Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
AndreasFinck

Går ej att stäng av? mercury 50hk thunderbolt

Rekommendera Poster

som rubriken lyder, den går ej att stäng av? fick tips att ja skulle rengöra kablarna som går från tändningen till boxen i främre delen av motorn, har gjort de och de funkar ialf inte?

någon som har ett svar på detta, skulle va underbart om de är nån mercury kunnig kunde svara:).

Också om det är någon som har ett reglage tillhörande den motorn med elstart?

snabbt svar önskas, de är ju VÅR snart:D

Mvh Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du vrider av tändningen stryper du strömtilförseln och därmed tänder inte motorn vilket ressulterar i att den stannar. Jag kan tyvär inte svara på vad det är. Lösningen är däremot att felsöka.
Lycka till!
//Johannes 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om strömmen verkligen är bryten så finns det nog något som glöder och fungerar som en glödstift.
Om motorn uppför sig så när den är kall så gissar jag på att strömmen inte är bryten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok och vad är de?=) och hur kan man lösa det? de e ju det oxå även om ja drar bort själva reglage grejen som sitter på sidan av motorn så dör den inte, så den måse ju får ström från någon annanstans, eller?:S

för den slår ju av strömen från reglaget, de märkte ja eftersom inte choken fungerade när ja hade dragit tillbaka nyckeln, men när ja vred nyckeln lite fungerade den(elchoken). men motorn gick fortfarande?

Gärna tips hur man kan lösa de..

Senast ändrad av AndreasFinck | 23 februari 2008 | 19:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klassiskt problem på gamla murklor. Jag lyckades inte lösa det utan drog ut choken på vår 20hk-are för att få stopp på den.

Sorry inga tips från mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Felsök från stiften och bakåt, tillslut måste du hitta felet \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ /> Mitt tips är då att söka mellan choke och stiften.
//Johannes 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok vart på ett ungefär? om du kan kopiera bilden o beskriva på den som ja bifogar? vore hemskt tacksam... om det går på denna bild!?

post-10001001-1394235356,4501_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt riktigt dom där motorernagick utmärkt att köra om man tappat nyckelen, tog man bort  stickpluggen o röck igång motorn .Men du kan sätta en kortslutar ledning från magnetapparaten till gods, via en trycknapp så får du en DÖDARKNAPP .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej men vartifrån magnet apparaten`? och vad är gods:S  du har ingen lite mer detaljerad beskrivning:)??

Mvh Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena,

Du kan köpa något så enkelt som en dödarknapp, finns till motorcykel, moped, båt mm.

Koppla in den mellan tändning och jord så ska det lösa sig.

Nu undrar du säkert vad jord och tändning är :)

Har du ingen i din närhet som kan hjälpa dig?

Vart i Sverige befinner du dig?

Mvh Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok vet du var man kan köpa  en sån? går den att koppla till reglaget eller måste man bak till motorn varje gång man ska stänga av den? joo nån kan säkert hjälpa mig, men de e sådana tips som du ger, som ger en liten förhoppning, så man kan förklara... jag befinner mig i gävle... 

Senast ändrad av AndreasFinck | 06 mars 2008 | 13:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Andreas

Jag har en 50hk mercury

Jag råkade ut för samma sak

motorn stoppade inte när jag stängde av med nyckeln

Men tiltar man motorn så stängs motorn av,på min motor i alla fall

Jag kom fram till att brun skall jordas,då stoppar motorn.

Det finns en brun framme vid nyckeln som skall jordas när man stänger av med nyckeln

Hoppas detta hjälper dig

//Anders

post-3406-1394235372,0076_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok de måste ja kika på:) men den stängdes av även fast man inte har el tilt så att säga? hur gjorrde du då? jordade du den bruna eller tiltar du den varje gång? är de nått man behöver göra i motorn?

tack på förhand!

/andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen

Jag tröttnade på att tilta motorn efter två gånger.

Jag mätte upp kablarna fram till reglaget och upptäkte

att det var avbrott inågra kablar så jag fick ta bort den stora kontakten

på motorn och kopla in kablarna direkt dit dom skulle på motorn

det är bara att följa färgena( vit och rosa koplade jag inte in),sen tog jag isär reglaget och mätte nyckellåset.

jag hittade ett stift som kopplades till svart när man stängde av där kopplade jag in brun som kommer ifrån motorn,då kunne jag stänga av motorn med nyckeln.

Lycka till

//Anders

Senast ändrad av Anders_H | 08 mars 2008 | 19:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...