Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Nitro

Är det bara att sjösätta, eller är det mycket kvar innan sjösättningen?

Rekommendera Poster

Hur går det för er. Har ni mycket kvar innan båtarna åker i sjön?

Själv har jag hållit på och pillat med motorn och idag är motorn klar. Ok, pillat och pillat, var nog lite i underkant. Motorn, en AQ41B har varit i sina beståndsdelar och allt som kan bytas ut har också bytts ut. Idag kunde äntligen kompressionsprov tar på motorn. Vad sägs om kompen på en ej ännu inkörd motor. 

Så det är bara att vänta på lite fler plusgrader, hänga dit sköld, sätta motor på plats, sätta dit drevet och lite vax innan sjösättningen. Ifall det är mycket eller lite är upp andra att bestämmma. Men med en dåres envishet hävdar jag att båten nästan är i sjön!\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-innocent.gif\ border=\0\ alt=\Innocent\ title=\Innocent\ />

post-9191-1394235356,2206_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det på alvar närma sig sjösätningen. Tog upp den ena båten igår. \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-cool.gif\ border=\0\ alt=\Cool\ title=\Cool\ />

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoringen

nyrenoverad b23e väntar att få hoppa i båten

MVH Lax

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du renoverat själv? Hur mycket har det kostat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

B23:an ser grymt fin ut. Önskade att min som står i garaget såg lika fin ut \Smile\. Jag har inte påbörjat renoveringen men den som sitter i min Fjord 21 lär fungera en säsong till.

Mvh

Christer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

B23? Var det inte det som satt i min 70-tals Volvo 240, eller var det B20?

Tacka vet jag riktiga utombordare.

Nej, jag skojar bara lite med er.

Har inte börjat med vårrustningen ännu. Ska väl kladda på lite under där det behövs, vaxa lite och tvätta ur. Funderar på att testa nano, det är visst på modet nu. Blir väl som vanlig, på med lite Turtle, koppla på vagnen på traktorn och i sjön fort som sjutton. Tålamodet tryter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Höll som bäst på med att totalrenovera förruffen men så fick ungarna vattkoppor så nu sitter man här och lär få sitta hemma minst en vecka till. Nåväl var iaf och handlade 2komp högblank fär till taket idag samt väggbeklädnad Ca7 meter. En stor burk kontaktlim samt lite annat lull lull. Vet att många rekommenderar golvlim men jag kör med riktig mask så det ska vara lungt 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I stort sett bara bottenmålning kvar,hoppas det blir sjösättning runt påsk..

Har hållt på flera veckor med båten....pust

Perra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte gjort speciellt mycket på min båt än, bara fixat med trailern lite så att båten rullar i havet lättare. Man får nog ta och sätta igång nu när våren kommer, man orkar ju inte stå ute och fixa båten i höstregnet, har ju knappt varit någon vinter i år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ladda batteriet å koppla in plus/minus till ekolodet är vad jag har kvar\Cool\

Har fixat och målat sedan augusti så nu är det dax.(kolla foto i min sjöbod)

sen ska jag fånga så många/stora fiskar så jag behöver bara ha citronpeppar i skafferiet\Wink\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måla botten drevet

Fixa lite LED belysningar

Klä om några dynor

Vanliga servcien av maskineriet.

Blir väl tusen saker till när man ändå är igång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känns som jag har hur mycket som helst kvar, men det är bara att jobba på \Smile\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall bara bättra på bottenfärgen lite sen KAN jag sjösätta om ja vill...
Har lite finlir grejjer kvar så som slipa o olja teak o koppla in nya kylen o så... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ännu ingen motor att stoppa på akterspegeln. Väntar på flera goda råd i en annan egen tråd om utombordsmotor&garantier. Lutar åt en Yamaha 25 men Tohatsu och Mercury 25 låter också intressant men insprutning är kanske för ny teknik på dessa småa utombordare speciellt med tanke på att bensinförbrukningen är ungefärlig densamma för Yamahan. Viktigast av allt är trimmen (då finns bara yamaha, tohatsu och Mercury kvar)och att man får göra lättare service själv.

Ha det! och ha vett på sjön!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en saxsprint kvar att byta i proppen sedan är allt klart :-) Båten är tvättad och vaxad och motorn är rengjord och har fått ny olja i växelhuset. Till påsk så ligger jag i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

VÄNTAN!

Bara att vänta på att isen ska gå i Umeälven. \Cool\

Bokade igår in årets vaktdygn på den ena båtklubben - i slutet på maj med en ljus härlig natt när allt liv vaknar till i Umeområdet.

Nu är det Båtmässa som gäller. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det lär inte bli någon sjösättning i år \Cry\

Totalrenoveringen har börjat...

post-10000396-1394235368,2911_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej hej

Den nya båtkärran är precis klar men innan det är dags för sjösättning så ska det bli nya dynor och ett nytt skåp med lådor i. Finns inte så mycket praktisk förvaring för småsaker så det måste åtgärdas innan sjösäsongen. Förhoppningsvis hinner jag snygga till motorkåpan också.

/Anders

Senast ändrad av Luddelurr | 04 mars 2008 | 22:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...