Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
df90

Kustbevakarna 21/2

Rekommendera Poster

Någon som vet något om den vita katamaranen i torsdagens (21/2) avsnitt av kustbevakarna?

Grymt ljud, gasturbiner eller ?

//df 90 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten heter Phat Cat, om jag inte mins fel är det en nor-tech med två stycken helikopterturbiner på totalt ca 4000 hkr, ytskärande drev, fart ca 140 kn. Ägs av Ajje Philipsson. Skönt ljud kan jag lova.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte mkt om motorn men de avslutade väl med att det vara en väldigt nära bekant till kungen, intresseklubben antecknade iaf. hahaha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

passa på och njut! enligt vissa tidningar är det sista säsongen. polisen har tydligen lagt in sitt veto i samband med en del gripanden utav en del som var lite runda under fötterna. där ansiktena var synliga på dom gripna. Trist! //Iggy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nåja, sjöpolisen har JO-anmält kbv, så även flera privatpersoner. Med all rätt, med hänsyn tagen hur dem uttalar sig i tv samt hur dem agerar, väldigt pinsamt. Skulle va kul att se ett liknande program som följde piketen! Skulle det vara möjligt? Inte mycket. För att det finns sekretess lagar som reglerar sådant. Det är så mycket som gått fel med kustbevakningen och dess uppgifter och dem framstår ju inte i bättre dager efter dessa program. Detta är min åsikt som jag vet många delar med mig, men kanske inte på detta helylle-pajkastar-besserwisser-forum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För varje avsnitt som sänds framstår Kustbevakningens Cobra-besättningar mer och mer som pajasar, Öst eller Västkust spelar ingen roll. De visar tydligt att de har vare sig utbildningen eller kunnandet och oftast inte ens den personliga lämpligheten för att lösa de uppgifter de är satta att lösa. Det blir nog så när någon annan än Polisen sätts att sköta polisarbete..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man som myndigetsutövare i form av kustbevakare med polisiera befogenheter står och snackar om hur många brudar man satt på där, då skjuter man bara inte sig själv i foten utan hela kbv, släpper man förbi söta flickor med söta ögon är det perverst och än mer gubbsjukt. I Mina har man i tv sänt lagvidriga fall och då är ju mörkertalet mycket stort.

Ju mer böter ju mer pengar! 

Är det rimligt att kbv tex åker hydrolift s-24 som kostar 1.1 milj. Detta är endast ett exempel dyra/värdelösa/oendamålseniga båtar dem valt för att inte tala cobra båtarna, jag skulle kunna skriva en uppsats om dess problem/kostnader. Ven jag vet, vi köper in lite vattenskotrar sen e det lugnt.

Det som förefaller sig mest märkligt är sjöpolisens kontra kbvs trafikövervakning.

Det som är ett kapitel för sig sig, sjöpolisen verkar preventivt, medans kbv ligger på någons stackars ö bo:s tomt och skjuter laser ock plockar en efter en. Varför? JO, hela deras budget baseras på intäkter.

Dem kusbevakare som just sköter det ursprungliga kustbevakarjobbet stöder jag, men sälg alla fula kobra båtar och dito och sattsa på sjöpolisen, dvs riktiga sjömän som dessutom försvarsmakten lånar ut både 90H samt 90E  gratis, åtminstånde på den tiden jag jobbade med dessa båtar, och det har nog inte förändrats.

Senast ändrad av krickus | 23 februari 2008 | 01:35

Senast ändrad av krickus | 23 februari 2008 | 01:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med dig krickus denna lekstuga måste få ett slut.. Har länge retat mig på Cobra gruppen som verkar sakna all vett och vanligt hederligt sunt förnuft.. Och sicken storfångst dom fick i förra avsnittet när dom plocka han med kattan som hade enligt dom gjort sig skyldig till vårdslöshet i trafik när d var typ 100 likvärdiga båtar som drog upp minst lika mycke svall.. Och så har vi Idioten i kanoten vafan ge sig ut mitt på E6an och paddla och sedan börja gnälla på att d kommer svall.. På toppen av d hela så frågar dom en seglare om han blev störd av motorbåtarnas framfart.. Allt för att kunna sätta fast någon på lösa grunder.. Och d stärker mig i min tro att denna myndighets högsta prio är att jävlas med folk för att dom har så innihelvete lita att göra...

Nää dra in Licensen för dessa hobbysnutar och tillsätt riktiga poliser till att övervaka buset.. D behövs ingen kobra eller hydrolift för att fånga buset på sjön finns bättre båtar för detta ändamål. Men lite roligt är d o höra deras kommentarer när motorer etc pajar ja ligger man på full spetta helatiden och på toppvarv klart som faan grejerna tar stryk.. Undra ur länge D6orna håller blir väl ingen större inkörning där bara full gas och låta skattebetalarna tanka och laga båten Vidrigt... Gott sjömanskap???  Ja om kbv kunde visa d någon gång så vore ja tacksam ligga o bränna full gas mitt inne i Stockholm och genom sotekanalen och riskera flera människors liv än vad dom räddar på ett helt år vasssa grabbar detta.. Och allt för att ta en styrfylla som redan gått pågrund och SSRS redan var på platsen och tagit hand om saken.. Nä kan SSRS sköta detta bättre än Kbv samt att dom gör det utan stöd från staten så är d ju kattastrof att kbv inte kan bättre..

Men dom bjuder ju på lite TVunderhållning så man kanske inte ska klaga så mycket...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag förstod var anmälningen för att man visade film från pågående mål. Hur i h-vete kan det vara pågående mål 7 månader efter inspelning!!!  Kanske dags att ransaka rättsmaskineriet. Alla mål som visas i programmet måste vara avklarade innom 7 mån eller?

Tycker programmet är underhållande med brister som de inblandade har. Inte lätt att vara sig själv med en kamera i facet hela tiden, har ni tänk på det?

Ang fortkörning så kör faktiskt en del (långt iftån alla) motorbåtar som svin och borde förpassas till TV-soffan.

Vore bra om de kunde se akterut och se vilken sjö de river upp och hur trångt det är ibland. Sen håller jag med om att det är korkat att ge sig ut mitt i farleden med kanot. Inte lätt att se kanoterna alla gånger.

// J-O

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med men jag tyckte mej se fler än en båt som bar sig klumpigt åt i den aktuelle sekvensen med kanoten lite svårt att sätta fast alla men dom haffade ju en av dom minsta båtarna i den flottan som drog förbi. D måste ju ha funnits flera andra båtar som drog upp värre svall. Tyckte mej se en och annan 50 fots fairline eller princess som drog upp 2meters svall så frågan är om inte desa skulle uppfattas som mera störande en den i mina ögon lilla kattan..

Men återigen beror d mycket på vad man kör, en halvplanandebåt drar upp svall i nästan alla farter, en planade drar minimalt med svall i planingläge.. Att d går fort behöver inte alltid betraktas som störande.. Men tycker att d är fel att skylla motorbåtar och i synnerhet den lilla kattan för förstörelsen av bryggan.. Hade d varit Stenaline eller likna som brakat förbi i 30 knop så hade jag inte sagt något.. Men enstaka svall från mindre motorbåtar då har man byggt bra klent asså.. Borde ju inte klara en liten storm då heller. Men som sagt d är lätt att skylla på andra och gåre så gåre och någon stakars båtägare får bekosta en undermåligt spikad brygga..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att det är ett underhållande program, Därför tittar jag på det. om jag tyckte det var skit så skulle jag välja ett annat program.

Jag är glad att det är Cobragruppen dom valt att filma och inte tex oljesanering efter en tanksköljning utanför Gotland då hade jag nog valt att se på något annat.

Dessutom filmar dom i den miljö jag älskar! Bara en sån sak gör programmet trevligt.

Sluta gnäll, stäng av eller byt kanal\Tongue

Snart är det sommar och alla blir glada igen!

Senast ändrad av Skuff | 23 februari 2008 | 16:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoringen

haha kan bara hålla med sluta gnäll .

MVH Lax

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !!

Läste sista nummret av Båtliv (Utgiven av SBU) angående detta ämne och bättre formulerat kunde inte kritiken och rosorna vara , har ni möjlighet läs gärna artiklarna.

O.B.S hoppas inte detta uppfattas som gnäll

\Cool\

Kenbja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara hålla med jag också, trevligt och underhållande program även om 

man kan ha åsikter om hur proffsiga kusbevakarna är i vissa lägen.

Ingen mer än Krickus (tack för infon förresten) som vet något om kattan med det grymma soundet?

