Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
aoe1

handburen gps

Rekommendera Poster

Hej, ska köpa mig en  gps och en handburen lär det bli då jag inte har någon laddning,  och undrar om någon skulle vilja dela med sig av sina erfarenheter om dessa. Har tänkt mig en utan kart/plotterfunktion. Har tittat på garmins gps 72 och gps 60.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte faktiskt en garmin etrex venture nyligen... Helt ok med bluechart, deras sjökortssystem. Till en mindre motorbåt är den nog lagom, men ibland blir det lite gyttrigt med den lilla skärmen mellan öarna på sjökortet. Jag gillar att man kan ta med den ur båten i handen och navigera med den, eller ev. ha den i en kajak.

Mvh/Tyke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag körde länge med en garmin 12(sämre variant av 72'an) o det funkade utmärkt. Men en ciggladdarkabel och ett cigguttag i båten så slapp man dessutom batterier.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Varför vill du inte ha kartor i den? Har själv en Garmin GPSMap 60CS, och det är just kartfunktionen som gör den så bra! Har både topografisk terrängkarta och bluechart till den. Enda bristen är väl det vanliga som med alla handburna GPS:ar, den lilla skärmen blir svårläst i högre hastigheter, men upp till ca 20-25 knop går det bra, beroende på skalan du kör med. Man kan dock koppla upp den till en laptop och ha den som skärm istället, dock kanske inte i en öppen båt.

Rekommenderar starkt att välja en som stöder kartor, även om du inte skulle köpa dem direkt.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har just en Garmin GPS72 och den är faktiskt riktigt bra till det den är tänkt. Det som är bra är att den är snål på ström och går länge på batterierna, minst ett dygns kontinuerlig drift om inte bakgrundsljuset är på. Man kan ändra lite i hur saker och ting visas på skärmen och den är ju billig. Runt 2 000 kr ny med strömsladd, hållare och väska, tror de kallar det Marine Pack eller nåt liknande. Begagnade på blocket begärs det runt en tusing för och jag tror man kan pruta rätt hårt eftersom många byter upp sej till plottrar idag.

Nackdelarna då är ju att den inte kan ta kartor, visserligen har den en typa av kartvy där man kan se hur man kört så man har alltid ett spår hem om dimman skulle komma, även waypoints syns här. Det är ett digert jobb att lägga in waypointsen man behöver. Köpte min på vintern och satt och la in en massa lämpliga waypoints när jag lärde och lekte med den men det tog tid. Hittar hyfsat i min skärgård så jag saknar inte sjökorten jättemycket men det blir ju lättare och idag när priserna blivit lägre skulle jag definitivt satsat på en modell som åtminstone kan ta kartor. Även om du inte köper sjökort med en gång har du alltid möjligheten senare.

Så mitt tips är om du absolut inte har användning för sjökort och vill ha en billig lösning så köp en begagnad GPS72. Ska du lägga mer pengar eller vill köpa nytt så köp en modell som har färgskärm och kan ta sjökort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för svar. Jo jag förstår att en med kartfunktion är det bästa och det kommer jag att skaffa mig en garmin 520 är det tänkt, men det blir först till nästa sommar då jag även har bytt båt och då kommer att ha så jag kan få laddining. Så jag tycker det käns onödigt att köpa med sjökort i dagsläget, det är ju även bra att ha en handburen i reserv sedan om strömmen skulle försvinna.

vad tror ni om mitt upplägg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du vill ha den med dig så kan ju Garmins nya Colorado 300 vara ett alternativ istället för att köpa en 520 nästa år. Funderar själv på Coloradon

Mvh

Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

varför är den att föredra istället för 520?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du vet att du kan skaffa en pc-kabel o koppla in din garmin på datorn, sen lägga in waypoints i t.ex Fugawi och sen exportera till din garmin?

Senast ändrad av Yadis | 29 februari 2008 | 11:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo Yadis, jag vet om sladden men tyvärr även priset på den samma. Trodde att den ingick när jag köpte mitt Marine Pack men det gjorde den inte. Har för mej att den gick på över 500 kr, så jag backade på den. Annars har jag gjort som du föreslår fast jag har själv varit sladden mallan Fugawi och GPSen. Så Aeo1, köper du en GPS72 så försök pruta med sladden eller köp en begagnad som har sladden med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör med en sån här sladd till min gps12(denna passar till 72). Den har även plugg för cigguttag:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=300496

Dessa kablar finns billiga på tyska ebay(borde hamna under 250 kr inkl frakt):

http://cgi.ebay.de/Datenkabel-f-Garmin-GPS-3-5-12-60-72-76-176-usw_W0QQitemZ260213389446QQihZ016QQcategoryZ28885QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

ps. om nån är intresserad så är min gps12, med översta sladden, skyddshölje samt hållare till båten till salu. ds

Senast ändrad av Yadis | 29 februari 2008 | 13:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...