Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
Groenling

Hur länge äger ni båten innan ni bytar?

Rekommendera Poster

Hej, jag undrar litet, hur länge behåller ni er båt? Bakgrunden är en diskussion här på forumet, där en person tyckte att om man säljer sin båt redan efter ett år, så måste det finnas ett problem med båten. Själv tänkte jag i samma banor. när vi köpte var styrpulpet ifjol. Föklaringen som vi fick var att killen ville ha en större båt, med koj platser. Vi köpte båten och är rätt så nöjd med den. Men nu kommer min kärra sambo med liknande synpunkter, hon saknar kojplatser. Jag övertalade henne att vi behålla båten åtminstone denna sommaren, men om allt går som hon vill (och det bruka göra det) så köper vi kanske en Örnvik 540 Cruiser nästa år (har ni några kommentarer ang båten?). Men då säljer vi var båt redan efter 2 år, fasten båten är väldigt fint. Detta är väl risken när man väljer båt första gången, man vet inte riktigt hur man trivs och vilka behov man egentligen har. Man lär sig först när man har båten. Eller var ni varit nöjda med er första val? Eller finns det några som fick byta några gånger tills de har hittat rätt båt?

Hälsningar

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man lernt so lange man lebt. :-)  (se min SJÖBOD).

Jo du har rätt i det att man lär sig efter hand. Av egna och andras erfarenheter - å hustru lär sig också - på sitt sätt. Man är ju oftast minst 2 om det.

När jag efter många år utan båt började om med båtlivet så blev det första året en styrpulpetare - som vi hade trevligt med.

Andra året en lite större båt - en bowraider - mycket trevligt, men .... vi kom på att vi saknade en dimension.

Så tredje året blev det en DC och nu tycker vi att det här är det optimala - vår drömbåt så att säga - - hmmmmmmm tills vi hittar en ny drömbåt.

Båtmässan nästa vecka tex. \Cool\

Pengamässigt så kan man få igen pengarna efter 1-2 år - om man sköter båt och motor bra. 

Lycka till med båtplanerna och studera noggrannt MG, Blocket, Båtbören, Hamnen mfl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag sålde min förra båt efter en säsong av den anleningen att den helt enkelt var för liten, för tråkig och inte levde upp till det jag tänkt mig. Skulle nog tippa på att det är en vanligare anledning än att man säljer den för att det är en massa fel på den. Ofta så måste man ju prova saker en tid för att skapa sig en uppfattning i olika situationer.

Sen finns det ju de som byter saker mer än ofta bara för att variera sig lite. Har en vagt bekant som byter bil 1-2 gånger per månad. Kommer över något o åker i det ett tag, köper nått annat o säljer den gamla eller byter bilen mot en annan. Handlar ju dock om billiga bilar men han får ju gott om erfarnhet av bilmodeller iaf.

Sen skulle jag kunna dra en lång lista om hur man hemsöker/vanärar/lynchar de som säljer saker utan att upplysa köparen om kända/allvarliga fel bara för att bli av med en sak och klarta undan sin egen ekonomi. Men den tänker jag inte göra denna gång!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Första båten är ju alltid en test och chansning. Om man aldrig ägt en båt innan så vet man inte vilka behov man har. I regel så tillgodoses behoven genom att en säljare eller vänner målar upp, enligt dem, troliga behov.

När jag haft min daycriser i två år så kom jag på att kapellet måste kunnas tas upp och ner snabbt och smidigt, landström är bra att  ha, ett ankarspel likaså, fler kojplatser mm. Behoven växte. Men utan att ha ägt den första båten så skulle jag aldrig gissat att dessa saker var något jag behövde framför allt inte lägga ned de pengar det kostar att skaffa.

Nu har jag kostat på mig detta och jag får se om båtsässongens upplevelser är en linjär funktion av kostnaden \Cool\ (troligen inte)

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja,en  åtta - tio  år så där. Förutom vårt fantastiska skjul som vi bara hade ett år. Skälet till snabbytet var egentligen självklart. Vi bytte till en mindre båt och det är döfött från början. Båten var toppen men den var för liten. Vi är ute under längre sammanhängande perioder och då kan man inte gå till en mindre båt.

Jag har förståelse ifall den första eller de första båtarna kan bli kortlivande. För det tar lite tid innan båtanadet sätter sig. Sedan kan familjesituationen förändras osv.  Lycka till med båtbytet/Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

min första båt blev stulen nästan på direkten,, är mkt nöjd me den ja har nu o får ja som ja vill behåller jag den gärna ett par år men tanten vill gärna ha en HT båt,,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min första båt köpte jag 1998 och den sålde jag 2006. Den jag har nu köpte jag 2006 och har tänkt att behålla i några år till..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båtar är inte som bilar. Tack och lov! Båtar finns i ett otal varianter från öppna, handdrivna ekor till atlantkryssare. Därför behöver man tänka till en extra gång när man väl bestämt sig för att en båt vore kul. Frågor man bör ställa sig är:
1) Hur kommer jag att använda den? Dagsturer, helgturer, flera veckor i ett sträck?  Ger dimensionen på båten. Antalet personer påverkar naturligtvis.
2) I vilka vatten och vill jag alltid kunna gå ut? Svarar på krav på skrov och lite annat.
3)  Hur fort skall det gå? Påverkar mest inköpspris om man nu bestämt sig för motorbåt. En ren deplacementbåt kan vara billigare per sjömil, om det är den viktigaste faktorn. Påverkar också möjligheterna för en tonårsfamilj att få med sig barnen med löfte om att leverera dem till kvällens nöjen.
4) Måste den vara ny? Det har inte hänt mycket i båtbranchen de senaste 20 åren. 
Dessa frågor bör man tänka och diskutera igenom med alla intressenter i den framtida båten innan man börjar titta på speciella båtmodeller och diskutera pris och annat. Utslaget från de här frågorna har mycket större betydelse än små rabatter från  försäljare.
Har en känsla av att många köpt styrpulpetare som är tänkta för ett gäng fiskegubbar som en båt för hela familjen och finner att detta var inte helt rätt. Nerstänkta, nästan utslungade barn är min erfarenhet från dessa populära men, i mina ögon, ointressanta båtar.
tänk innan du betalar!
tord 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2-3 år har jag ägt mina båtar åt gången, sedan blir man ju sugen på att klämma på en annan båt :), det gäller samma med bilar och brudar. 

Senast ändrad av christopheri | 27 februari 2008 | 21:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte en ny Finnmaster 5700 WA förra året (första båten). Den skulle vi bara ha för dagsutflykter. Som tur var har den en liten ruff, det var där som barnen spenderade sin mesta tid tillsammans med serietidningar. Hade den inte haft ruffen hade det blivit svårt att få med barnen så ofta. Behoven ökade, nu väntar jag på min Bella 26 falcon som kommer om några veckor, Finnmastern blev inbyte efter 50 gångtimmar. Inget fel på den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är tyvärr sån så när man investerat och fixat allt som man kan då tappar jag glädjen!

Har ett nytt kapell och en ny badbrygga till detta år så med säkerhet så säljer man sen.

m,a,o 3-5 år max för mej

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...