Stefanho 0 Postad 26 Februari , 2008 Hej alla glada. Mitt matbord i sittbrunnen ser ganska slitet ut. Kan man kanske slipa upp det och behandla på nåt sätt? Nån som ver hur jag ska gå till väga? Det är ett vanligt träbord. Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbechampions 0 Postad 26 Februari , 2008 Hallå'-De är väl bara till å' slipa!!! Kanske de vore de bästa med Maskin?? De går mkt. fortare... Jag slipade upp all teakmatreial i båten! Grunden för ett lyckat resultat, är att man inte slarvar med slipningen!! -Man får ju börja med lite gröve papp,och sen finare å'finare........tills man får en yta som man är nöjd med!! -Men se upp såå du inte tar förmycket!!! När du fått upp en bra yta? Såå lackar du den 1 gång,slipar om igen med ett suuuper fiiint papper......torkar med en trasa ordentligt! Bort med ALLT slipdamm!!! Sedan lackar du flera ggr........tills du får ett Djup i Lacken!!! Good Luck!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 26 Februari , 2008 Då kommer jag genast med nästa dumma fråga Vad ska jag använda för lack? Jag vet att jag kan ju fråga hos www.hjertmans.se (nästan granne), men det känns som om jag kommer gå därifrån med den dyraste lacken dom har. har inte biltema nåt man kan använda? Tacksam för all hjälp Stefan den evige nybörjaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbechampions 0 Postad 26 Februari , 2008 en vanlig lack går säkert bra att använda........ typ fernissa av nåt slag!! Biltemas funkar säkert!! de är viktigt att du stryker de i flera omgångar......och applicerar de i kors!! för bästa resultat!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 26 Februari , 2008 Se denna tråd hur jag gjorde. MVH Göran http://www.maringuiden.se/forum/;thread=205394 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 26 Februari , 2008 Hur är bordet behandlat idag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 27 Februari , 2008 har tyvärr ingen aning. köpte båten i vintras och kan inget om lackarbeten. Har dock gett mig på toplanternans stolpe och slipat den och lackat en gång med biltemas båtlack. När man ska slipa mellan målningarna. vad ska man använda för slippapper då? Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
okn1 0 Postad 27 Februari , 2008 Hej! När du slippar i mellan lagrena så ska du ha typ ett 400 paper och du ska enbart matta ner ytan och få lite repor i den så att den nya lacken fäster! Var väldigt försiktig och vänta minst 24 timmar innan du slipar Ha de bra Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 27 Februari , 2008 Håller inte alls med! Du kan slipa rätt hårt. Jag brukar köra med 240-våtslippapper - lägg på en tre lager utan mellanslipning (dvs vänta inte mer än ett par dygn mellan strykningarna), slipa hårt, två-tre lager till på samma sätt, slipa, två lager till, slipa och avsluta med ett par lager. Du ska alltså ha en 8-12 lager om det ska hålla bra utomhus, några lager färre om det är skyddat av kapell eller är i ruffen. Allt gråträ måste slipas bort före start. Om det är massiv mahogny bör träet oljas före lackning, är det teak ska ytan avfettas före lackning. Antar att ditt bord är lackat och inte enbart oljat(?), och i så fall räcker det att mattslipa och lägga på ett par-tre lager blanklack med eventuella mellanslipningar och sedan avsluta med 1-2 lager blank- eller mattlack. Detta förutsatt att du inte har krackeleringar, sprickor, släppor etc i den gamla lacken. Sedan mattslipas lacken varje år (om träet är utomhus) och ett nytt lager läggs på - annars håller det inte! Den släpper på ett par år och du får börja om från början mes skrapning och bygga upp nya lager... inte kul *puh* Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
okn1 0 Postad 27 Februari , 2008 De är klart att man inte måste slipa i mellan varje lager men du får de aldrig lika bra som om du gjorde de. Men slipa hårt KAN man inte göra. måste kanske erkänna att ja överdrev lite med 400 papper som alla vet så torkar lacken relativt fort på utsidan men tar väldigt långt tid på sig att torka hela vägen in. De som händer om man slippar hårt är alltså att man kommer igenom de första lagret och du kommer ner till ett betydligt klibbigare lager som efter en hård slipning kommer att anta en gummi liknande massa som du bara kommer att kunna få perfekt om du slippar ner allt och börjar om. Mitt råd är alltså att slipa ner allt tills du får rent trä, ta sedan reda på vad för något träslag de är, teak ska avfettas etc etc..... lacka sedan med orginal låt de torka i ca 24 timmar i ett uppvärmt rum. putsa bort slipdamm och ojämnheter och repa eller matta ytan så att nästa lager fäster bra. upreppa sedan detta tills du får en yta som du är nöjd med. Men tänk på att aldrig lägga på för mycke för du kommer de krulla sig. Finns säkert en miljon andra sätt att göra de på men är du nybörjare så är detta ett idijot säkert sätt för att få de perfekt. Har är ett citat ifrån dom riktigt salta killarna på träbåtsakuten.nu Fernissning av renskrapat trä Efter att träet har skrapats, slipats, oljats och betsas måste man börja bygga upp lackskikten igen. Börja med att stryka en blandning av 50% fernissa och 50% lösningsmedel. Någon timma efteråt kan du lägga på nästa lager som du späder ca 30%. Dagen efter stryker du ett oförtunnat lager. Det går bra att lägga flera lager i början utan slipning om de läggs på så tätt att fernissan inte har hunnit genomhärda. Efter de inledande lagren får båten torka några dagar och slipas sedan fint mot fiber riktningen med ca 150 papper för att få bort träfibrer som har rest sig. Lägg på två lager oförtunnad lack med ca 24 timmars mellanrum, låt torka och slipa lätt. Lägg ett lager till, den late båtägaren (eller den i tidsnöd) kan sluta här och fortsätta året efter. Ytan blir långt ifrån perfekt men det är så tjocka lager att fernissan inte flagnar. Vill man att fernissan ska bli riktigt bra är det nu dags att slipa hårdare så att alla porer försvinner. http://www.trabatsakuten.nu/tips/images/lack3varv2.jpg\ border=\0\ />Sedan lägger man två till lager och låter torka innan man återigen slipar så att alla porer försvinner innan slutstrykningen. Det mer ambitiösa alternativet ger nio lager. Inte ens den mängden lager ger en perfekt yta men den duger mer än väl tills man lägger några fler lager året efter och får riktigt djup glans i fernissan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 27 Februari , 2008 okn1 skrev: De är klart att man inte måste slipa i mellan varje lager men du får de aldrig lika bra som om du gjorde de. Jodå, det blir bra. Du måste slipa lite hårdare bara än om du slipar mellan varje lager. Tro mig, jag har kört den metoden i flera år efter att tidigare ha slipat mellan varje lager. Men naturligtvis måste man låta lacken härda ut några dagar innan man slipar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
okn1 0 Postad 28 Februari , 2008 Som sagt de finns miljoner sätt att göra de på, och när allt kommer omkring så tror ja inte att man kommer se någon större skillnad när ögonsten väl är i vattnet. Ha de bra Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 28 Februari , 2008 Har lackat stången till topplanternan nu.Har lagt ett lager än så länge å jag tycker det ser kanon ut redan nu. ska inhandla fint slippapper imorgon och jobba hårt i helgen så får jag se hur många lager jag hinner med. Tack för all hjälp Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
okn1 0 Postad 29 Februari , 2008 Hej! Kul. hoppas de blir bra. Och med tanke på att lacken ska torka i drygt 24h så borde de inte bli så många lager Ha de bra Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 1 Mars , 2008 det stämmer att det inte blir så många gånger, men den är ju övermålningsbar efter 4timmar så tänkte jag lacka 3ggr idag lördag, slipa imorgonbitti och lacka några ggr till imorgon. Vad tror ni om det? är jag för optimistisk? Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
okn1 0 Postad 1 Mars , 2008 Hej Ja den är övermålningsbar efter 4 timmar men då kan du inte slipa i mellan lagrena, Så nu står du inför ett val. De kan bli bra om du lägger våt i våt men de är inte säkert. om du där i mot väntar i 24 timmar, slipar och sen lackar så kan du vara säker på att de blir bra. Ha de bra Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 1 Mars , 2008 Lägg några lager vått-i-vått, vänta ett par-tre dagar så att lacken hinner härda igenom, slipa sedan ganska hårt. Det blir bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
okn1 0 Postad 2 Mars , 2008 man kan ha roligt utan sprit men varför chansa de är ungefär saman princip. lägg ett lager, vänta 24h, slipa, lacka etc etc så är de och så förblir de. Ha de bra Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 2 Mars , 2008 Båda metoderna funkar jättebra, men min ger färre slipningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 2 Mars , 2008 ...... Slippa matbordet i sittbrunnen ! Så va det klart . (Sorry , kund bara inte låta bli ........) //Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 2 Mars , 2008 innan du gör börjar slipa och måla så är mitt tips att du försöker polera upp det med möbelpolish, Polera med slipmaskin och roterande skumplastskiva med låg hastighet om du inte har ngn. polermaskin jag fick upp glansen på mina laminatskivor som jag trodde var totalt döda.Ska du måla om så är mitt råd att du lämnar in dom till ngn som kan sprutlackera. Då får du en jämn och fin yta utan dammkorn. Det är inte värt jobbet att försöka måla en bordsskiva förhand själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 2 Mars , 2008 Om du ska lacka efter du har lagt på möbelpolish på trä måste du slipa ner en sisådär 0,5 mm, annars släpper lacken. Då det är antingen eller, testa först är ingen bra idé... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 2 Mars , 2008 köpte ny slipmaskin i helgen, så jag har redan varit på å testat att slipa bordet. Blir det inget bra så slänger vi bordet å köper nytt på mässan på lördag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 4 Mars , 2008 nästa fråga i ämnet. Hur många ggr ska jag lacka för att det ska stå emot fukt odyl? Har lacka 4ggr nu och tycker det ser tillräckligt bra ut, men jag vill ju att det ska vara funktionsdugligt också.Samtidigt vill jag inte jobba ihjäl mig på varje liten detalj. Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 4 Mars , 2008 ...........ett enkelt sätt att fuska lite sådannahär ggr är ju att använda en sikel istället för att sandpappra. Det kan bli väldigt fint om man får till snitsen. Det är lite svårare men betydligt snabbare om man kan........ Makke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 4 Mars , 2008 eftersom jag inte har nån aning om vad det är, så tror jag att jag håller mig till sandpapper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 5 Mars , 2008 Testa en fyra gånger till. Det ska bli helt porfritt, ingen gropig apelsinskalsyta. Då är det snyggt, går lätt att hålla rent och håller bra från fukt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 5 Mars , 2008 ok, då kör jag på några extra lager på allt som ska sitta utanpå båten. all träinredning tänker jag inte slita ihjäl mig på. Tack tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 5 Mars , 2008 Det är ju helt valfritt hur man gör. Själv väljer jag ut ett antal detaljer eller delar i inredningen och gör de bra, det funkar bättre för mig än att göra hela inredningen halvbra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser