fjtsu15 1 Postad 22 Februari , 2008 Hej, jag är ny på forumet! Jag har just köpt en ny lätt aluminiumbåt på dryga 4m som skall få en 4t Yamaha på 25 hp. Batteriet skall förse elstarten och en länspump med ström. Eftersom båten ofta skall dras upp på land (förhand) så är vikten viktig. Jag kommer att använda båten även på sena hösten/vinter. Så vad tror ni jag behöver för storlek på batteriet och vilken typ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 22 Februari , 2008 I manualen står vilken minsta kallstartström som batteriet bör ha. Är vikten viktig väljer du det lättaste batteriet som klarar Yamahas rekommendation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjtsu15 1 Postad 23 Februari , 2008 Ok Eftersom jag inte ännu köpt motorn så vet jag inte ännu vad som står i manualen. Efter att googla runt så med sökord yamaha f25 så kommer jag till Selvas manualer. Är de samma som yamaha för inne i boken står det yamaha överallt. I varje fall så står det där 40Ah där och startströmmen har jag glömt var kanske 350 nånting (hittar inte länken mera). Har ngn verkliga erfarenheter av olika batterier till denna motorstyrka eller är man tvungen att gå på manualens rekommendationer? Vad finns det för batterier som väger liite i 40Ah timmars klassen som är prisvärda Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjtsu15 1 Postad 8 Mars , 2008 Försöker lyfta denna tråd. Får se hur det blir med det! Kom igen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser