Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
strober

Hur få bort svänghjulet? *bild*

Rekommendera Poster

Hej.

 

Hur får man bort svänghjulet från denna Archimedes Penta 550 -73 utombordare?

 

Har satt tre bultar i dom tre hålen på hjulets ovansida och som bilden visar försökt dra bort hjulet med en avdragare, även försökt med värme och även slagit på alla håll och kanter. Den sitter dock fortfarande som berget. Vad göra?!

 

Senast ändrad av strober | 26 februari 2008 | 18:49

post-25369-1394235357,818_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm...ingen aning faktiskt. Gamla motorer är ingenting att lita på. Saker som skall vara lösa sitter fast och saker som skall sitta fast trillar loss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du ändå slår motorn så försök att bända samtidigt under svänghjulet. Men kommihåg det är inte bra att slå motorn den kan gå sönder !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spänn avdragaren så mycket du vågar, och slå på toppen av avdragaren ordentligt med en

hammare. Värme är inte alls bra för magneterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kollar så kanske du har ett lagerglapp som kan komma bra till pass när du slår på avdragarens skruv. Har du ett glapp - dra då upp hela svänghjulet med avdragare och slå till i detta läge. Då har axeln lättare att ge sig iväg från svänghjulet som ju har en stor massa. Om du inte har ett lagerglapp eller låter allt vila på lagren måste hela motorn röra sig när du slår och du får inte alls samma effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har försökt att slå på avdragaren när den varit spänd, vågar inte slå hårdare. Har dragit avdragaren så hårt att bultarna som är fästa i svänghjulet blivit utdragna och böjt sig varpå avdragarens klor glidit av. Kan inte tänka mig andra metoder att få av svänghjulet utan att förstöra motorn, men funderar på om det finns bättre verktyg. Tips på var man kan köpa dessa?

 

Finns det verkstäder som åtar sig dylika jobb att få bort svänghjul?

 

Ett sista försök från min sida skulle väl vara att köpa bultar med högre hårdhet som inte böjer sig lika lätt och ge den ett nytt försök med avdragaren och hammare. Kanske även ordna en anordning där jag hänger motorn i svänghjulet så att motorns vikt bidrar till att svänghjulet lossar från axeln.

 

Kom på att jag kanske kan kila in träklossar under kanten på svänghjulet och på ett bättre sätt utnyttja glappet som forgus31 nämde, för jag har märkt att det är ett glapp.

 

Senast ändrad av strober | 26 februari 2008 | 19:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Spruta 556 eller något som löser rost mm så kanske de hjälper??

 

Brukar funka för mig

 

Mvh Sebbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Det enda som hjälper är värme, dvs att få hålet bli större. (Det blir det om man värme. Kommer ni ihåg den fysiklektionen?)
Eftersom du sabbat bultarna så ta nya och lägg en kraftig järnbit, ca 40 mm i fyrkant med hål genom under skruvskallarna. Då får du bättre fäste för avdragarklona, alternativt byter du avdragarens fötter till sådana med hål istället för klor. Fälg/trumbromsavdragare brukar vara sådana.
 
Sedan spänner du allt du kan och lite till. Efter det värmerdu snabbt med kraftig låga runt axeln men  inte själva axeln! Gasol räcker ej, du måste ha en kraftig svetslåga. Förhoppningsvis så smäller det till och släpper. Om ej, prova att slå med en kopparklubba mitt på avdragarskruven.
Det finns inget annat sätt. Möjligen om avdragare med hål i foten istf klor som hjälper.
 
Att kila kanterna bryter och är förkastligt. Dumt råd. Värmen påverkar inte magneterna. De blir aldrig så varma. måste upp i kanske 600 Inte förrän massan kan börja strukturera om som magnetismen försvinner. Det där med glapp i lagren.....ja..ja.....jag får hålla en fysklektion för somliga verkar det som. Det är massan kontra accelerationen vid slaget-stöten som gör att det släpper. Glappet blir bara värre och gör mer skada än nytta pga av studs fram och tillbaka. Strunta i de råden! (Prova att hålla mot när man nitar så skall du se. Om man trycker hårt har ingen betydelse, det är massan hos mothållet som gör jobbet. Ju större axx dessto större mothållsmassa som fordras. Om man håller mothållet en bit ifrån, glapp så blir det sämre.)
 
Ett sista alternativ kan vara att du gör dig en specialavdragare.. Minst 10 mm tjockt plåt (järn/stål). Borra tre hål där du skruvar in dina skruvar som vanligt. Se till att det håller minst Bufo 80 kvalite. I mitten har du ett större hål svetsar dit en mutter, rejält med fog! Sedan drar du in mittskruven. Muttern vänder du neråt så blir det inte bara svetsen som håller den En sådan avdragare är bättre och kan dra hårdare. 
Slå INTE på sidan där magneterna sitter för DET kan faktiskt göra dem svagare! Det låter tokigt men det är så. 
Lycka till.
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Kalman nu har jag förklarat för dåligt.
 
Jag tänker så här:
 
När man slår på axeln med lagerglappet upphävt pga att svänghjulet med axel vilar på lagrens nedre bana får axeln förutom att röra sig själv även hela motorns massa. Det blir alltså betydligt mer stöt som behövs för att få samma acceleration på axeln som i fallet då svänghjulet är i sitt övre läge med kanske en halv mm till lagrens nedre bana. Jag brukar göra så när jag lossar svänghjul och det brukar gå utan avdragare faktiskt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tog jag en titt på bilden du lagt in. Det var en kraftig avdragare såg det ut som.
 
Du behöver nog en liten slägghammare för att få till en ordentlig stöt då det med axeln blir rätt stor massa. Prova även att värma, hänga upp motorn i avdragaren så lagerglappet upphävs och slå med en slägghammare så vore det väl själv den onde om det inte skulle släppa. Kan du sticka in ett rör eller liknande vilande på ett par högre stöt på var sida om motorn och genom avdragaren så motorn hänger i röret. Då har du lagerglappet på rätt sida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Som någon tidigare sa så kommer värme förstöra magneten samt lagren. De ända du kan göra är att häva dig på med ett långt rör på avdragaren, antingen så går avdragaren åt helvete eller så släpper svänghjulet. om de första händer så är de bara att göra/köpa en ny starkare avdragare och försöka igen.

 

Trots min ringa ålder (23) så har ja jätte stor erfarenhet av detta och ja lovar dig att de fungerar.

 

Ha de bra

 

Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt mutern som håller svänghjulet sitta kvar.

Lossa bara lite grand.

Toppen på axeln kan bli stukad.

När hjulet lossnat skruvar du av muttern som då justerar ev. skadae gänger på toppen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag får tacka för alla tipsen så får vi se när jag tar nya tag om det går bättre!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick du någonsin bort ditt svänghjul?

Jag har nu själv brottats med mitt i en vecka utan att kommit något närmare.
JO. Jag bröt sönder avdragaren idag.
Har gjort som du på bilden. Men avdragaren kalvar.
Satte najtråd runt klorna för att undvika detta.
Då fick jag en knäck i stället.
Jag tror iofs på tanken att ta en 10.mm-plåt.
Men min mekaniska verkstad är begränsad.
Någon i Sthlm-området som har en att låna ut?



Senast ändrad av grasse | 12 oktober 2008 | 18:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör som Pentafreak föreslog, men öka gärna tjockleken och ta en grov, fingängad bult för bättre kraft, och spänn fast plattan ända ner mot svänghjulet så den inte kröker sig. Använd kopparpasta eller molycote på gängorna så ökar spännkraften. Släpper det inte då så fram med handsläggan o ge centrumbulten ETT rejält slag så garanterar jag att det släpper.

Anamma oxo förslaget att bara lossa mutteren något varv, så du kan rädda gängorna på vevaxeln.   Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också haft problem med att få av ett sväng hjul. jag hade en stor hydral avdragare men det gick inte ändå. Det slutade med att jag fick kapa i sönder svänghjulet. Min motor hade skurit så halvmånen som sitter i spåret vid svänghjulet hade svetsat sig fast när motorn tvär stannade. så jag fick tyvärr köpa ett nytt.

 

kanske inte hjälper dig, men jag kan trösta dig med att du är inte den enda som haft detta problem med att få av svänghjulet.

Så om den har skurit eller stannat snabbt om den nypt eller ngt så kanske det är samma fel

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja frågan är ju hur mycket energi man skall lägga på det.

Den här tvärstannade inte, utan slocknade först.
Däreftersom så gick den faktiskt runt vid nya startförsök.
Men helt plötsligt så vart det stopp.
Jag kan vrida runt ca 3/4 varv. Alla kolvar rör sig.
Så antingen så har ett foder eller något gått.
Eller så har det lossnat något under svänghjulet,vilket skulle kunna förklara varför den först slocknade.
Tänkte ju i min enfald att det skulle vara enkelt att kolla under svänghjulet. Men det har ju tydligen mer en en erfarit att så inte är fallet. :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

säkerp å att du inte skruvade i bultarna för långt och på så vis skruvade fast svänghjulet ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fenomenet med att jag bara kan dra 3/4 varv uppkom innan jag ens tänkte på att försöka med avdrageren.
Så just det hänger inte ihop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tännkte mest att du skruvade fast det så att det inte går att dra loss med avdragaren..

har en motor här hemma där svänghjulet skruvas fast med sånna hål där du fäst dina bultar, så om jag skulle göra så skulle ajg göra det hela omöjligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en likadan motor och jag hade en del besvär med att ta bort svänghjulet i somras. Det slutade med att jag tillverkade en avdragare exakt så som på bilden pentafreak postade. Jag hittade en 15mm tjock aluminiumplatta i skrotlådan på jobbet som jag gängade ett M12 hål i mitten på och sedan 3 8mm hål för bultarna till svänghjulet. Dagen innan den släppte hade jag  tagit i så mycket jag vågade men lämmnat den i spänn över natten i hopp om att den skulle släppa med tiden, det gjorde den inte. Så jag tänkte nu tar jag i tills avdragaren rensar gängan jag får väl gå upp till M16 i värsta fall, jag fick ta i som fasen och när det släppte höll jag på att skita ner mig när svänghjulet hoppade 5cm upp med en jäkla smäll.

Några tips till, Jag hindrade svänghjulet att snurra genom att skruva fast plattjärnsbitar i startmotorkonsolen som blockerade 2 kuggar eftersom jag tog i med båda händerna för att dra avdragarbulten med ett 40cm handtag. Jag hade remmat fast motorkärran i ett staket,  man måste ta i altså!

Ditt avdragararangemang på bilden blir nog för ostadigt för att kunna dra ordentligt även om din mer fingängade avdragare ger mer kraft per använt vridmoment än en vanlig M12 om du förstår hur jag menar. Eftersom du får en viss sneddragning av bultarna med risk att avdragararmarna halkar av är det nog dömt att misslyckas, Tillverka en egen avdragare! Slå och bonka inte kraftiga stötar försvagar faktiskt magneter och det måste vara svårt att vara rädd om lagren. Värma kan du göra men jag skulle rekomendera att ta det lungt så du inte grillar vevaxeltätningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag TROR inte att bultarna går så långt så att de skulle låsa svänghjulet.
Svänghjulet snurrar fortfarande med bultarna i.

Så du menar att aluminiun 15mm gängar M12 höll för trycket.
Fördelen med aluminium är väl att det är lite lättare att jobba med.
Får väl åka förbi metallgrossisten och se om de har något lämplingt ämne i sin stuvkorg.
Känns ju lite snöpligt att bara strunta i det också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde själv ett tappert försök att bryta och slå mig trött innan jag gav upp och trixade till en avdragare. Till min förvåning hann jag knappt starta mutterdragaren innan det klickade till och svänghjulet lossnade. Så det är nog bättre att lägga tiden på att fila till en avdragare än att slå motorn i småbitar.

 

/Björn

post-16310-1394235652,5896_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avdragaren måste vara helt horisontell när man drar åt den övre muttern minsta lilla snedhet så kilar svänghjulet fast. Innan jag förstog det så tog jag i så att en av de tre skruvarna gick av, men efter att jag fick den helt horisontell så lossnade den lätt.

Avdragaren köpte jag hos skanstulls marina för 800 kr ,men de lånar ut om man lägger en slant i pant. Men som sagt det är lätt att en skruv går av om den drar snett. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...