guzzlon 18 Postad 24 Februari , 2008 Hej! Det sitter en Autohelm 3000 monterad i min Maxim 26,den följde med båten när denna införskaffades i höstas. Autopiloten har några år på nacken den är inköpt på London Yacht Centre LTD, 15maj 1990 för 349 pund. Enligt föregående ägare så ska den funka men jag har inte hunnit provat den ännu.. Finns det någon här som haft eller som har en i bruk och som man kan få lite synpunkter av?? Min största fundering är om jag överhuvudtaget ska ha den kvar i båten, om den så att säga är värd att ha kvar funktions mässigt...För jag tycker inte att den är spec. snygg med remmen runt ratten osv. Skulle även behöva en svensk manual om det går att få tag på nånstans.. Tack på förhand /andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 24 Februari , 2008 Här är en bild på ratt,remm och motorn.. Senast ändrad av guzzlon | 24 februari 2008 | 12:00 Senast ändrad av guzzlon | 24 februari 2008 | 12:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 24 Februari , 2008 Här syns styrenheten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 24 Februari , 2008 Manual til din autopilot finns att ta hem som PDF här: http://www.raymarine.eu/customer-support/owners-manuals/autopilot-systems/retired-autopilot-manuals/ Autohelm heter Raymarine nuförtiden. Generellt sett brukar autopiloter vara en av de få tillbehör som står sig i värde på en båt och fungerar den och verkar tillförlitlig så är det nog bara att tuffa på med den. Fast det är klart den är 18 år gammal och mycket har hänt med autopiloter sen dess. Reservdelar kanske kan börja bli svårt att få tag i så det kan vara en anledning att börja fundera att byta ut den. /Bo Senast ändrad av bossee | 24 februari 2008 | 13:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 24 Februari , 2008 Tack för svaret!! Den engelska manualen har jag i orginal,det är en svensk variant som vore intressant att få tag i.. /andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 25 Februari , 2008 I mina andra båtar har jag alltid haft autohelm och varit nöjd med dem - visst går de något lite i sicksack men inte värre än att man kan njuta av framfarten. I min nuvarande båt har jag satt in exakt samma som Du har - är nöjd, men vågar inte lita på den i högre farter - självfallet! Naturligtvis skall Du behålla den. Jag har manual på svenska men hur skall jag kunna låta Dig ta del av den? Förstår egentligen inte vad Du skall med manual till - enklare funktion får man leta efter. Men visst, viktigare om man har en segelbåt, då man kan göra slag via autopiloten. Carl-Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 25 Februari , 2008 Hej och tack för svaret! Det låter bra att den är lätt att använda,då får den nog sitta kvar för provkörning i allafall. Nån större fart åker man ju inte med i en Maxim så det är ju inget problem. Har funderat lite på om den är nödvändig ombord och faktiskt kommit på några tillfällen då den säkert är bra att ha.. Tacktack /andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 25 Februari , 2008 Hade en (modell nyare) i min förra båt, var perfekt när man släpdörjade. Även om man fick ha kolla föröver och åt styrbord.Samt när man käkade i farten, provade innan att hålla tallriken med samma hand som ratten = ingen bra idé.... http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ /> //U Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 25 Februari , 2008 Har en likadan på min Winga 25. Vi använder den väldigt ofta, speciellt när vi ska över till Danmark. Lite då och då justerar man kursen med 1 eller 5 gradsknapparna. Har till och med en fjärkontroll med 5 meter lång kabel till våran. Då kan vi sitta på fördäck och mysa under gång (givetvis med uppsikt runt om. Har även en svensk bruksanvisning. Om jag får tid över någon gång kan jag kanske scanna in den och skicka den till dig som ett worddokument. MVH Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 26 Februari , 2008 Ja den är ju likadan minsann!! Kul att höra att den är bra att ha,fjärkontrollen blir jag allt lite avis på. Scanning av svensk manual vore en hjälte insats!!Behöver inte montage beskrivning osv. utan klarar mig bra med handhavande delen... Tack för svaret! Senast ändrad av guzzlon | 26 februari 2008 | 19:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 7 Mars , 2008 Har göran scannat över instruktionsboken till Dig? I annat fall kan jag försöka att via mailen beskriva funktionerna för Dig Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 7 Mars , 2008 Har tyvärr inte scannat in den ännu p.g.a. sorg över min pappas hastiga och för tidiga bortgång. Har dock haft ork att leta upp den. Nu ligger den på scannern och väntar. Ska försöka scanna in den i helgen. Ber om ursäkt för dröjsmålet. MVH Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 8 Mars , 2008 Hej guzzlon!Har nu scannat in delar av instruktionsboken. Ge mig en e-postadress som man kan bifoga en fil (worddokument) på 4 Mb till. Mvh Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 10 Mars , 2008 Tack!! Vilken hjälte insats!!Jag mailar över en adress som du kan skicka den till... Beklagar verkligen sorgen....usch så tråkigt... /andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 20 Mars , 2008 Guzzlon! Har du skickat någon e-postadress till mig? I så fall, skicka en gång till för jag har inte fått någon. MVH Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 20 Mars , 2008 Hej, har skickat adressen till dig igen..via MG så det dyker upp på den adress du har reggat här.. tack än en gång! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser