strole 0 Postad 26 Februari , 2008 Hmm har funderingar på att damma av en Trimmtopp jag gjorde på gymnasiet till B20 Det är en steg 2,5 topp. Orginal ventilerna i min orginal marin topp som är monterad nu är 42 in 35 ut Detta är orginal marintopp ! Min trimm topp har förutom någåt planad och Rejält portad samt bearbetade och breddade förbränningsrum och kortade nua ventilstyrningar. 44 in och 37 ut rostfria avgasventiler borde inte vara fel mot orginaltes 42 in 35 ut. Effter planingen så noteras höjden på toppen till 84,5 ska inte vara så märkvärdigt tycker jag. Ska mäta vad orginal toppen har i morgon. Trimm Toppen var monterad i min Amazon som matades med dubbla SU samt D Kam Min marin motor matas nu av dubbla Stromberg samt D kam rätt lika alltså ! förutom kyllimpa kontra extraktorgrenrör ! De vart en enorm skillnad i Amazonen med den nya toppen och jag körde bara ett kvartal eller halvår med den kanske 500 mil max. Sen har den legat sedan våren 94. Motorn blev urstark i bottendrag och blev sedan piggare över hela registret ! Kanske man ska konvertera den till marin topp ?! Annars om jag behöver lägre komp har jag även en 76ans B20 topp liggandes 44 in 35 ut ventiler och här skulle man ju kunna sätta i 37 ventiler i avgas och polera kanalerna lite. Kan ju vara bra med lite gods kvar så det inte rostar hål alldeles för fort ! Motorn i båten är en mycket fräch maskin en B20 från 76 och jag kommer inte klösa motorn det är messt bra att ha resurser och lite klia i fingrarna prodjekt ! som om man inte hadde annat att göra ! Senast ändrad av strole | 27 februari 2008 | 13:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 27 Februari , 2008 Mätte på bilmotortoppen från 76 och den hadde en höjd av 87.5 mm ca Måsste kolla så jag inte mätte fel då det är rätt lika marin toppen i boken 86.7 Den har 44 in och 35 ut ventiler Klättrade in i båten och mätte och det var mörkt och jag hadde inga verktyg med att ta av ventilkopan med men mätte ut att den var ca 87.5 ca även denna ! Hittade även verkstadshandboken till Marina b20 i båten och där står det: AQ130 B 86.7 mm Cylinder packning 0.8 Cylinder packning 2.5 Saluförs endast i länder där bensinen inte uppnår 97 oktan ! Ventiler 42 in 35 ut Min trimmtopp är planad till 84.5 vilket ökar kopressionen en aning och så har den bearbetade förbränningsrum vilket sänker kompen en liten aning men som ger ökar flöde kring ventilerna så motorn andas bättre. Denna topp har jag alltid tänkt ha kvar i min ägo och kanske montera i min Veteran Amazon men vem fan vet om det blir av man ska väll nyttja grejorna med vettja ! Kanske kommer jag konvertera trimmtoppen man får väll åka som folk så håller det väll !! Men så är det de där med Oktan man åker ju nu mera på 95 . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 28 Februari , 2008 Vilka ventilstyrningar sitter i? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 10 Mars , 2008 Dom är standard från början och ny köppta då 94 när jag gjorde toppen sedan satte jag upp dem i svarven och kortade ner och modifierade dom effter en anvisning från Motortrimmaren TIMO som nån B20 trimmare lär heta här i landet. Tillverkade sedan ett verktyg för att pressa tillbaka de nya styrningarna i toppen så de får rätt placering. Har dock tappat bort detta simpla verktyg ! MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 10 Mars , 2008 Hur kommer den att uppföra sig med det paketet på låga varv då typ när du ska lägga till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 29 Mars , 2008 Toppen får motorn att andas bättre och då jag haft en lika dan motor förut fast i bil (Amazon) så vet jag att motorn drog mycket fint från låga varvtal. Det är främst kammaxel valet som är viktigt och jag har valt D Kam som är stark från låga varv. Det kan mycket väl bli som så att jag avstår från att göra detta på grund av främst tidsbrist . Vi får väll se här fram på vårkanten vad de artar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser