Johan12 0 Postad 23 Februari , 2008 Har en Mercury 50hk 4-takt 2000. Ska sätta den på en styrpulpet runt 5 m hade jag tänkt. Vilka rekommenderar ni? Läste gott om ockelbo b16 skulle det vara nått? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ebzet 0 Postad 23 Februari , 2008 Ockelbo generellt har ju underbara skrov. Det var faktiskt en B16 som på allvar väckte mitt intresse för sjölivet när jag var yngre och som resulterade i att min första båt blev en T16 så Ja, pckelbo b16 är en mycket bra alternativ på en styrpulpetare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 23 Februari , 2008 Kan bara hålla med. Ockelbo b16 har ett riktigt bra skrov och är en riktigt bra båt. Priset är även det ganska roligt. Faktumet att de nytillverkas idag ger kanske en hint om hur bra de är!?Lycka till!//Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan12 0 Postad 24 Februari , 2008 Någon som vet priset ungefär för en nytillverkad Ockelbo b16? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
netsplit 0 Postad 24 Februari , 2008 ungefär 60 000 går en b16 loss på för enbart båten. Dem har paketlösningar från 139 000 med 60hk 4-takt i aktern. Jag har precis köpt en B16 förra veckan - dock kan jag inte uttala mig om hur båten är eftersom den står på land och ska göras i ordning lite innan den provkörs. Jag valde modellen för att den uppskattats så mycket för sitt fina skrov, stabilitet och sjöegenskaper trots den lätta vikten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 24 Februari , 2008 Buster L är ett rätt tryggt köp också. Aluminium så den är oöm. Exempel på en till salu utan motor: http://www.annonsborsen.se/baatar-3/buster-l-285340.html 50 hk passar fint på en sån. Mer info om Buster L finns på Busters hemsida. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
netsplit 0 Postad 24 Februari , 2008 Jag hade inte köpt en Buster L tillverkad innan år 2004. Dem är kända för sina fina ubåts-egenskaper. Dem har en tendens till att åka under en våg istället för över - har själv varit med om det i en Buster L. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 24 Februari , 2008 Det lät ju inte så bra. När du säger det så har Buster L (äldre modellen) inte speciellt mycket höjd från vattenytan upp till fören. Sitter nån i fören kan jag tänka mig det blir än värre. Dock verkar ingen båttidning som testat Buster L ha upptäckt den här egenheten hos båten du nämner, men de kanske inte testat den i nog grov sjö? Inomskärs och i mindre insjöar är den nog rätt OK. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
3511 0 Postad 24 Februari , 2008 Tittar Du på gammal B16, var bara observant på akterspegeln. Ser bultarna ut att sjunka in så är förmodligen distansmaterialet på gång att ruttna och risken att motorn och akterspegeln förvinner i sjön vid gaspådrag. Det gäller förmodligen många gamla plastbåtar, ex vis Coronets däck, att distansmaterilaet är på upphällningen. Annars trevlig båt, har haft en själv med renoverad akterspegel. Skarv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan12 0 Postad 24 Februari , 2008 Netsplit, vad ingår för utrustning för 60 000kr. Styrning, dynor, ruta? Får man plats en familj med 2 vuxna och 2 barn i ockelbon? Har du någon hemsida där man kan kolla på en ny ockelbo? Senast ändrad av Johan12 | 24 februari 2008 | 18:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
netsplit 0 Postad 24 Februari , 2008 för 60 000 får du nog bara själva båten. dvs skrov ruta i princip. www.ockelboboats.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaximKalle 0 Postad 5 April , 2013 Hej, tar upp denna tråden inför ett möjligt kommande köp av en B 16. Säljaren säjer att det är en 1989, och vad jag vet byggdes det väl inga båtar i Ockelbo efter 1980? Eller? Båten är dessutom vit, och mkt fräsch i gelcoaten. Det gjordes väl bara gula och röda båtar - eller har jag fel? Skall kolla efter speciellt i akterspegeln efter ev. sprickor, den har gått med en 60 HK Evinrude 2 takt. Det är alltså den gamla båten vi talar om, inte den som sedan byggdes i Gävle från 2004, Och sen Polen med namnet Scandinavia. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser