iceman356 1 Postad 26 Februari , 2008 Hej. Jag ska serva min aq131a lite nu i vår med bl ny kamrem och spännare.tännkablar.stift och fördelarlock. När man kollar priserna på båttillbehörsbutikerna så får man ju huvudvärk. 800 kr för ett fördelarlock som ex ! Kan man köpa prylarna på ex meconomen ? eller är det speciella marinprylar man måste ha ? Tacksam för svar. Mvh Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seagate 0 Postad 26 Februari , 2008 De flesta sakerna kan du köpa på ex Mekonomen/Biltema... Sätt på ett brytarlöst tändsystem när du ändå är igång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iceman356 1 Postad 26 Februari , 2008 Hej. Var får man tag på ett ignitor brytarlöst tändsystem till ett bra pris ? kanske ska slänga på ett sånt eller ? bra eller dåligt ?? //Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoringen Postad 26 Februari , 2008 bm-classic har men hemsidan funkar ej nu har satt på samma funkar kanon mvh lax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 26 Februari , 2008 jo då det är en jätte stor skillnad mellan mekonomen och båtbutiken - PRISET.http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-sealed.gif\ border=\0\ alt=\Sealed\ title=\Sealed\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoringen Postad 27 Februari , 2008 http://www.bm-classics.com/swe/welcome.asp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iceman356 1 Postad 27 Februari , 2008 Hej. Vad koster en Ignitor vs Ignitor ll då ? Vilken ska man satsa på ? Är det värt att montera en såden ? för och nackdelar ? //Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoringen Postad 27 Februari , 2008 Hej kostar ca 11-1200 kr ring och prata med han på bm-classic så hjälper han dig.men du kan oxå ta från en b23e brytar löst tändsystem kolla med din närmaste bilskrot. nackdelar finns inga. MVH Lax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J_sthlm 0 Postad 28 Februari , 2008 Om fördelaren är orginal med fastskruvat fördelarlock kan de vara svåra att få tag på hos mekonomen eller biltema, de flesta lock till bilar sitter med snäppfästen. kolla hur locket är monterat innan du köper. Jag bytte lock till min AQ145 i våras och det slutade med ett Volvo Penta orginal lock á 700:-. Mao kan det vara billigare att byta hela fördelarhuset om man köper beg. Bytte även till Ignitor och det funkar klockrent! Motorn startar direkt. Senast ändrad av J_sthlm | 28 februari 2008 | 19:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 28 Februari , 2008 De flesta delarna ska du som sagt kunna ta samma som till bilar. Stift tar du NGK, kamrem och spännare antar jag är samma om det nu inte är någon skum planing på toppen, fördelarlock ska nog också vara samma. När jag skaffade Ignitor till min AQ130 så köpte jag det av VW Custom & Speed Parts. Säljer la egentligen VW-grejer men Ignitor hade de iaf till mig. http://www.vwcustomspeed.com/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iceman356 1 Postad 28 Februari , 2008 Hej. Om jag ska beställa av vw custom speed då... Vad är det för en jag ska ha ? Det finns en applikationstabbell med en massa olika men jag har 0 koll ! Bm-Classik skulle ha 1277:- ink frakt men det kanske är billigare på Custom speed ! //Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J_sthlm 0 Postad 28 Februari , 2008 Jag köpte min på Ronwill speedshop, där fick jag hjälp per telefon att få rätt modell. köpte även en tändspole (Flamethrower) vet inte om den gjorde skillnad, men det känns bra iaf Bifogar en bild på fördelaren så förstår du vad jag menar med \skruvat\ lock Senast ändrad av J_sthlm | 28 februari 2008 | 21:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 28 Februari , 2008 Jag ringde till dem och när jag gav dem numret på fördelaren så visste de vad jag skulle ha. Rekommenderar att du gör detsamma. Ska inte säga helt hundra att de har till din motor men skadar ju aldrig att höra runt lite! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iceman356 1 Postad 28 Februari , 2008 Hej. Ja min är också skruvad. Men det är ju sjukt att den kostar 7-800 kr när en med snäppfäste kosta ca 90 kr på mekonomen. Men varför är det skruvar på båt och snäppen på bil ? Det blir ju mer fukt i motorutrymmet på en bil än en båt ! Eller ? Är det bara att ta en fördelare från en b23 eller ? //Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iceman356 1 Postad 28 Februari , 2008 Hej. Tack för tipset. Jag ska försöka hinna ringa dem i morgon och höra efter. //Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J_sthlm 0 Postad 28 Februari , 2008 Jadu, jag vet inte varför det skiljer, vet bara att det skiljer Du kan prova med en bilfördelare, dock har jag hört att fördelare med olika boschnummer kan ge andra tändkurvor, pga att magneterna öppnar annorlunda. Men jag vet flera som kör på bilfördelare utan bekymmer. Å andra sidan, om du konverterar till elektronisk tändning så tror jag inte magneterna spelar någon roll ändå (rätta mig någon om jag har fel). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 28 Februari , 2008 Tändkablar inte tännkablar. Krångla nu inte till det med massa nymodigheter, tacka vet jag brytarspetsar. Fila lite och motorn går som ett spjut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plarsa 0 Postad 3 Mars , 2008 Fördelarna med skruvlock är gnistsäkra det är skillnaden. Man skall vara medveten om att det är stor chans att man får en ny tändkurva om man tar en bilfördelare. Ifördelaren sitter det fjäder belastade tyngder.(inte magneter) Dessa bestämmer tändkurvan. Ju fortare motorn varvar ju mer slungas tyngderna ut. Tyngderna reglerer i sintur brytarspetsen. Därför blir det fortfarande problematisk även om man byter ut till Ignitor. Kärvar tyngderna i fördelaren får man fortfarande en dålig gång.123ignition http://www.123ignition.se/ är en lösning som helt tarbort mekanisk inverkan på tändningen. Då man byter hela fördelaren finns det inte några fjäderbelastade tyngder som kan krongla. Jag har praktisk erfarenet av denna tändning i en b30a och kan villigt skriva under på att det blev en helt ny motor. Grunddraget ökade och gnistan blev betydligt starkare då motorn nu startar på knappt ett varv. mvh / Plarsahttp://ockelbo.plars.org Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iceman356 1 Postad 4 Mars , 2008 Hej. Men det verka inte finnas någon som passa Aq131 (b230) ! Mvh Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J_sthlm 0 Postad 10 Mars , 2008 Plarsa: kan man komma åt och göra rent tyngderna i fördelaren? Det verkar som om fördelarna är ganska väl skruvade. Hur som helst, jag tror du klarar dig bra med en ignitor, du slipper iaf kondning och brytarspetsar. När jag monterade ignitorn så drog jag inte fast delarna i fördelarhuset tillräckligt hårt, efter ett tag började delarna skaka loss och motorn betedde sig minst sagt märkligt och jag kunde inte förstå vad som var fel. Lämnade in båten hos en båtmeck, han bara skakade på huvudet när han hittade felet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Briggen 1 Postad 12 Mars , 2008 ? Vet inte riktig om jag fattar problemet med locket (hjärnan verkar trött i dag). Jag funderar också på Ignitor till min AQ250 (B23). Har skruvat lock. Går det inte att sätta in Ignitor och ha det skruvade locket kvar eller vad? mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iceman356 1 Postad 12 Mars , 2008 Jo då det ska inte vara några problem att ha det skruvade locket kvar. Man jag var inne på att byta mitt lock för det är lite gammalt och slitet bara. //Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser