Matilda519 2 Postad 27 Februari , 2008 Skall köpa en större båt, kring 30-33fot och funderar därför en hel del över detta och är nyfiken på hur Ni andra resonerar. Antingen betala 450-500kkr för en ca 25år gammal Nova, Arcona, Cofortina, Maxi eller liknande. Troligen behöver jag byta motor, segel, dynor och lite annat inom en relativt snar framtid. Kostnad ca 150kkr. Eller så köper jag en båt ifrån något tyskt, polskt eller franskt varv för 650-700kkr och slipper då alla dessa investeringar och får dessutom en mycket modernare båt, med allt vad det innebär. Kan någon motivera varför köpa en 25-år gammal båt istället för en 5-år gammal, när totalkostnaden blir ganska snarlik? Om några år är de nämnda båtarna 30-35-år gamla. Vem som vill ha dem då, är ju en annan svår fråga att fundera över... /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 27 Februari , 2008 När det gäller en 20-25 år gammal båt är det inte alls säkert att du behöver byta dynor, motor mm.Många båtar har redan nya dynor, nytt elsystem, motor bytt eller i tipptoppskick. Seglen är oftast bytta och kompletterade så du har många typer av segel att ta till. Instrumentering kan vara ny den också. Märker att jag pratar om vår båt men vet att det finns många lika ompysslade exemplar. Ska man köpa en äldre båt är egentlige årsmodell ointressant - man kollar hur den är omskött istället. För ca 500000 får du tex en fin Nova/Comfortina32/Omega34 mm. En ny båt från Europa kan du få för ett par hundra tusen till men då behövs det mycket kompletteringar för att bli helt semesterklar. Såg i en tidning att ex bavaria ökade med flera hundra tusen för att komma upp i samma nivå som lite initialt dyrare 33-fotare hade. Däremot får du en modernare båt med varmvatten/tryckvatten och dörr till akterhytten (det har nyare Novor också) Vi valde en äldre båt som vi trivs med för 500000 framför en ny som om man vill ha lite segelgarderob/värmare mm går på 3-400000 till. De pengar vi på det sättet sparat lägger vi nu på en grundplåt till en ny Svensk 37-fotare som vi kommer känna oss stolta över att äga och segla.Tror faktiskt det inte kommer att bli svårt att sälja Novan, det har inte varit det de senaste åren trots billighetsbyggena från kontinenten.Hur det ser ut om 10 är förstås svårt att veta men en välskött plastbåt kan nog bli hur gammal som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 27 Februari , 2008 Köp det du känner att du kommer att trivas med. Jämför stuvutrymmen, skåpdjup osv. Största problemet tycker jag är att hitta båtar att titta på, utan att behöva åka långa sträckor. Utbudet är trotts allt ganska litet och man vet inte hur båten känns förrän man provat. Enklare med en bil som går att prova var som helst i stort set. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 27 Februari , 2008 Vi valde en ny båt efter som jag i 10års tid ägt äldre båtar och lagt all tid och pengar på att laga. Även om kostnaden blir den samma tycker jag att det är roligare att spendera pengar på lull lull och förbättringar än att byta trasigt. Gillar man att renovera och bygga om ska man nog satsa på en äldre båt. Det viktiga är ju att man trivs med sin båt och att den fyller de krav man själv ställer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matilda519 2 Postad 28 Februari , 2008 Tack för synpunkterna. Det är dock inte tal om att köpa en helt ny, utan en 5-6år gammal båt. Synd att i stort sett alla Bavaria är utrustade med rullstor, grund köl och rattstyrning, annras så skulle det varit ett alternativ. För oss är det viktigt med en båt som seglar bra- När ni gick ifån gammal till ny båt, vad hade ni och vad blev det? /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 28 Februari , 2008 Jag brukar resonera, äldre båt, nyare motor. då får jag mest för pengarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Februari , 2008 Gammal båt - mycke plast! Håller bättre att smälla på grund. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 29 Februari , 2008 Tycker du redan i din inledande fråga har med det mesta man kan fundera över? Jag själv tror det är två kategorier seglare som vill ha en äldre båt ( förutom att du kan göra en bra ekonomisk affär och \fynda\ en båt som du gillar och sedan sätter igång att renovera... ) Det är alltså dels de som gillar att renovera. En äldre båt måste underhållas mer, så är det bara. Sedan har du dem som gillar de klassiska båtlinjerna.... alltså, en 30 år gammal Sparkman & Stevens ritad yacht med överhäng tycker jag är otroligt mycket vackrare än en modern Bav.... oupss, där höll jag på att skriva ett för många känsligt ord...Men grejen är att jag vill vara stolt över min båt och inte besvara dumma frågor typ Varför köpte du en Ba... oups. Du frågar vad vi övriga har gjort? Själv så började jag också jämföra för några år sedan. Om du tar en äldre 33 fotare som du nämner och jämför med en 4 år gammal 31 fotare som ligger i Tyskland eller i Holland/Belgien - så skiljer det kanske max 100´ idag. Varför en 31 fotare som jämförelse? Jo den har samma vattenlinjelängd... och samma innervolymer ( om den inte är större nästan ) En modern 33-34 fotare är MYCKET större.... Okej, då säger vi att den äldre båten har samma utrustningsnivå? Då skiljer det som sagt kanske max 100´ påstår jag. Alltså, du lägger dem bredvid varandra och säljer. Vilken köpare väljer vilken båt? På sikt tror jag att man mer kommer att välja den nyare... Det beror på att dessa två inte är helt likvärdiga. En nyare Bav... ja en nyare båt har t.ex. modernt elsystem. Har du samma standard i den gamla så är det nog gjort av varv? Vem betalar för det? ( OK jag vet att det bland oss amatörer finns folk som kan el, jag skulle nog själv kunna riva elen i den äldre båten och göra ny helt modern och likvärdig installation... men vill jag det? Jag vill segla och inte mecka... det där tar tid... lång tid...) Motor och segel är likvärdigt, det är exakt samma leverantörer. Men snart får du börja byta stående riggen på den äldre båten, byta alla genomföringar, kolla eller byta kölbultar osv osv. Hmm. Försvagningar i rodret? Så visst, plasten håller nog men resten??? Så jag håller nog på att priser på äldre båtar bör komma ner de nästa 10 åren pga ett uppgraderingsbehov samt att de stora båtvarven spottar ut schabraken i hög takt. Sedan ska den andra ägaren av en ny båt sälja sin båt båta på en konkurrensutsatt marknad? Nej, mitt råd är att åka till kontinenten och köpa, det blir mindre meckande för bara lite mer pengar. Men alla som vill mecka kan fortsätta fynda de närmaste åren.... Jag själv? Jo, vi var fyra st som gick ihop och köpte just en sådan där låda som jag knappt får skriva vad den hette.... För samma pengar som en lite halvrisig Comfortina så fick jag en fjärdedel i en stor båt med färdigt tryckvatten, 40 liter varmt vatten ( det funkade att ta en dusch utan problem... ) med 4 riktiga kabiner, radar och plotter. Med mera. Två kylskåt tex. Men visst, ska jag kryssa uppåt bottenhavet i kuling och bidevind så sitter jag hellre i den gamla båten... eller i en riktigt hård undanvind, 15 m/s, på brant slör i gropig sjö för en spinnacker... MEN nu har jag slutat att kappsegla och hur ofta seglar jag så där numera = Aldrig. Hur ofta ville jag ta med barn och kompisar ut på en voluminiös och bekväm båt där allt funkar = Ofta. Lycka till med ditt eget val! Senast ändrad av Funkis | 29 februari 2008 | 14:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 152 Postad 29 Februari , 2008 Man kan också välja en gammal båt för att den inte är överlastad med allt lul-lull som numer anses som måsten. Det finns båtägare som tyr sig till båtlivet för att uppleva enkelheten. Alla vill inte ha villastandard, avancerade elektiska system, tryckvatten med värme, navigatoriskt datatrassel m m. En 30-år gammal båt kan man dessutom med gott samvete acceptera en eller anna repa på. Allt behöver inte vara perfekt och man behöver inte gno som en tok bara för att friborden inte glänser. Det duger gott om båten rent säkerhetsmässigt är ok, riggen står upp och kölen hänger nedåt. Kosmetika kan man bry sig om om man vill, men det är inget måste, och det kan en del köpare av gamla båtar ha upptäckt. mvh Nils Nobbing BD-kryssaren Pajazzo, 31 fot, 1970 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 29 Februari , 2008 Jag håller helt med dig. Har länge tyckt att begagnade båtar i Sverige är rent löjligt överprissatta. Jag förstår inte riktigt hur köparna till beg båtar resonerar när de betalar så mycket för begagnat jämfört med vad nytt kostar. I andra länder som Tyskland, Frankrike, Spanien, för att inte tala om USA har båtarna betydligt brantare värdeminskningskurvor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 29 Februari , 2008 I alla tider har båtar fått form efter de vatten som beseglas. Insjöbåtar har låga fribord. Högsjöbåtar har form efter vågorna och hög för och akter. Båtar som tillverkas för ostkustbruk passar inte alltid så bra på västkusten. En båt som inte behöver klara så stora vågor går rätt igenom vågorna och vattnet sköjer över däck och kanske besättningen. Båtar som tillverkas för semestersegling kanske inte är den bästa för att ta sig till fjärran länder. Det gäller mest att hitta den båt som man behöver för ändamålet. Om den är ny eller begagnad har ju betydelse. Gärna en ny men i första hand en som klarar mitt behov. De båtar som säljs mest av nu är komfortabla båtar för de stora flertalets behov. Semester 3-4 veckor efter kusten. Överfart under max ett dygn till Finska viken eller Norge, Danmark eller liknande. Många drömmer att ta ut svängarna och där kan en gammal båt passa väl så bra som en ny. Djup v-form som klyver vattnet istället för magplaskar. Det blir långsamma båtar men komfortabla i motsjö. Jag tror de flesta trots allt är nöjda med sina båtar. Man anpassar sig lätt till ev. nackdelar och samlar dem i en påse för sig och använder dem när man byter båt nästa gång. Oftast ingen ko-på-isen. Så länge man har båten är den helt OK. När man väl har bytt undrar man varför man inte bytte tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 29 Februari , 2008 Vår första båt var en Klink bygd Koster i furu på ekspant från 1950 Den hade 2st glödlampor och en 9hk utombordare. Mat lagades på stormkök! Lite modefierad rymde den 8-10 personer. den fylde alla behov vi hade då och tålde mycket värre väder än besättningen (även om masten gick i sjön) När fritiden inte längre räckte till för att slipa lacka och tjära, byta ruttet trä m.m. blev det en Katamaran en dacapo 20EVO Nu hade vi pltsligt lyx som elstart gasreglage i sittbrunnen rullfock lacyjax gasolspis diskho värmare och masor med lyx. att ståhöjden var 1.50 och man fick sitta som en skräddare vid matbordet gjorde inte så mycket under soliga sommarveckor, men en semester i regn var ingen lek. Närfamiljen växte (eller familjerna för vi var två ägare på båda båtarna) var det dax att skaffa eget. Vi köpte vår bavaria och kompissen en Adagio, kan inte påstå att någon av oss gjort en bättre eller sämre affär, vi slipper torsätta vår båt mitt i sesången för att byta propellertätning men får istället lämna båten på garantiservice pga ett missljud. Den grundgående adagion får agera landgång i grunda vikar medans vår bavaria fårvara salong vid gemensamma middagar. Summan av det hela blir att alla båtar har sina egenskaper, och man bör fundera på vad och hur man ska använda båten till. Planerar man att korsa atlanten är det en typ av båt som gäller vill man ha en sjön semester på kusten så är det en annan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nirilli 0 Postad 2 Mars , 2008 Det är ju så att även en ny båt behöver en hel del utrustning. För något år sedan räknade jag på att köpa nytt. Och förutom inköpspriset så skulle jag behöva lägga ut yterligare ca 125 000 innan båten var som jag vill ha den. Tranportseglen man får med vid nyköp vill jag inte ha häckstaget behöver vetig utväxling storskotet likaså. Genuaskoten av polyester vill jag byta till spektra osv osv. Så jag tror att priskilnaden mellan en ny och en gammal båt är större än vad man tror. En välskött begagnad båt med nyare motor är nog väldigt prisvärd. Min Cumulus köpte jag billigt i ett icke underhållt skick och nu när den börjar närma sig bra skick så har jag lagt ner lika mycket som jag köpte båten för. Och det kan jag alldrig få igen. Så köp en gammal båt i bra skick. Senast ändrad av nirilli | 02 mars 2008 | 19:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matilda519 2 Postad 19 Mars , 2008 För intresserade blir det en Hanse 312 ifrån norra tyskland som nästa båt. Kostar oss förvisso ca170kkr mer än Arconan ifrån 1985, eller samma som Novan ifrån-88 men båt/motor/dynor/el/rigg/beslag/winschar är runt 20-år nyare och seglen likvärdiga. När man väl börjat titta på några båtar ifrån mitten av 80-talet var inte valet svårt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 20 Mars , 2008 Kul att du bestämt dig. Jag tycker Hanse är en jättfin båt. Får man vara nyfiken och fråga vad totalpriset blir när du fått till det med den utrustnining du behöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 20 Mars , 2008 svenska båtarna är dyra . men beprövade. men många är nog överväderade tyvärr. se bara på balladerna ??? helt knäppt att begära 270tusen för en 74a´ ´ ex som ej är renoverad eller liknande utan bara välskött. jag skall ha när jag är klar med min möre 30 ungefär samma. men då är den ny båt.. det som fortfarande är från 79´ ´ är skrov enbart plasten och mast samt köl. resten är nytt. med ny gelcoat och inredning segel, motor, el, nya förstäkningar, m.m Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 20 Mars , 2008 Grattis till nya båten! Köpte du den i norra tyskland också? Hur gammal var den? Hanse gör fina båtar så ni blir säkert nöjda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 20 Mars , 2008 Grattis till ett bra val. Jag hade 10gånger hellre köpt en modern båt än en gammal för i stort sett samma pengar. MVH Carl Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser