Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
simolin

Ankapspel monterat på badbrygga??

Rekommendera Poster

Hej Alla!!!

Snart är det dax för mässan och jag tänkte investera i ett ankarspel till min Maxi 95 och tänkte montera den i aktern. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig med val av ankarspel???

Ska man ha blyad lina eller band? Håller det med att montera den i aktern eller kommer det sluta med ett stort hål i båten?

Är tacksam för ideer och tips. Gärna bilder om ni har på era lösningar?

Mvh Tero

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att sätta den på badbryggan låter tveksamt. Det är stora krafter som skall överföras. Jag har mitt Lewmar (Erlandsson) monterat på akterdäck. Linan går via en rulle på akterdäck via en rulle på badbryggan till ankaret. Monterat på akterdäck mot t.ex. akterspegel är att krafterna tas upp mycket bättre vid montering på akterdäck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej ! Har själv ett freefall monterat på badbryggan och mina erfarenheter är att visst funkar det, men det finns saker att tänka på och jag skulle inte göra det igen.

Jag hade 50m blyad lina och då hände det att när boxen började bli full så lyftes linan ur skovelhjulet. Den fjäderbelastade läpp som finns orkade inte håll ner linan. Har nu kapat ner linan till 40m och det funkar mycket bättre.

Ett annat problem är om kraftig växtlighet följer med upp till skovelhjulet så kan det också hoppa ur eller börja slira.

Ett tredje är att blyad lina kan ögla-sig (dvs. om du håller en tamp i bägge ändar och vrider den ena handen ett varv så blir det en ögla). Detta gör att linan fastnar på väg ner i boxen och då lyfts också linan ur skovelhjulet.

En ytterligare sak jag retat mig på är att linans vikt gör att den kan fortsätta o rulla ut trots att ankaret är på botten. Detta leder till ett slack som man måste köra in innan man kan börja o tajta upp.

Mitt ankarspel är moterat så långt åt sidan som det går för att inte ta för mycke plats av badbryggan. Bra vid bad o.dyl., men inte bra för att dra upp ankaret. Båten går snett och blåser det, går det mycket snett, speciellt då jag har motorbåt, troligen inte lika negativt för dig.

Jag har fler kompisar som har band och de är mycket nöjda med dessa. En har gjort en fiffig sak med att montera ett autostopp när ankaret har en liten bit kvar, så det blir hängade precis under vatten ytan o sköljs då av när man börjar köra. Han har också en switch som han slår om så ankaret går upp till autostoppet. Detta gör att han har bägge händerna fria för att ratta o gasa om han behöver justera båtens läge.

Mvh. Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Anders

Tack för tipsen!

Jag var på mässan och det finns ju en uppsjö av ankarspel. Jag tittade på bandspelen och dom verkar ju bra, men 27000 skulle det gå på. alldeles för mycket! Jag tittade på ett ankarspel som heter Anchorlift Barraquda där man fick en trådlös köp köpet. Man kunde välja med kätting eller kätting/lina. Jag vet inte var som är bäst?  13000 skulle det hela sluta på så det var ju lite billigare.

Mvh Tero

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...