ralta 0 Postad 24 Februari , 2008 Jag har tagit bort mina rutor på min Solö 25 med mahognyöverbyggnad. Vid återmontage, kan jag använda Sikaflex, dels för fastsättning av rutan och vit Sikaflex som tätning på utsidan? Före montaget av rutorna kommer jag att fernissa träytorna. Mats-Åke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 24 Februari , 2008 Nja, så kan man givetvis göra. Men jag trot sikan släpper. På tidigare träbåtar har jag dels kört med det sika kallar primer och sedan limmat med sika. Men då släppte det mot trät. Varför jag senare kört med rena träytor och satt rutorna helt kallt med sika. Då har det i alla fall hållt över 5 år. (sedan sålde jag båten) mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
palma61 0 Postad 25 Februari , 2008 Vet inte hur sikan funkar men jag vet att Tec7 fungerar, finns i flera färger. www.novatech.nu Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralta 0 Postad 27 Februari , 2008 Tack för tipsen! Mats-Åke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
waccas 0 Postad 29 April , 2008 Hej på er alla. Jag står oxå inför att sätta in nya rutor i träramar så jag har oxå frågan om man skall lacka allt först och sen limma i rutorna vad är bäst att göra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pierina 0 Postad 2 Maj , 2008 Som jag har förstått det så ska man ha sikan direkt mot torrt trä för att den ska fästa. D.v.s. ingen olja ingen lack. Tvätta med t-sprit och aceton så att det blir ordentligt uttrokat från fett. Lite fukt gör däremot inget, eftersom det är PU som härdar snabbare med hjälp av fukten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser