Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
df90

Kustbevakarna 21/2

Rekommendera Poster

Gäst Matrix

Finns väl ingen regel utan undantag eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med lösryckta citat kan man bevisa vad som helst. Är du journalist ciaraud? De brukar använda den typen av citat för att få lite stuns i artikeln. Jag tycker killen uttrycker en bra självkritik, då han säger att det är dålig ordning p.g.a. att det är för få kvinnor inom kbv. Detta genom att kvinnor har bättre ordning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hmm, knappast va?

 

självklart åker inte lika många seglare fast för fortkörning, men många av de vet inte mycket om olika väjningsregler, seglare är väldigt bra på att tro att de äger hela skärgården... säger inte att alla e så men väldigt många som jag har träffat på har varit otrevliga och hänsynslösa, sådant skulle kbv se om de hade tillgång till att vara ute och patrullera lika mycket i farleder och på fjärdar.

 

till alla er som tror att kustbevakare bara är outbildade eller misslyckade poliser, ni kanske borde ta reda på hur hård utbildningen är, och vad den går ut på..?

 

Senast ändrad av Wims | 26 februari 2008 | 01:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inlägg 2008-02-26

 

Jag tror säkert att väldigt många kustbevakare är diciplinerade och gör ett mycket bra arbete.

Men en del av de killar som visade sig i rutan verkar ha en helt annan attityd. De svär, kallar tampar mm för snören, höger och vänster mm. Ställer frivilligt upp på att filmas ihop med beklagliga personer som är onyktra och gjort fel osv.

 

Vissa avsnitt genomförs häftiga resor med hög fart bland vanliga fritidsbåtar utan verkligt behov.

Tänker på avsnitt för ett par veckor sedan då man skulle till en båt i Stockholms norra delar och genomförde utryckning genom Stockholm i full fart för att sedan behöva tanka sin båt som inte verkade klar för utryckning!!!  Hur många brandbilar och ambulanser har behövt åka och tanka vid en utryckning?

Tur för dem att asvarig för macken avbröt sitt födelsedagsfirande och öppnade upp macken så de fick tanka. Snacka om dålig planering att inte ha klart för sig var man kan bunkra drivmedel.

 

Med utryckningsklar båt hade de kunnat köra i normal fart.

Tänk om det hade varit allvar, då hade troligen människor omkommit på grund av deras slarv. Borde även detta anmälas.

 

Väl framme såg vi ett olyckligt par som redan tagits hand om av SSRS och deras båt som tog in vatten.

 

Var det då behov av att köra med utryckning ?

Ja det var det eftersom de blev filmade för att visas i TV5.

Så vi hemma i soffan skulle kunna gotta oss i att beskåda ett par som inför kameran bråkade och gubben var onykter och annat tragiskt. Kan bara tycka synd om dem.

Hur sjuk kan man vara för att sitta och njuta av sådant???

 

 

Och hur kan flera här lovorda kustbevaknings killarnas betenden?

 

Hur svårt ska det vara att förstå att det finns många som har tillräckligt mycket moral för att anse att man ska plocka bort sådana här tomtenissar från sina nuvarande myndighetsbefattningar.

 

Kommer det mer trams i denna tråd utan svar på om ni tycker detta är ok så refererar jag till detta inlägg.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får ju ta till beaktning också hur stor del av kustbevakarnas tid som filmas och sedan klipps bort. Som i alla realityserier så är det ju tv-bolaget, i det här fallet kanal 5 som väljer vad som ska visas för oss tittare och hur det ska vinklas.

 

Att man fejkar en uttryckning för att det ska bli mer spännande för oss tittare köper jag också eftersom kustbevakarna till stor del är ett nöjesprogram MEN det ska ske under kontrollerade former OCH ska inte utsätta övriga sjötrafikanter (eller bryggor för den delen) för obehag eller skada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns mycket att önska från programmet tycker jag, men en sak jag värdesatte i senaste avsnittet var att man hänvisade till gott sjömanskap och inte hastighetsbegränsning. Tror det var 3 båtägare som sade men här är väl ingen hastighetsbegränsning. Tänk om fler av oss som åker motorbåt visade bätter hänsyn, då kanske inte alla askulle dras över en kam? Även seglare kan behöva tänka på detta naturligtvis, men följderna av deras misstag blir ofta lite mindre. Undra om man trampade på ömma tår nu\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-embarassed.gif\ border=\0\ alt=\Embarassed\ title=\Embarassed\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stopp och belägg....

 

Vet du vad du skriver egentligen.  Ang väjningsregler läs de Internationella sjövägsreglerna innan du uttalar dig om att äga eller inte.

 

sektion II -Regel 18.

 

maskindrivet fartyg på väg skall hålla undan för:

1)ej manöverfärdigt fartyg

2)fartyg med begränsad manöverförmåga

3)fartyg sysselsatt med fiske

4)segelfartyg

 

Kan det bli mer tydligt?

 

Sen ska man inte vara otrevlig och hänsysnslös ialla fall.

 

Men mellan seglare händer också en del. Jag kom seglande med spinnaker genom en passage (faktiskt utanför farleden) höll bra fart. Jag seglade för stybordshalsar och möter en båt som kommer för babordshalsar. Tänkte att det är nog lungt han ser ju mig och det är gott om plats. Karfan väjer inte och tillslut fär jag göra en komplicerad undanmanöver och ropar till mannen i den andra båten vad håller du på med du ska ju väja. Det ska jag inte alls får jag till svar. Du seglar spinnaker så då ska du väja. Kan nämna att det var inte mer än en halvmeter mellan båtarna. Jag skakade i en halvtimme efter. Såna puckon borde låsas in på landbacken.

 

Ang KBV programmet så finns det en avstängningsknapp om man inte gillar att se. Ingen är tvingad. Själv tycker jag det är underhållande. Även om vissa av killarna har atitydproblem mm så är det ju buset som ska skämmas. Det är inte försvarbart att åka omkring i 30 knop dyngrak. Man borde visa bilder på asen också. Vad säger ni när de kört ihjäl din dotter eller son på fyllan. Inte samma inställning då kanske. (riktat till de som klagar).

 

// J-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag läser vissa inlägg funderar jag på om det är samma program vi sett, eller är det somliga som har ett selektivt seende? Om kbv får ett larm om grundstött båt, otrevlig stämning med fylleri, flera inblandade och om jag inte missminner mig, ssrs känner sig illa till mods över situationen. Ska man då inte se det som ett allvarligt tillbud och gasa på? Att situationen sedan inte var så allvarlig när man kom fram är en helt annan sak. Aktionsradien och antal tankställen i Stockholms skärgård känner jag inte till, men vi kan utgå ifrån att cobrorna inte kan gå fulltankade jämnt. Dra paralleller med landbaserade enheter som står fulltankade i garage i väntan på utryckning är bara löjligt.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag känner mycket väl till väjningsreglerna på sjön, problemet som jag har varit med om ett hundratal gånger är att jag kommer åkandes i min motorbåt, möter en segelbåt som går för motor, men ändå vägrar att väja trots att han då är ett maskindrivet fartyg^^

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker Kustbevakarna är ett underhållande program som belyser båtlivet från både den goda sidan och baksidan med fylleri etc som måste hållas efter. Sen finns det ju dessutom inga andra båtprogram!  och då blir KBV det enda alternativet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du säger så är det inte längre en segelbåt utan en motorbåt.\Wink\.

 

Skämt och sido så håller jag med dig i det. Vissa tror att de seglar även med motor. Har man maskin i gång även om seglen är uppe så är man motorfartyg.

 

Tror att utbildning tyvärr är nödvändigt för både motorbåtar och segelbåtar. För att komma åt den lilla klicken som inte kan reglerna eller inte vill. Har stött på seglare som trott att babordshalsar är när man har seglen på babord sida och varit 110% säker på sin sak. Det är farligare än om man inte vet.

 

Håller med nästa pers att det finns inte mycket om båtliv på TV. Viss segling finns på www.sailtv.com och några andra siter men det är bedrövligt lite i övrigt. Det lilla som finns är så bedrövligt dålig kvalitet på. Eftersom man bara har begränsad tid så ska allt hinnas med i samma program och så blir det bara skit. Tyvärr... Det finns nog ett stort underlag.

 

I sammanhanget kan nämnas att Barcelona World Race hade vid starten i Barcelona 500 000 åskådare. Segling är ingen liten marginaliserad sport om nån trodde det. Men TV-sporten... suck.

 

/// J-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segelbåt med seglen uppe och som går för motor räknas som sagt som motorbåt och ska tydligt visa det genom att hissa en tratt, hur många gör det?  Jag är motorbåtsägare, och som sådan skiter jag i väjningsreglerna.  Det är nämligen lättare för mig att hålla undan för segelbåtar och andra långsamma fartyg med 25 knops fart än att de ska behöva hålla undan för mig.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker Kustbevakarna gör ett mycket bra jobb.

Sen kan jag inte säga att jag tycker alla deras beslut är bra.

Men vem fan har inte tagit fel beslut någon gång??!!

Härligt att de får befogenheter till att blåsa folk nu!

Hoppas på fler sesonger av kustbevakarna! ett mycket underhållande program!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Även om vissa segelbåtsägare har en Von Oberattityd mot motorbåtar, så visst är det enklare för mig att väja för en stor motorseglare som går för motor än tvärtom, trots reglerna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en logisk förklaring till att du aldrig ser segelbåtar med en hissad tratt när dom går för motor med seglen uppe. I sjötrafikföreskrifterna § 12 finns nämligen ett undantag för båtar under 12 meter i svenskt inre vatten. Jag kan dock instämma i att båtar över 12 meter ofta slarvar med sina dagersignaler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppskattar er syn på väjningsreglerna, bara man gör det tydligt och i tid. Jag gör samma sak om jag kommer i kollisionskurs med ett större fartyg. Enklare för mig att väja, även om jag har rätt till väg. Sedan segel- kontra motorbåtsägare/förare, de flesta sköter sig tycker jag. Jag har råkat på båda sorter som jag gärna skulle ha velat jag över bryggkanten om tillfälle givits.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skrivs en hel del kritik om KBV övervägande negativ i detta forum men även i båttidningar och klubbtidningar. Jag uppskattar KBV,s arbete och ser inte Humle & Dumle (förf. anm.) som representativa för hela KBV. Det är nog inte lätt att ha Tv ombord som bevakar allt man gör.

 

Jag efterlyser dock lite seriositet hos myndighetspersonerna i deras myndighetsutövande. Om inte cheferna på KBV styr upp sin personal så har dom nog snart några JO-fall på sitt bord. Vidare så skulle det vara intressant att få veta vad deras ingripande leder till i form av fällande domar. I en del av det som visats på Tv vad det gäller rapporterande av hastighet så skulle det enligt mitt förmenande inte hålla i en domstolsprövning med en skicklig försvarare. D V S uppskattningsmetoden utan lasermätning.

 

När det gäller sjöfylleri är gränsen om jag inte minns fel 1.0 promille fortfarande och att det då krävs vårdslöst framförande eller andra allvarliga brister i framförande/säkerhet för att bli dömd för sjöfylleri. Har man gått på grund eller kör utan lanternor i mörker så är man ju rätt självmarkerande.

 

Ps uppskattar trots allt programmet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OPS !

 

Rättelse av tidigare inlägg. Vid en promillehalt understigande 1.0 så krävs det brister i framförande/säkerhet för att kunna fällas för sjöfylleri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kustbevakarna behövs i allra högsta grad för att hålle efter buset på sjön! Och programmet är ingen skönhetsmålning eller gjort för att de ska hävda sig, utan visar vardagen för KVB och deras dagliga arbete för att göra sjölivet säkrare för oss alla. Ge dom den kredit de förtjänar istället för att gnälla. Sjöräddnings Sällskapet gör även de ett utomordentligt jobb och vi ska vara atcksamma att det finns mäniskor som på frivillig basis utsätter sig för risker för att hjälpa de i sjönöd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga slog mig...

 

Hur seriös kan man vara i sin roll som Kustbevakningstjänsteman? Tänker i första hand på hur de hanterar sjöfylleri, där har de inga direkta befogenheter i dagsläget. Är det då inte bra att de har en lugnare inställning till de misstänkta?

 

Om man jämför med hur de hanterar fartöverträdelser, där är det inget snack! Har du kört för fort så får du böter... Kan inte påminna mig att jag sett dem tjafsa med fartsyndare på samma sätt som med misstänkta för sjöfylleri.

 

Om de hade haft befogenheter att ta hand om sjöfylleri är jag ganska säker på att de skulle kunna agera betydligt mer resolut, först då tycker jag det vore på sin plats att kräva en mer seriositet. Skulle kanske kunna jämföras med en väktare och en polis... vad vet jag?!?

 

//lyran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte varför mitt inlägg användes som argument mot KBV. Jag är mer för. Deremot borde mål avgorts innom 7 månader vilket är polis, Åklagare och domstolar som skall göra inte KBV.

 

Håller med om att Både KBV och ännu mer Sjöräddnings sällskapet är kanon. Dessa idiellt arbetande personer är värda all vår respekt. Dessutom är de sanslöst duktiga.

 

// J-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry. Inte menat att angripa just ditt inlägg! Men tråden är lång och det råkade bli ditt som jag svarade på, ville bara rent generellt ge min åsikt i ämnet och stödja de som faktiskt är ute efter att förbättra båtlivet och säkerheten till sjöss

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vissa av KBV's personal beter sig så för många upprörande sätt när ett filmteam är med hur beter de sig då de inte är med och inget kan bevisas !!??

 

Jag tror att de flesta på KBV är vettigt folk men det jag har sett av detta program gör mig arg och FB = fult ord

 

O.B.S inget gnäll men det kanske är en god ide att sluta med sådana tramsprogram och göra program om vanliga båtåkare och ovanliga som putsar och slipar och njuter av sjön kanske TIPS&TRICKS

 

Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förvånad?

 

Big Brother

Paradise Hotel

Top Modell

och nu KBV i TV5

 

Bara det att privatpersonerna på avsnitten inte är med frivilligt som de var i Big Brother

 

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
\Laughing\Tips: om man inte gillar programmet. Det finns andra kanaler eller stäng av TV. Spela Fia med knuff eller varför inte Jolle VM en klasiker från Alga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det håller med fullständigt så kanalväljaren står inte på femman!! men man måste oxå titta på programen för att kunna ha en åsikt \Undecided\ 

 

M.H.V

Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

var  det inte i just detta fallet de körde i max fart i över en timme innan de tanka. de skulle väl te enköping till och med. Och det tog över en timme att åka ut. Då är det väl inte konstigt att de var tvungna att yanka efter 1 timme. Båten var nog utryckningsklar. Men motorerna dricker ju soppa. eller jag kanske blandar ihop de olika fallen i programmet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ja ang kbvs flotta så kan man visst dra många paraleller med landbaserade enheter.. Inte bränner polisen runt i en lamborgini med en 40L tank.. Nä dom har extratankar och fordon som är snabba och har låg bränsleförbrukning.. hade funkat lika bra till sjöss som d gör på land bara rätt flytetyg köps in och ingen strandraggarbåtar som d är idag.. Ps d finns många enheter däribland polis och sjöräddningsbåtar som haft detta i evigheter, funkar d för dom så borde d väl duga åt kbv med..

 

Då kan man diskutera hur nödvändigt d är för kbv att bränna runt i dessa kobror och hydrolifts med dubbla V8or som drar runt 10L dist så som dom kör.. Dessutom så krånglar dom ofta och ligger för d mesta på varv enligt vad jag hört.. Finns helt klart bättre båtar för deras ändamål men d är väl inte lika coolt antar jag.. Sedan så håller jag med många i att kbvs större fartyg och deras besättning gör ett utmärkt jobb.. Men kobragruppen är och förblir tramseri och lekstuga..

 

Sedan så fattar jag inte varör ingen på ssrs båten blåste av larmet i detta fall, en halvpackad gubbe med kärring ja säkert jätt svårt att hantera.. Och vad gjorde kbv när dom efter att ha bränt ett par kubik bensin ja dom konstaterar att dom inte kan göra något och ringer brandkåren så dom får rycka ut mitt i natten och stoppa trasor i rören så diesel inte läcker ut snacka om slöseri med resurser.. Sen har vi ju allsjöns maktmissbruk likt dörrvakter och en otroligt stöddig attityd från vissa i kobragruppen både syd och väst.. Kan ju reta gallfeber på vem som hellst och d har d tyderligen gjort för så många JO anmälningar som nu flödar in mot kbv d har väl aldrig skådats förr???

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med tidigare... jag tittar och tycker programmet är mycket intressant.

Det är ju bara att låta bli att titta om man blir arg av det.

post-18624-1394235366,0441_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni e allt bra duktiga!

 

Vi får hoppas att de tar veteransnipan till er undsättning om ni mot förmodan skulle hamna i sjönöd...

 

\Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...