Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
ulfa

Inkörning av utombordare Yamaha F115AETL

Rekommendera Poster


Hej!

 

Har hört att den nya motorn ska in på service (byte motorolja etc) efter 10 timmar.

 

Men hur ska man köra in den de första 10 timmarna?

1 tim på 1000 varv, 1 tim på 2000 varv osv

eller ta en långtur på 10 tim med varierande körning och sedan serva?

Står kanske i manualen men jag har inte fått båten levererd ännu (men man kan ju planera ändå \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ /> )

 

//U

 

Senast ändrad av ulfa | 24 februari 2008 | 18:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en ny likadan förra säsongen. Körde i princip som vanligt men undvek förstås toppvarv de första tio timmarna. Lycka till med nya båten./Adam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK - tack. nice and easy i början då. \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-cool.gif\ border=\0\ alt=\Cool\ title=\Cool\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde in min Yamaha F115 (2003) enl handbokens anvisningar. Se bilden vad som står i min handbok. Kan ha ändrats på senare årgång, men följ bara anvisningarna i handboken.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Perfekt. Då vet jag (med reservation för förändringar årsmodell 2007/2008).
Tack Bo.  \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />
//Ulf 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar vad de menar skulle hända om man inte körde in motorn som de föreskriver. Min egen, och flera andras, erfarenhet säger att det är bättre att köra den hårt från början för speciellt kolvringarna mår bra av detta. Kör man för lungt så kan det hända att de inte slits in ordentligt.

Jag har aldrig träffat på en enda motorbyggare som föreskrivit något annat än hård körning så fort motorn blivit varm. På motorer med vanliga flat tappet-lyftare så ska kammen köras in i 20 minuter, sedan oljebyte och hårdkörning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog om det skulle bli nåt garantiärande och de läser ut motordata till en dator och ser om man kört in motorn enl instruktionsboken och även låtit serva den efter 10 tim. Låt säga att nån struntat att läsa inkörningsinstruktionerna och ingen heller sagt åt köparen att köra in motorn och man sen puttrar omkring på tomgång en herrans massa timmar. Tja inte blir den motorn inkörd som den ska. Säg att motorn senare går lite risigt av detta och ägaren hävdar garantiärende. Då kan ju Yamahaverkstan läsa ut hur motorn körts. Det borde väl rimligen påverka lite i alla fall hur man skulle bedöma situationen?

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå Yamaha F115.

Kolla i senaste Vi Båtägare, där testar de 8 st 115 hk utombordare.

Gissa vem som utsågs till totalsegrare när alla testmoment summerats?

Att en 4-taktare som kom ut första gången 1999 och i stort sett inte ändrats sen dess går och vinner det här testet är ändå lite förvånande.

När priset även vägs in ansågs dock Mercury Optimax 115 vara bästa köp.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har jobbat på motorutveckling ett par år nu och har sett skilnaden på inkörning.

Det fasta beslutet är låg och mellan varv och låg till mellan last.

Men det bästa är något annat. Vi tog två likadana motorer, en fick standard inkörning(10h), den andra fick gå 6000 rpm och maxlast (gasen i botten i 10h). Båda motorerna fick sedan gå 1000h på långtids prov.

Den med max varv och last hade lägre oljeförbrukning och och gav mer effekt. vi pratar inte om stora skilnader men märkbara.Ett par gram olja mindre i timman och 1-3kW mer vid max i effekt. Med detta klart bevisat så kör vi fortfarande med dem lägre inkörningen. Detta för att det är mer verklighets anpassat och och så kör våra kunder när dom får en ny motor.

Motorn skär in allt när det är nytt och maxas, motorn sliter (nöter) in om det körs lungt.

Oavsätt har du kör in din motor så får du en bra motor. Yamaha bygger bra grejer.

Kan även vara lite svårt att be kunderna att maxa motorn i 10h ???

Ps motorn är ALLTID varm när man kör fullt.

Om jag har missat något eller ni undar mer , skriv en rad.!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...