Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Player311

Tips vid nåtning?

Rekommendera Poster

Hej Mats,

har med glädje läst om ditt sittbrunnsprojekt och är stum av beundran av både hand- och ordalag. Vilken inspirationskälla! Dina toppenbilder gjorde inte saken sämre.

Jag har själv köpt en Accantus 78 som är i stort behov av renovering av både teaken på däcket och i sittbrunnen och din tråd avgjorde om/hur jag skulle göra.

Tusen tack för att du ville dela med dig

Mvh Kim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kim!

Tack! Det är alltid roligt och uppmuntrande med positiv feedback. Jag har nu haft glädjen av min nya sittbrunn en hel säsong snart och är enormt nöjd! Det är ett av de jobb som jag tycker har gett mest i förhållande till arbetsinsatsen (efter sittbrunnskapellet).

Det blir säkert jättebra när du är klar med renoveringen av din båt! Lycka till.

Mvh

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen! Hur har det gått för er övriga? Hoppas att ni också har kunnat njuta av en sittbrunn med härlig träkänsla! Vad man än säger så är teak ett fantastiskt material! Bara man slipper skruvhålen som kan ge en mental belastning bara för att man vet att de finns ! Bortsett från att allt känns mycket snyggare så är det nu mjukare för de bakre regionerna på kroppen, man slipper dessutom springa och torka av så fort det kommit några droppar regn (näe det händer väl aldrig?).

Mvh

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, 

Chansar på att ställa en fråga till er i denna gamla tråd.. 

Jag ska nu själv ge mig på att lägga teak i sittbrunnen i  våran båt. Jag har fått teak brädor som är helt obehandlat, alltså hård kanter och utan fals. Ni som har gjort detta tidigare, bör man göra en fals på plankorna eller fungerar det utan? Tacksam för hjälp! 

Sara 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det borde väl gå utmärkt utan fals.
Viktigt är att bottna nåten med något (tejp, kassettband, gummilist om det får plats osv), och använda primer på kanterna på teaken. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...