Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
johan-r

dum fråga

Rekommendera Poster

jag ska sätta dit en tankmätare för batterier battman,

jag har två förbrukningsbatterier på 110 amp

kan jag utnyttja 220 amp enligt mätaren och sen ladda eller går det bara att

utnyttja hälften eller nått.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar!\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-embarassed.gif\ border=\0\ alt=\Embarassed\ title=\Embarassed\ />

Idag har jag för mig att det ex står 12V 88Ah  395A på ett batteri.

88Ah betyder att det går att ladda ur ett fulladdat batteriet minst 88ampere innan slutspänningen blivit 10,5V.

395A är köldprovskapacitet vilket mäts genom att mäta strömmen som ett batteri kan leverera vid -18grader Celius i 120 sekunder. 

Jag vet inte ifall du blev klokare på mitt svar/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flertalet batterier ska man bara dra ur 30% .. finns tydligen en ''nivå på volten'' som säger att miniminivån är nåd ...skulle jag gissa ..ca 11,3 volt eller så !?!?!?!?!

Kan säker någon bättre!

Som sakt , du har inte 220amptimmar att förbruka !!!!!!!!!!!!!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

man får alltså kolla volten när det är tomt  tex man har förbrukat 110 amp och volten står på ungefär 11,3v 

då vet man att man till nästa gång att man kan förbruka ca 110 amp.

köpte nyligen två exide gel 110 amp batterier, och en battman tankmätare.

det var därför jag undrade vad man kan förbruka.

tar gärna emot fler svar.

Senast ändrad av johan-r | 22 februari 2008 | 20:33

Senast ändrad av johan-r | 22 februari 2008 | 20:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glöm inte att batteri tar skada av en hel urladdning.... man ska se till att man förbrukar så lite som möjligt och sen ladda upp den....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ca ..så !?!?!? som sakt , det finns tydligen en nivå på voltmätaren som säger att nu är botten nådd !! Hoppas någon med kundskap kan berätta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ingen svarar tidigare då får du svar av mig på måndag, ska kolla i böckerna på jobbet, vet med säkerhet att en fulladdat batteri i rumstemperatur skall ha 12,74V....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tips. Köp en enkel voltmeter för 50-lappen och mät:

12,72 volt (obelastat) = 100% batterikapacitet (Ah) kvar

12,54 volt = 75 % kvar

12,36 volt = 50 % kvar

12.18 volt = 25 % kvar

11,82 volt = helt tomt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jahopp då blev jag blåst på den mätaren för 2500kr när jag likagärna kunde köpa en voltmätare för femti spänn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ähh, blåst o blåst, det kan man inte säga, den skall kunna mäta med 2 decimaler minnst och jag tror att din voltmätare för dessa pengar är bättre än den för 50 spänn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmmm, detta är bara nästan rätt... 88ah i detta fallet innebär att du i teorin ialf kan ladda ur batteriet med en ström på 1A under 88 timmar, innan det är helt dött. eller 10A under 8,8timmar osv.
A (ampere) är en beskrivning på hur mycket du drar ur batteriet, medans Ah (amperetimmar) är en beskrivning på batteriets kapacitet.
Sedan gäller dessa 88Ah bara ett nytt batteri , vid varje djupurladdning och återuppladdning bildas sulfat inne i batteriet som drastiskt drar ner kapaciteten.

/mvh andreas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Batmetern är överlägsen voltmetern på flera vis.

Man ser hela tiden hur mycket som laddas i eller ur batteriet. Med den informationen ser man hur länge man kan ha på en viss apparat. Man får en bra bild av vad olika sttrömförbrukare drar då den har strömmätning också.

Du ser mängden urladdad Ah. 

Med en voltmeter kan man inte planera urladdningen och man måste först stänga av alla förbrukare och sedan vänta en halvtimme innan man mäter för att få en hum om kapaciteten. Frågan är om inte då en batterimätare som mäter syravikten är ett bättre sätt än voltmeter då du kan mäta utan att slå från alla förbrukare.

Så en batterimätare är inte bortkastade pengar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...