//df90

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det var ett förfärligt gnäll på kustbevakarna, men det är väl vad man kan förvänta sig. Som myndighetsperson till sjöss får man räkna med en hel del ovett eftersom det finns så extremt många för stå sig påare i skärgården. Å andra sidan finns det tusen olika ideer om vad somär gott sjömanskap, och vad som inte är det.

Sedan bör man tänka på att TV-teamets närvaro krånglar till en del för KBV; de kan ju inte släppa lagöverträdelser som vi andra kanske finner löjliga, för det kan se illa ut i den lagstiftande församlingens ögon, och inte minst i en tämligen icke båtvan journalistkår som säkerligen hade dykt ned på KBV hade låtit Smögen 45:orna vara i fred. 

Man kanju också undra varför KBV skulle välja att fokusera på att anställa landkrabbor. Det gör de naturligtvis inte: grabbarna och tjejerna har i allmänhet omfattande sjövana, låt vara att det kanske inte avser alla områden som har med hav och skärgård att göra. Men vem har det?

Det är min bestämda uppfattning att ingen på detta forum kan kasta första stenen. Flagranta stolligheter gör vi allihop då och då. Kustbevakningen är ett roligt program, som ger en liten skärv av sommarens båtliv, och av alla intressanta gubbar som befar det blå.

Men det är klart, vi bor ju i Sverige, så vi kan ju inte göra revolution. Vi får nöja oss med vår nationalsport: gnäll.

Nog gnällt för denna gång;)

(Apropos överlast: numer brukar jag be kranbilen att sänka ned virkeshögarna i sjön istället,, sedan bogserar jag dem till öa; ingen risk för överlast. Det förutsätter visserligen viss mekanisk hjälp väl framme, men funkar faktiskt utan också!)

(Apropos katamaranen: sök på Youtube på gasturbines och Nortech, så hittar ni en hel del brutala åkdon!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kunde inte skrivit det bättre själv. Hällre än Cobra 38 offshore än en bränsleslukande Strbåt 90 som gör 40 knop. Cobran slukar soppa också men där får kbv valuta för pengarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att klaga på de som sköter sitt jobb verkar lite onödigt:)

Tänk er själva att försöka förklara för folk som är berusade och brutit mot lagen att de har kört för fort / varit berusade osv. inte en lätt uppgift. Det ät inte många gånger som det varit några tveksamheter om vad som är rätt och fel, eller? 1,2 promille... är det ok? plus att de har kört för fort eller på grund...

Acceptera att de är människor också. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kustbevakarna är ett skönt program! Det är både roande och ger en känsla av sommarn närmar sig! Gillar både Nisse & Johan skarpt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo de är JO-anmälda nu, skönt.

Att sommaren närmar sig är också skönt men helt en annan sak.

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det ett mysigt program som påminner om sommaren som snart kommer.. Men jag hoppas i alla fall att nån stoppar KBVs inkompetenta framfart till nästa år.. Ge grabbarna lite vettig utbildning o praktik så de har en rimlig chans att lösa uppgifterna de är satta att lösa.. Jag vill inte se cirkus KBV 2009..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inte säga att jag är speciellt imponerad av deras arbetssätt, ffa den yngre killen verkar behöva en attitydkurs.

Bara detta citat

Det är så stökigt ombord

-ja, det finns för få tjejer i nom KBV

Va, väx upp!

Hoppas många tjejer ser på programmet så ingen faller i den kill-fällan.

Senast ändrad av ciaraud | 24 februari 2008 | 08:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2003 drogs sjöpolisen in i större delen av landet. De finns bara i Stockholm Göteborg och på något enstaka ställe till. Kustbevakningen har fått en del hål i sitt uppdrag eftersom vi inte har någon yttre gräns att bevaka. De lägger nog en hel del tid på just hastighetsövervakning osv. Just kriminalpolisverksamhet, och polisiär närvaro finns inte i övärlden längre förrän det händer extrema saker, annars får man nog dras med en halvutbildad polisstyrka i skärgården. Kanske en av anledningarna till att det har väckts ont blod mellan KBV och polisen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan vara så att grabbar skärper till sig när det finns kvinnor i närheten .

(Utan kvinnor skulle män klassas som grisar !hahahaha )

-Skulle det vara en osanning ?

Nu blev detta en tolkningsfråga .

post-11345-1394235356,2486_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tolkar det som nisse säger att kvinnor har bättre koll på saker å ting. Och det kan ja hålla med om. Så är det iallafall här hemma. Och jag tycker att kbv sköter sitt job. Om de skulle låta en slippa undan en fortkörning eller sjöfylla. när det filmas skulle det bli ett j'vla liv om det. Låt de göra sitt job . Vi vill ju ha det lungt bland kobbar och skär. Då måste ju nån stoppa fartdårarna. Och det kommer bli mycket bättre nu i sommar när de får befogenheter att göra alkotest själva.

Senast ändrad av TeamHurt | 24 februari 2008 | 17:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror också att killa skärper sig när de träffar en tjej - först. Det brukar inte ta så lång tid innan de slutar med det har jag hört av mina väninnor ( min gubbe är ett under\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />)

Att tjejer har bättre koll tror jag har att göra med att dom tror att de tvingas bli ordningsman i hemmet/på jobbet. Deras mammor var ju det.

Tjejer måste också växa upp! Man kan inte gnälla över att man man har hela ansvaret för ordning när man i början av förhållandet gärna tog på sig den rollen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är så stökigt ombord

-ja, det finns för få tjejer i nom KBV

Kanske inte va så dåligt sakt ändå ..........

post-11345-1394235356,4228_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tyvärr tror jag att det skulle skett lika mycket gnäll om man hade haft en serie om sjöpolisen. Hade man haft en serie om enbart SSRS hade säker någon letat fel där också.

Redan idag finns det tyvärr folk som polisanmäler SSRS då dom drar upp svall vid utryckningar. Dessa anmälningar hamnar dock troligen i polisens runda arkiv.

För er som ställer er tveksamma till kustbevakningens befogenheter så läste jag följande:

I ett pressmeddelande skriver Justitiedepartementet att regeringen idag beslutat en proposition med förslag till åtgärder som syftar till att öka trafiksäkerheten på land och till sjöss. Förslagen innebär att myndigheternas resurser utnyttjas mer effektivt i kampen mot trafikonykterheten. 

- Detta är välkommet, menar sjöövervakningschef Kristina Falk Strand vid Kustbevakningen.

- Att våra tjänstemän vid upptäckt av ett misstänkt sjöfylleri direkt kan påbörja utredningen och ta utandningsprov i bevissyfte kommer att effektivisera vårt arbete och även snabba på processen för den misstänkte. 

- När det gäller de föreslagna befogenheterna avseende rattfylleri så kommer det att bidra till att färre berusade bilförare kör ut på vägarna som stora trafikfaror. När det gäller rattfyllerier kommer, enligt förslaget, både Kustbevakningen och Tullverket att få dessa befogenheter och kommer också att kunna ta fordonsnycklar och fordon i beslag om det behövs för att hindra fortsatt färd, säger Kristina Falk Strand.
Justitiedepartementet skriver i propositionen att Tullverket och Kustbevakningen får bedriva förundersökning om rattfylleribrott och Kustbevakningen om sjöfylleribrott. Tjänstemännen vid myndigheterna får använda tvångsmedel och omhänderta fordonsnycklar för att förhindra rattfylleribrott. Dessutom får myndigheterna omhänderta körkort.

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2008.

Skall man tolka detta som att kustbevakningen och tullen får göra utandningsprov på våra vägar eller är tanken att man skall hindra en berusad båtförare från att köra bil?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Det som är mest utmärkande med detta underhållningsprogram är väl det faktum att det nästan uteslutande handlar om dessa snabba motorbåtar och de onyktra förare som nästan alltid påträffas i dom? Och är det inte sprit med i bilden så är det halvsjunkna grundstötta vrak som det ska räddas folk ifrån. Det glädjande är att det i princip aldrig är inblandade seglare som utmärker sig på sjön. Kan det ha något med att seglare är ett bättre sjöfolk kanske?\Wink\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, eller hur!

Särskillt de två herrarna som seglat från Åstol till Marstrand förra säsongen... Där var ju omdömmet på topp!

Men visst, det blir ju per automatik inte många fartsyndare i segelbåt. Seglare utmärker sig inte på samma sätt, men jag vågar nog tro att de är lika festsugna som alla andra...

//lyran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...