Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
grebonicke

Vilken båt passar våran familj?

Rekommendera Poster

Hej på er sjöbusar,

vi är en familj med varierande båterfarenheter. Själv är jag uppvuxen på båt medan min sambo spenderat en vecka på segelbåt när det regnade 5,5 dag av 7 så hennes erfarenheter är inte de nästa. Vi har dock kommit fram till att vi vill ha en båt till sommaren och se om det passar oss. Vi har nu 2 barn med på 3 och 5,5 år.

Egentligen skulle vi vilja ha en hyggligt ny båt runt 600' till 700' kr men för att kunna skaffa en till sommaren och testa om det är något för oss så vill vi börja lite småskaligt. Så vi tänkte en båt runt 300'-400'. Vi prioriterar dock komfort före de vassaste seglingsegenskaperna. Det är för att lära och utvecklas nu i första hand.

Vad skulle ni rekommendera för båtar? Alla era synpunkter är välkomna! Tilläggas kanske skall att jag är 1.95 och att vi inte vill bygga om och fixa för mycket med båten. Det skall vara praktiskt och fungera. Toalett ombord vore trevligt :) Inombordare är mer eller mindre ett måste också...

Så kom nu med era åsikter och hjälp oss hitta en pärla till sommaren.

Tack på förhand,

/Nicklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1,95 då du skulle ha en stor båt och för att börja med 300, 400' ska du ha en gammal båt som du ska renovera, hand i motoren kanske.

Om du vill prova och inte ha frugan lång i från tanken after semester det skulle vara bättre att vänta till att pengar kommer för att få bättre qualitet på en gång och inte tappat tid med renovering och annat som kan vara krevande om de vet inte riktig vad du vill.

Så hyr en båt, kanske i spagnen, frankrike, du få en bra start med solen, och du ska inte investera tid och pengar. Un bra båt direct i hander kan visa till dig vad det finns att köpa, och vad du kan göra med. Du få en bra idé på vad är en moder båt och famillien ska vara bara tacksam att du är där med de och inte under motoren.

Sedan kan du ser vad du vill och vill inte, med 1,95 det är inte så ofta att du ha en båt utan toilett då få en dusch dessutom.

Problemet kommer inte från dig och din fru, men kanske från dinna piratör. För de mycket sol och strand. 4 timar max segeltimmar, jag hade fixa problemet än seglade tidit eller senare på kvällen, det var en kompromis för att alla blir glada och fixa underbara semester.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gib-Sea 414 store båt, jag recommendera inte på en test med 2 pers och 2 barn.

First 35  det är en beneteau mycket bra båt ha test gammal men......

Fantasia det et 8 meter en double cabine på babord. Mycket lät att segla med.

Tarifs de location des voiliers

Voiliers Basse saison Moyenne saison Haute saison Caution 
 Fantasia  640  780  960  1000 
 First 35  990  1200  1600  1500 
 Gib-Sea 414  1200  1500  2000  1800 

Det finns i Concarneau, tipisk fiskhamn i Bretagne, atlantique. Mycket fin promenade att göra till les glénants var dina barn ska leka och springa på massor av fin sand strand.

Kolla Les Glénans på internet du ska drömma efter hot. Jag är föd nästan där.

Lycka på ditt projekt men för mig köpa för att testa det är bara att tappat tid, pengar .

Charles.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla på en Omega 30 (det är egentligen en 32-fotare tror jag).

Kommer att finnas en jättefin till salu i Uppsala senare i år för ca 400.000. Den har en fin akterhytt med dubbelkoj och en fin förpik. Toa och stort längsgående pentry.

Just den båt jag har i tanken har ett nytt sittbrunnstält också - guld värt.

En bra seglare är det också. Här är en länk tillOmega30-klubben http://www.omega30.se

Hade jag inte mer än 400000 att lägga ut på en båt skulle det bli den.

Senast ändrad av ciaraud | 22 februari 2008 | 21:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maxi 95 är rymlig som få, men seglar ju sådär jämfört med modernare jämnstora konstruktioner - kan fås i OK skick för 400000 kr.

Men - om du inte vill meka med en båt, varför inte hyra en? Du kan hyra en stor och fin båt ganska många veckor för de pengarna du nämner...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era tips!

Omega 30:an ser trevlig ut.

Charles, jag får inte dina länkar att fungera. Kan du skriva ut dem i ett nytt svar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

jag skulle kikat på Comfort32

eller Maxi 95 antagligen de största o rymligaste båtarna i de prisklasserna

bägge är komfortabla o trygga famoljebåtar som man mår bra i .Men försökhitta ett bra exemplar det finns gott om dåliga

//Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att hyra en båt är säkert bra, men lite svårt att få tillbaka pengarna när man återlämnar båten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte titta på Forgus 31, en välbygd trygg båt med mycket god kvalite på inredningen. Gå in på sailguide och läs om den, även kommentarerna från ägare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla för era tips!

Vi tittar på dem, sneglar även lite på HR 31 Monsun, men de börjar bli lite till åren nu.
Flera åsikter och tips mottages alltid tacksamt.
Hälsningar,

/Nicklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns jättemånga fina äldre båttyper kring 300000-400000 kronor.

Jag skulle råda er att gå och titta på en massa båtar oberoende av pris och sedan notera vad det var som fick er att tycka om alternativt inte tycka om båten.
Åk till någon båthandlare med många båtar inne och titta runt (tänk bara på att alla båtar de har på sin hemsida ligger inte hos dom). Kolla på nätet och ring och fråga vad de har inne. Bor ni nära stockholm finns tex RTC, Galärvarvet och albinhallen ( södertälje) i närheten.

Vi märkte tex att vi trivdes bättre i båtar som inte hade en symmetrisk inredning med två likadana kojer i ruffen varför vi köpt en båt med vinkelsoffa som vi trivs jättebra med. 

Skriv sedan ner vilka önskningar ni har och kolla tex i 500 båtar i test av Curt Gelin där man har inredningsplaner på många båtar. Alternativt kolla igenom Sailguide www.sailguide.com 

Många båttyper har egna klubbar där man kan få se många bilder på båtarna men inget år upp emot att  själv gå in i båten. Ibland blir man besviken, ibland glatt överaskad.

Glöm inte saker som inte syns när ni funderar över hur ni vill ha det. Sandwichskrov = bättre miljö med lättare uppvärmning och mindre kondens, motorstyrka, masthead alt fraktionsrigg --> hur tungt gastjobbet blir.
Kanske självslående? (finns barn får man nogräkna med att man långa stunder är ensamseglare). Septitank (ett måste i barnfamiljen) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på!!

När jag läste ditt inlägg kände jag att det var lite märligt att prova med en båt i den prisklassen. Håller med andra här. Hyr båt ett par veckor och gå sedan direkt på rätt båt om Ni vill äga. Det är nästan lika mycket jobb och kostnader med en båt för 400´ som en för 650'. Jobbigt att upptäcka att man vill byta båt redan efter något år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...