burnis 0 Postad 25 Februari , 2008 Jag har en 5L, V8, Mercruiser på 220 hkr, och funderar på att trimma den till ca 300 hkr. Motor och drev är nya, 2007 årsmodell. Är det någon som vet om Alpha One drevet klarar det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 25 Februari , 2008 Du ligger på gränsen redan vad det gäller vridet men om du kör försiktigt så går det med 300 kusar också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ohbon 0 Postad 25 Februari , 2008 Mercruiser själva använder ej Alfadrevet över 260 hk, smallblock. Förmodligen den övre gränsen om drevet skall hålla ett tag!? //Jonte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
burnis 0 Postad 25 Februari , 2008 Jag tackar för den upplysningen//Burnis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 25 Februari , 2008 Det finns tom 454:or levererade med alpha och dom har 330hk. Det är inget att rekomendera men om du vill behålla drevet se till att du aldrig gasar fullt när du ska upp i planing utan gasa på efter att du planat ut då håller det bättre. För att ett alpha ska hålla bra se till att använd en lätt propeller då håller drevet bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 25 Februari , 2008 --en drevdusch kanske kan bidraga!?!?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 25 Februari , 2008 Drev dusch funkar bra,men se till att det inte är den som bultas direkt i drevet utan den som har gummibussning imellan det blir mycket korrision annars. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
burnis 0 Postad 25 Februari , 2008 Det finns tydligen mycket kunskap där ute! Väldigt roligt att se hur många engagerade motorbåtsmänniskor det finns! Jag tackar er alla för inläggen. Och ska ta mig en funderare på hur jag ska göra. Vänliga båthälsningar Burnis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 25 Februari , 2008 Hej! Jag tycker att du bör byta in drevet om det är nytt eller sälja och satsa på ett Bravo I om du vill åka fort. Om du ändå funderar på att trimma så är det ju inget kul att vara orolig för att drevet håller och särskilt ekonomiskt blir det inte heller om det rasar, för inte satsar du på ett till Alpha igen då väl? Mvh /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 25 Februari , 2008 Har själv en 454 på 330 hästar med ett Alpha onedrev. Det har hållt nu i 20 år utan problem. Både båt, och drev är från 88. Motorn är dock ny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
badcam70 0 Postad 25 Februari , 2008 Har oxå 454/330hk med Alpha one drev,vad jag har förstått/hört från folk som kan drev så är det viktigt att ha rätt utväxling och köra med en lättdriven prop så klarar sig drevet bra förutsatt rätt underhåll osv(men det gäller väl allt). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 25 Februari , 2008 Visst, med en utväxling på 1:30 och med rätt stigning på propellern så funkar det, och har funkat som sagt i 20 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vulkan 0 Postad 15 Januari , 2011 Hur funkar en drev dusch? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 16 Januari , 2011 Det är en rörkonstruktion i rostfritt (givetvis:-) som man skruvar fast på drevet. Längst ner sitter det vattenintag/hål riktade framåt och som hela tiden ligger i vattnet. Rören går uppåt över drevets överdel. När båten körs trycks vattnet igenom rören och sprutar ut på drevets överdel genom ett antal hål. Detta är för att kyla överhuset när detta ligger ovanför vattenytan när båten körs i planingsfart vilket annars gör att drevets överhus kan bli varmt eftersom kylningen då blir sämre. Det är mycket effektivt och duschar kraftigt. Det finns numera drevduschar till både Alpha och Bravo som inte kräver borrning i drevet vilket gör installationen mycket enkel.. En bult upptill och nertill sitter det fäst i bakre powertrim stången för trimcylindrarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 16 Januari , 2011 Måttligt trimmad smallblock ska nog inte vara några problem för ditt alpha, kräver dock att man kör med insidan och inte plågar för mycket när man ska iväg, hoppar för mycket osv.. Vad har du tänkt göra vid motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 16 Januari , 2011 Måttligt trimmad smallblock ska nog inte vara några problem för ditt alpha, kräver dock att man kör med insidan och inte plågar för mycket när man ska iväg, hoppar för mycket osv.. Vad har du tänkt göra vid motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vulkan 0 Postad 17 Januari , 2011 Tack för alla förklaringar,att jag är så nyfiken beror på att vi precis har köpt en sea ray med 7,4l alpha one drev. Så får man både höra o läsa att det är inga bra drev,själv tror jag att det inte är så tokigt. Eller ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vulkan 0 Postad 17 Januari , 2011 Hej Micke, vet du var man kan få tag i en sådan drev dusch? Mvh. Vulkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 17 Januari , 2011 Du har mail. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 17 Januari , 2011 Alpha one dreven är inte dåliga men med bigblock och över 300hästar så börjar man närma sig gränsen för vad de klarar enl. många. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Blubb 0 Postad 30 Augusti , 2011 Jag har köpt en båt med 7,4l och bravo III. Nu undrar jag om jag behöver montera en drevdusch för livslängden på drevet eller det bara gäller I och II. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser