pgh73 2 Postad 24 Februari , 2008 Tjena,sitter och slösurfar och tänkte på hur mycket båten klarar och var er gräns går för att sticka ut med båten? Enkel fråga men kanske inte lika enkelt svar... Har Öresund/Lomma som hemmavatten och har en uttern 5001 och har väl varit ute i vindar upp till 10 m/s (inte medelvind alltså). Där går nog min gräns iaf, eller är jag mes? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lamon 1 Postad 24 Februari , 2008 Det beror ju lite på vad man har för båt och ens egen sjövana. Själv har jag med min nuvarande bår varit ute i 18 m/s på Vättern, dom som åker där förstår nog vad det innebär. Jag vill helst inte göra om det, men det var ändå en ganska trygg resa även om man fick sig en tankeställare. Båten klara ofta mer än skepparn... //Lamon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ss2100 0 Postad 24 Februari , 2008 Tja brukar söka mig mot land när vågorna blir över 2m höga är det inte roligt att ligga i plan längre, då åker ja hem och hämtar min kajak sjövärdigare båt är svår att hitta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 24 Februari , 2008 Beror helt på var man håller till. Exempel: Jag håller till i Vänern och skall jag ut på öppet vatten ute på Vänern är det sällan lönt att ens ge sig ut om det blåser mer än 5 m/s. Vågorna på Vänern tenderar att vara ganska korta och höga så det blir i regel väldigt skumpig färd när det blåser upp lite. En dag som denna när det blåser 11 m/s (enl vindmätaren på Klackens fyr i Vänern http://www.energi.hammaro.se/ ) är det inte ens nån ide att fundera på en båttur med min lilla båt (5,7 meter, Yamarin 5820/58BR). Skall man ha med passagerare, husdjur osv i båten så får man ju tänka efter lite mer noga. Att man själv klarar att sitta och köra i ganska höga vågor innebär inte att passagerarna tål el vill det. Har hänt en del gångar att jag gett mig ut med båten men när jag svängt ut på mer öppet vatten så har vågorna varit för höga och jag har då vänt hemåt igen eller hållt mig inomskärs där det oftast är lugnare vatten. /Bo Senast ändrad av bossee | 24 februari 2008 | 12:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 24 Februari , 2008 Varberg -> Göteborg med en Albin 25......12 m/s rätt in i babord....2 meter vågor rätt in i babord....gissa vad det rullade...http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-foot-in-mouth.gif\ border=\0\ alt=\Foot in mouth\ title=\Foot in mouth\ /> Stoppade in mobilen och plånboken i en plastpåse i fickan ifall.......lite darrig i knäna efteråt, jobbigt att ta spjärn hela tiden. http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ /> Senast ändrad av ulfa | 24 februari 2008 | 20:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iggy 0 Postad 24 Februari , 2008 10-11 m/s från Möja till Värmdö i en 5 meters styrpulpet. jag kommer aldrig göra om det! så liten har jag aldrig känt mej! //Iggy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pulver 0 Postad 25 Februari , 2008 Hej på er! Skaffade båt i somras och placerade den strax söder om Sthlm. Hade tänkt tillbringa lata dagar på Utö, Ålö, Nåttarö...men jag tog mig aldrig över Mysingen! Det måste ha blåst ovanligt mycket i somras? Inte en dag under 10m/s, eller hur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lyran 0 Postad 25 Februari , 2008 Hade inte många dagar under 10 m/sek förra semestern... Lite bökigt! Toppnotering var 14 m/sek och 30 knop, rakt upp i vind rakt upp i vind en kort sträcka. Gäller att vara med ordentligt på både gas å styrning... Inget att rekommendera dock! //lyran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 25 Februari , 2008 15 sekundmeter i byarna på Hjälmaren (Krabb sjö) Åkte över mellanfjärden c:a 6 distans. max 2 meter djup, då förstår ni sjön. Min motor började varva, det visade sig att axeln var i luften. Det värsta jag varit med om. Men! samtidigt nyttigt att få vara med om en sån grej när allt går bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 25 Februari , 2008 Jag har klarat mig men kan tänka mig att man känner sig liten men som någon skrev besättningen kroknar långt före båten och så är det nog. Nu är det inte långt kvar sitter och planerar Strömsholms kanal (Hoppsan rimmar) Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lotsenn 0 Postad 25 Februari , 2008 If the boat is rocking ........ dont come knocking! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
El_Fluffo 0 Postad 25 Februari , 2008 är det bara jag som tycker att det nu för tiden blåser betydligt mer än vad det gjorde för ca 10 år sedan? Jag är åker vattenskidor rätt mycket och då vill man ha blankt vatten helst för att det ska vara riktigt kul. Men här i Sundsvall blåser det fasen jämt nu för tiden. Förr om åren så kom brisen på eftermidagen men gav sig vid 17-18 tiden oftast ochd det vart spegelblanka kvällar. men nu så blåser det långt in på kvällarna typ 21 eeller ännu senare ibland. inbillar jag mig att det blåste mindre förut eller ligger det något i det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 25 Februari , 2008 Du har nog rätt. Och förra sommaren var en riktigt blåsig historia. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zappe 1 Postad 25 Februari , 2008 Tjena, har sysslat med trolling i hanöbukten från Karlskrona till Simrishamn under snart tio år, så lite erfarenhet har man ju fått. Har satt en gräns vid 8 sekundmeter. Trots att jag har haft båtar som klarar betydligt mer.Det är inget roligt att vara ut när man skall sitta och håll i sig hela tiden. Håller med om att det blivit blåsigare för varje år och denna vinter har det inte varit många dagar under 10 m/sek. /Ingmar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 25 Februari , 2008 Känns som det blåser mycket och mest hela tiden - trist för en motorbåtsägare http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-frown.gif\ border=\0\ alt=\Frown\ title=\Frown\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 25 Februari , 2008 Nu förstår jag varför man är så ensam på sjön när det börjar gå lite vita gäss. Ni får börja segla istället. Det är ju synd att missa en dag på sjön/havet bara för att det fläktar lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 25 Februari , 2008 Ha! Funderade faktiskt (innan motorbåt nr 2) ett tag på segelbåt för att vara oberoende av väder. Tyngre och stadigare i sjön, slippa blåsa i sidled i hamnen...mer utrymme inuti, kan tuffa på i snipfart, högt och bra fäste för TV-antenn.... http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ /> Men det blev en motorbåt igen. Men man vet aldrig.... Är härligt att glida fram och bara höra kluckandet mot skrovet.Var sak har sin tid. Nu är det motorbåt nr 3 som gäller. http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-cool.gif\ border=\0\ alt=\Cool\ title=\Cool\ /> //U Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 25 Februari , 2008 En grej jag ska hitta en lösning på är att montera ett riktigt typ handtag eller likn när det rullar ordentligt så är man mest rädd att man ska trilla och slå sig illa. Min båt finns inte nånstans att hålla i sig tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 25 Februari , 2008 Det är sällan jag som proterserar, snarare passagerarna http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ /> (de är ofta väldigt överkännsliga) Men för något år sen skulle vi ut med vår f.d Ockelbo C20 från Viggbyholm, kom kanske 500meter utanför pirarna så kom ett ordentligt åskoväder innåt. Det va bara att vända på sulorna och gå in i hamn igen. 4timmar senare bar det dock ut med strålande sol http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-cool.gif\ border=\0\ alt=\Cool\ title=\Cool\ />//Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 25 Februari , 2008 Det e väldigt relativt...mot eller med sjö elller värsta fall från sidan.. oftast kan man anpassa farten efter vågorna elller så följer man med i krypfart om man inte har njurbälte :-)själv ligger jag på topparna... För min egen del känner jag min båt väl, men ännu viktigare mina egna begränsningar. Jag kan myckeväl ta ut min lilla smuggler i vågor på 2-3m om jag måste, men åter igen. Vad har du för vana, hur känner du din båt, ocj du ska veta att du orkar köra oxå....inte bara kanske den korta turen hem... räkna med att du får nån form av haveri eller att det bara tar lägre tid... Klarar du det?med råge? Har själv pendlat kört till tuborg havn från bjärred... Med din båt som sk är me sjövärdig än min skulle jag inte gjort det.. känner inte den, vet inte vad den klarar... men jag gör det med min... Det vikigaste är inte vad båten klarar...det är förnuftet som styr(vana/förnuft) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
netsplit 0 Postad 26 Februari , 2008 28m/s och 7 stora vågor utanför landsort. Dock så va det ett 45m långt krigsfartyg jag satt på.. men jag kan lova att det gungade. Vi spände fast varandra i förarstolarna. Som mest krängde det 45 grader i sidled. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 26 Februari , 2008 Håller helt med dig om detta, det är knappt värt att gå ut om det inte blåser minst 7-8 m/sek. Det är ju inte båtens fel att besättningen inte klarar av lite vind? För egen del så har jag en gräns som ligger runt 15 för att det ska kännas behagligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 26 Februari , 2008 Ensam kortare sträcka 8-10 m/s. Med passagerare 4-6 m/s. Snart går isen i älven - bara ca 30-50 dagar kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 26 Februari , 2008 Var med om en liknande resa -78 på jagaren Gästrikland. Gick i 20knop i motsjö. Däcksgrabbarna hade sedan fullt upp när vi kom i hamn med att räta upp mantågsstöttor. Innan vi gick in i skärgården fick vi stanna och slå rätt ankarkättingarna som tvinnat sig. Det var riktigt häftigt att stå på bryggan och se när vi klöv sjöarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 26 Februari , 2008 Ja ha, en Bjärredsbo på MG, kul. Är själv fd Bjärredsbo. Har spenderat mååånga timmar nere vid vattnet i Bjärred, både dom motorbåtsägare och vindsurfare. Hade båten borta vid Näktergalsvägen. Skönt att numera ha båt vid brygga sas. Att ligga still är ofta inga större problem med vindar på 7-8 m/s men så fort man skall röra på sig blir det inte lika skönt. Senast ändrad av pgh73 | 26 februari 2008 | 12:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 26 Februari , 2008 15-20 m/s i medvind kan vara hur bekvämt och roligt som helst. Båten flyger fram och surfar nerför vågorna i dubbla deplacementfarten. Men vänder man och får vinden emot blir det ett helsikes liv ombord. Badbyxorna måste snabbt bytas mot värsta sjökläderna och luckor skalkas och allt ombord sjöstuvas och motorn på högsta effekt för att komma framåt. Sjön bryter över och allt blir saltvått. Sjösjukan sätter in och man längtar till nästa hamn. Efteråt är allt en enda röra ombord och något har gått i kras. Senast ändrad av forgus31 | 26 februari 2008 | 13:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johnez 0 Postad 26 Februari , 2008 Det beror mycket på om det är inomskärs eller utomskärs, inomskärs tycker jag att det kan blåsa nästan hur mycket som helst, utomskärs är nog drygt 10 gränsen för mig. Seglade från västervik till landsort förra sommaren med syd/sydväst 9-12 m/s enligt rapporten, det var lite för mycket för öppet hav, under hela den sträckan västerviks hamn-nynäshamn såg vi endast 1 st annan segelbåt som gick utanför ytterskärgården så det flest höll sig nog i de inre farlederna. Stor krabba vågor som kom in snett bakifrån gjorde att det krängde från kraftigt barbord till kraftigt styrbord med korta intervall, väldigt jobbigt att sitta så under lång tid speciell sista timmarna när vi började närma oss landsort. Senast ändrad av johnez | 26 februari 2008 | 14:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 26 Februari , 2008 Plattläns kan vara rätt jobbigt då båten inte har nåt att luta sig emot utan rullar fram och åter. När det kommer mer åt slör eller halvvind blir det stabilare. Första gången vi gick över havet fick vi en sån härlig slörbog från Norge till Danmark. Våran Maxi 77 planade i surfarna och hängde med i 10-14 knop under kortare stunder och alla jublade ombord. Vi hade beräknat ankomst mitt på dagen men anlände Skagen vid 2 tiden på natten då det gick snitt 8-9 knop istället för de vanliga 5 knopen vi brukar räkna med. Då blåste det medelvind 12-15 m/s. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FireWolf 0 Postad 26 Februari , 2008 Runt 30 meter per sekund...med segelbåt i och för sig men det var en ganska kraftig vind, varade dock inte mer än i en halvtimma. Speciellt när det regnar på samma gång! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 26 Februari , 2008 Att det blåser mer nu, beror väl på den s k globala uppvärmingen. Vattnet blir varmare, vilket gör att när det möts med den varma luften så blir det oroligare... om man då betänker att det mesta kommer från Atlanten så är det inte så svårt att förstå att det blir f*n så oroligt med varm luft och ett så´ nt stort hav... Vet inte om det finns några vetenskapliga belägg för detta, men det är en teori jag har i alla fall... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser