Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Niclas_O

Längd på bränsleslang till fast tank

Rekommendera Poster

Hej.

I min flipper 570 finns det en fast tank i det främmre stuvfacket. När den förre ägaren till  båten bytte motor så kopplade han alldrig in den fasta tanken pga att det står i motorns instruktionsbok (honda 90 hk) att bränsleslangen ska vara 1.5 meter. Om jag drar en ny bränsleslang till den fasta tanken så blir den ungefär 5-6 meter. Spelar detta någon roll?

Finns det några direkta nackdelar med att ha en fast tank i fören?

Hur länge håller en fast tank? båten har ju några år på nacken (troligtvis gjord -75 eller tidigare) och mätarna som hör till tanken ser inte direkt nya ut. Ska jag betrakta den gamla tanken som skrot och satsa på en ny?

/Niclas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får ganska stort sugmotstånd på en såpass lång ledning. Så frågan är om dina två vacuumpumpar klarar detta. Jag vet inte, men tror det inte. Ifall du skall ha/bruka den fasta tanken i stuvfacket så måste du sätta en elektrisk pump på eller i tanken samt möjligen en tryckregulator. För att på så sätt säkerställa att bränslet kom fram.Men jag skulle inte rekommendera detta pga brandrisken. I stället skulle jag satsa på tankar i nära anslutning till motorn. Utan att veta var du har båten så kan du kanske bruka tanken som vattentank för ex dusch. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inga problem!

ta till i dimension på slangen en 10mm slang funkar,Sätt på en handpump(sån du har på lösa tankar)du kan köpa sån varsomhelst,sen är det bara att pumpa fram soppan så den finns fram till motorn,sen är det bara att köra.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm? 

Med all respekt för Nitros kunnande och att jag inte har erfarenhet av långa bränsleslangar: Inte kan det bli sånt stort flöde av bensin att motståndet i slangen kan spela roll på en 90-hästare?

Att man kan behöva en handpump för att få fram soppan för att starta om man inte åkt på ett tag är väl en sak. Men när man väl har full slang och det inte är någon större lyfthöjd borde man kunna köra? Eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för för visad respekt!

Jag orkar inte sätta igång och räkna ut strömningsmotståndet i en 5 - 6 m lång 8 mm slang. Men med en dåres envishet hävdar jag att den är att räkna med. En Honda 90 drar 20 - 30 l/h dvs omkring 0,5 l/min.  Bensinpumparna på Hondan är inte stora varför jag tror (vet inte, men har haft isär några) att det kan bli för tufft att få tillräckligt flöde. Tomgång och halvgas kan gå men sen blir det nog problem. Har man otur så blir bränsleluftblandningen för mager med smälta kolvtoppar som resultat, illa, illa och dyrt, mycket dyrt.

När jag skrev mitt föregående inlägg tänkte jag inte på grövre slag. Dracos uppfattning om att gå upp i slangdimesion låter i mina öron som en möjlig lösning.  Håller man i början ett öga på bränsleblåsan. För att på så sätt förvissa sig om att det inte  blir undertryck i sugslangen så går det möjligen vägen. lycka till/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man otur så blir bränsleluftblandningen för mager med smälta kolvtoppar som resultat, illa, illa och dyrt, mycket dyrt.

DET är ett argument för att inte bara testa om det fungerar faktiskt! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren.

Att installera en elektrisk bränslepump känns spontant inte så roligt. Det blir ju en till sak som kan gå sönder och krångla.

Smälta kolvtoppar låter inte så roligt det heller så det blir nog till att skrota den fasta tanken.

/Niclas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svar på gammal tråd, jag har min lösa tank längst fram i båten med en 9mm inv. slang.
Slipper då ha en tank inne i akterhytten vilket känns bra.
Total slanglängd säkert 7-8m då båten är 6m. Det fungerar bra för mig, har blåsan vid tanken.  Yamaha 60, 2T.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyfter upp en gammal tråd
Har tänkt placera tanken till min 20hk Honda i fören. Ledningen blir 6 meter med innerdia på 10mm.
Någon som har erfarenhet om hur det kan funka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...