Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
aoe1

handburen gps

Rekommendera Poster

Hej, ska köpa mig en  gps och en handburen lär det bli då jag inte har någon laddning,  och undrar om någon skulle vilja dela med sig av sina erfarenheter om dessa. Har tänkt mig en utan kart/plotterfunktion. Har tittat på garmins gps 72 och gps 60. ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej! jag köpte en garmin 76 för ett antal år sedan när jag skulle segla sverige runt. den har fungerat väldigt bra och jag är mycket nöjd med den. lågt pris, enkel meny, lätt att lägga in waypoints. en enkel svartvit karta finns, men det viktiga är waypointsen, positionsangivelse, kompass.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle rekommendera en som har en inbyggd plotter. Prisskillnaden är relativt liten men nyttan så mmycket störtre!

Själv har jag en Garmin etrex vista monterad ovanför ruffluckan. Den största fördelen är att det går lätt att lägga in waypoints direkt i sjökortet så man slipper att ta ut positionen via sjökortet. När man seglar i öppnare vatten ger den också en bättre översikt hur du ligger till i förhållande till eventuella grund.

Men ha alltid koll på var du befinner dig på sjökortet!

post-18271-1394235368,1731_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Garmin map60-serien är rustik & har en superbra antenn/stabil mottagning, å minimal batteriåtgång/2 st AA-batterier.

post-1968-1394235368,351_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att svara lite mer adekvat på din fråga dvs utan kartfunktion. 72an har utgått ur sortimentet men kan givetvis finnas kvar i butik. 60 heter väl map60 och har alltid kartfunktion! Köp 72an eller Foretrex om du t ex vill ha den på handleden. Köp alltid modellen som har X i modellbeteckningen om du vill ha snabb mottagning och inte vänta x antal min som förmodligen 72an kan ta på sig vid kallstart.

Mvh Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kartfunktion är att det går att grafiskt se sjökort eller kartor. (Plotter har ALLA GPSer vad jag vet dvs att de ritar ut färdspår på en av sidorna). 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för förtydligande! men vad har men en GPS till om man inte kan se kart/sjökort?!

Ursäkta ett pucko som frågar!

post-1968-1394235369,477_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jo arkivdykarn så här ligger det till.

En GPS (handållen) av äldre moddell visar oftast enbart position i longitud och latitud, denna position lägger man sedan ut i sjökortet (papper´ s) och då vet man var man är. Inte så konstigt va??

De äldre handhållna kunde även rita enkla spår (utan kartbakgrund) plus att det fanns kompassfunktion, fart m.m

Utvecklingen har gjort att de små handhållna även har utrustats med en enkel kartfunktion såväl land som sjökartor.

Och som du säkert förstår har utvecklingen nu kommit till GPS som har väldigt bra sjökort med både visning på själva korter som den ursprungliga funktionen att bara visa long och lat, så kallade PLOTTER eller NAVIGATOR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra förtydligande! Min Garmin Map60C blev verkligen ett lyft!

Ja har svårt att överföra avstånd från papperskort till verkligheten, så att ja nu har förvandlats till en rörlig pil på skärmen underlättar betydligt.

Men har klarat mig bra tidigare åxå då ja till stora delar befar utantillvatten, å skutan/skutorna sticker max 0,50m.

Bild/ Nåt att se fram emot!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...