Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Bosslady

Landström

Rekommendera Poster

Hur var det man skulle mäta om man misstänker läckström eller dålig jordanslutning.

Har upptäckt mystiska antydningar på korr.skador på min propeller, zinkanoden är helt förbrukad.

Drar mej till minnes att några trådar tidigare behandlat ämnet, men kan inte finna dessa.

Tror man skulle mäta mellan motorns gods, och skyddsjorden på landanslutningen. Här fick inte finnas någon spänning.

Hur var det, någon som kommer ihåg?

/lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, det borde gå att använda den utmärkra sök-funktionen? För ämnet är verkligen behandlat tidigare. Men skador på propeller är inte bra? Kan jag bara få gissa att du har en aluminiumpropeller som sitter på en rak axel? Min uppfattning är att det numera är så att en zinkanod förbrukas under en säsong.... har du en sådan där som läggs runt axeln? Det finns större att köpa, ett tips bara. När det gäller mätning så ska du mäta kontakt, dvs ohm och inte spänningen. Det finns två skolor här, att koppla ihop \jordarna\ i båten med landjord eller att inte göra det. Personligen så tycker jag en bra lösning är att installera en mellanstransformator som separarerar jord i land från jord i båten. Å andra sidan kan det vara så att det bara löser en del av dina problem eftersom andra båtar kan skapa en läckström som påverkar din propeller. Grundtips är alltså större zinkanod och gardera med en isolerande grej mot landjord. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt många trådar om landström finns det... :-)

Jag tillhör skolan att landströmmens skyddsjord (den gul-gröna) INTE ska skruvas fast i någon jord i båten. För att undvika vagabonderande jordströmmar som det heter.

En landströmsinstallation som har mellantransformator får inte problemet med jordströmmar. Om man har plats för en 20 kg tung och 5000 kr dyr klump någonstans i båten så är en sådan bra. Den behöver vara ganska stor om den ska tåla någon effekt.

Jag antar att du inte har en sådan installerad utan bara en sladd till land och en vanlig jordfelsbrytare.

I så fall kan du kolla om du har problem:

1) Dra ur stickproppen till landströmmen så den inte har spänning

2) mät med en ohm-meter mellan skyddsjorden och motorblocket/propelleraxel

Har du kontakt däremellan så tycker jag du har ett problem. Leta rätt på var förbindelsen finns och ta bort den. Ofta har skyddsjord i land några volt över vad potentialen i vattnet. Det kan lätt gå ett par ampere ström som snabbt bryter ner metallen. Enkelt uttryckt.

Det här är alltså den ena skolan. Se upp för inlägg i debatten!  (Tar på skyddshjälmen)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

SXK har en del nyttigt om detta på deras hemsida.

www.sxk.se titta under länkar/båtteknik.

Senast ändrad av westerly | 27 februari 2008 | 14:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...