden

 

Senast ändrad av bellaragazza | 03 mars 2008 | 15:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Är väl aldrig fel att bara pedantisk, frånsett att det kostar tid och pengar. Jag skulle vilja säga att det beror på hur mycket du använder din motor. Förra sommaren var väldigt regnig och många använde nog inte sina båtar speciellt mycket. Troligen kan du därför med någorlunda gott samvete köra vidare med den gamla oljan såväl i motor som växelhus. Om vill kontrollera oljan i växelhuset (om det exempelvis kommit in vatten i växelhuset), kan du lossa den nedre pluggen och kontrollera oljans status. Mjölkig olja= vatten i oljan => inte bra. Är oljan alldeles svart och luktar urk, kan du också kosta på dig ett byte. Är däremot oljan gyllenbrun finns det väl egentligen ingen anledning till tappa ur all olja. Lossar man bara den nedre pluggen rinner oljan ut väldigt långsamt, så det finns gott om tid...

När det gäller tändstiften så behöver du sannerligen inte byta dem varje år, såvida du inte använder båten väldigt mycket varje år, men det är högst ovanligt. Jämför hur många timmar du kör med tändstiften i bilen och de fungerar ju enligt samma princip. På en tvåtaktare finns det kanske större anledning att byta stiften oftare, men inte heller där är det nödvändigt att byta dem efter varje år. Motorn gick antagligen bra när du tog upp båten och kommer gå lika bra när du sjösätter igen. Händer ju heller ingenting allvarligt om ett stift mot förmodan skulle lägga av. När det gäller impellern, vet jag dem som kört med samma impeller i 10 år utan att byta. Impellern slits också med antalet körda timmar och kanske speciellt mycket om du kör mycket i grumligt vatten med sand och liknande. Gummit blir också hårdare med åren. Därmed inte sagt att man helt ska strunta i service, men det verkar som många överservar sina motorer på det här forumet. Jag tror med andra ord att du lätt kan spara 2500 kr plus en del besvär genom att inte göra ett smack. Beror ju visserligen på vad som gjordes med motorn förra året och åren dessförinnan...

Finns väl risk att jag får mothugg nu, men det får jag ta...

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Sparre beskrev väldigt bra hur man gör när man kollar oljan i växelhuset så det behöver jag inte upprepa, men som sakt det räcker med några droppar. Om man köper ny motor skall första servicen göras av fackman. Ett bra tips är att vara med och se vad och hur dom gör och inte vara rädd för att ställa frågor. Tycker också det är dyrt med service och är man lite händig skall det inte var några problem. Det är bra att lossa propellern och smörja in axeln med vattenfast fett när man ändå håler på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


OK

Då fattar jag.. några droppar. Anledningen till att jag var tveksam var att jag har själv ägt en Mariner 40 HK 2-T 1982 års modell som jag utfört all service på (köpte den beg ca 1995).

När jag öppnade BÅDA pluggarna som man normalt gör vid byte kom det ut ca en halv deciliter fräsch olja sedan kom Baileys Irish cream rinnande!!

Kanske är något med naturlagarna att vattnet borde komma först, viskositet och densitet. Men detta hände mig.

 

Och till alla som undrar om det är svårt att se om man fått vatten i oljan blir svaret NÄPP jag säger Baileys Irish cream igen. Slå upp et glas och kolla så har ni en minnes bild för livet. Släng det sedan i vasken för man DRICKER bara ÖL.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ju inte så himla dyrt med växelhusolja, så visst kan man kosta på sig ett byta om man gör det själv...

 

Nu borde ju visserligen Baileys Irish cream ha kommit ut först, oljan sen...

 

Oljan ska flyta ovanpå vattnet. Se hur det ser ut när stora oljetankers gått på grund. Oljan flyter ovanpå vattnet. Eller varför inte när du diskar stekpannan, eller olja i en vattenpöl...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör över säker 100 timmar varje år... Så jag gör nog följande. byter växelhusolja. kollar kamremmen efter sprickor. Motorlja är bytt nu. Sedan ska jag nog byta impeller så jag vet att det är gjort. Någon som kan beskriva det lätt hur man gör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...