Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
joppe_hagg

Hur tar man loss lager runt propelleraxel - snipa-65?

Rekommendera Poster

Vägledning önskas med demontering av lageröverfall.

Jag har en plastsnipa från -65. Där propelleraxeln kommer ut genom skrovet sitter ett lager. Lagret hålls på plats av två bultar - varav den ena saknas på min. Den verkar ha varit gjord av mässing. Jag vill nu ta bort och montera en ny bult eller gängstav. Eller måste man byta hela lagret? Hur får man bort locket? Propellern tar jag loss, och sen lossar jag den kvarvarande muttern. Men måste jag ha en avdragare för att få loss resten? Kan jag bryta med en kofot eller motsvarande? Hur ser det ut innanför? Jag bofogar en bild på hur det ser ut på utsidan...

 

 

Tacksam för hjälp från en nybörjare.

post-28880-1394235357,5049_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagret är oftast gängat på hylsröret som går genom kölen. Med pinnskruvar blir det svårt att

få loss lagret från röret. antingen får man försöka få loss den kvarvarande skruven med 2st

muttrar som man drar ihop på skruven, eller kapa den och borra ur resten. Den brustna

skruven måste man i alla fall borra ur. Man brukar få värma lagret och sen använda en rör-

tång eller dylikt, med nåt emellan för att inte skada för mycket. Är det ett gummilager kan

det vara svårt att få ut det ur hållaren. Man kan sätta upp den i en svarv, och svarva ur hylsan tills det bara är någon millimeter kvar, och ta ut resten med en mejsel. Annars kan

man ju byta hela lagret med hållare, om det fortfarande finns att köpa. Resterna av skru-

varna får man försöka borra ur och gänga om. Man kan också sätta i insatsgängor i plasten. Om det vore min båt, och lagret annars är OK, skulle jag nog låta det vara. Det brukar sitta

som berget även utan skruvar. Så länge en skruv sitter kvar är det nog ingen fara

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min båt hade man efter grundstötning gjort det du vill göra. Brutit eller använt slägga för att ta bort stävhylsan (i den sitter cuttlesslagret på min båt), jag vet inte om det är likadant på din.

I och med detta hade gängorna på hylsrörets yttre del gått av i stävhylsan... jag har idag knackat och bankat, sågat och bankat ännu mer för att få loss hela axelhylsan.

På min båt hade man även bytt ut den nedre skruven till en fransk skruv, vet inte hur länge den suttit.

 

Om du inte vill byta hela hylsan m.m. så var försiktig. Titta på

www.capella.se

eller http://www.sleipner.no/se/ så kan du få en bild av hur det kan se ut.

 

 

Lycka till! Vill du ha bilder på mitt arbete så kan jag skicka detta.

 

\Smile\

post-12196-1394235363,8289_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar! Jag låter nog grejerna sitta kvar denna säsong så får vi se hur det blir till nästa år! Jag tyckte också att det verkade sitta väldigt hårt ändå, och nu då jag vet mer om konstruktionen så törs jag nog avvakta med bytet av bulten! Tack för bra svar!

Mvh Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...