Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
adde_xboy

Varför tror ni denna båt är så svårsåld??

Rekommendera Poster

Hej!

Har lite funderingar, en båt hos JF Marin har stått osåld en bra bit över ett halvår. Läser man informationen och ser bilderna tycker jag att priset verkar närmast billigt. Lite småfix för att bli fin är ju något många äldre båtar behöver. För dessa 99 000 kr verkar man ju få en riktig rymlig bobåt med rejält pentry, toalett och t.o.m flybridge.

Ni hittar båten här:

http://www.jfmarin.se/BILDER/reinell24777.htm

Vad är eran gissning till att båten är så svårsåld?

//A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja inte kan det väl vara för utseendet va?

Smaken är som baken...

Mvh

/Persk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte ovanligt att en båt står hos en firma i över ett halvår - händer ganska ofta - också för privatpersoner.

Sen finns ju alltid dessa som testar att lägga ut till överpris - gårdetsågårdet. :-) Annars så behåller man objektet. \Cool\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen tycker jag den är attans ful, men som nån sa här ovan smaken är som baken.

Men om DU gillar den så titta noga på och i den och lägg ett skambud.

/B 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som tidigare inlägg påpekat, smaken är som baken. Någon tycker om en sak medan en annan tycker om något annat. Vi har ett otal olika flytetyg på sjön. 

När rätt köpare hittat båten är den också såld, dvs någon anser att antalet pengar är rätt i förhållande till vad man får. Och vad får man då för begärda 100 000 Sek? Jo, en rymlig bobåt. Ifall den är snygg eller ful är upp till någon annan att bestämma. För mig är det en båt med bra utrymmen, läcker troligen genom ett eller flera rutor, har en motor med (som det ser ut) är rostangriopen, kölsvinet är just ett skitigt sådant, ett duoproppdrev med linavskärare (toppen) hur oljan är är okänt, hur propparna ser ut är obekant, hur elen är också okänt, likaså hur bottengenomföringar och hur det ser ut inuti skåp och luckor.

Men man får i alla fall ett skrov med en massa påbyggnad, vill man och tycker båtmodellen är fin så bör inte inköpspriset avskräcka. Att det sedan kan kosta inköpspriset en eller flera gånger att få en toppenbåt är upp till köparen att bestämma. lycka till med båtköpet/Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För smal och för kort för en fly ..

Kommer att upplevas som svajig på sjön !

-Skitbåt skulle jag säga om någon frågade .....

post-11345-1394235355,2898_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skulle inte vara så full om det inte vara kläd med en stor tält.

Tältet är nästan store än båten, vad ska vi köpa en tält eller en båt. Det skulle vara bättre att presentera det med fikspö, finna person på däcket i stället. Jag tänker inte ta hela mina semester under än sädan tält som röra sig hela tiden dessutom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår era synpunkter. Som nyss inkommen i den här båtvärlden kan jag inte inte förstå prissättningen och värderingen av olika båtar. Ett exempel, en Albin 25 är i mina ögon en väldigt ful båt och har fått en hel del negativ kritik i omdömen och tester. Vad jag har sett kostar ingen under 100 000 kr. Sedan Marieholm 24 är ett annat exempel. Luktar bensin/diesel i akterruffen pga. att motorn finns där. Nästintill omöjligt att ta sig in i båten pga. obefintliga skarndäck, inte heller sett någon sådan under 100 000 kr.

I ljuset av det så framstår ju båten jag visade som ett kap...... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köper man den ber man om problem, dessutom är den ful som stryk. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

''Mycket för pengarna'' är inte allt den rätta vägen .

Ska du köpa båt så gör det med hjärtat , annars kommer du inte att ohämmat lägga  tid och pengar på ditt inköp !!!!!

-De är vad båtlivets förpliktelser innebär:  tid, kärlek och pengar i massor !\Wink\

adde_xboy (Kadett)

Antal inlägg: 6

Medlem: 2004-02-25

Status: Offline

6 inlägg på 4år ?  VA !!!! \Laughing\

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 22 februari 2008 | 22:40

post-11345-1394235355,3893_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att det verkar vara mycket båt för pengarna i alla fall. Rökna med lite fix med motorn och dreven, 50 000 worst case om du byter till begade alternativ. Då har du en billig men skapligt rymlig Bertram kopia :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det måste ju vara sjövarning - en så hög skuta med så smalt skrov - snacka om vindkänslig och rank.

Men kapar man av flybridgen och gör om kapellet så funkar det säkert - då börjar det likna någonting.

Senast ändrad av Briggen | 22 februari 2008 | 23:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ganska lätt att förstå varför den är svårsåld. En 7,4 m båt med flybridge ???. Invändigt verkar den sunkig. En skrovform som knappast kan vara lämplig i lite sjö osv.

Båten är 30 år gammal och verkar vara i behov av en hel del arbete vilket är mer än det småfix som säljaren anger.

Om man älskar att få ta hand om en gammal båt att renovera och jobba med kan det nog vara ett kul objekt.

Själv skule jag aldrig köpa en sådan båt.

Skulle det vara för att renovera ett gammalt objekt så skulle jag välja något helt annat.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smaken är ju som sagt olika. Bilden är kanske inte den mest attraktiva men söker man på google så får man fram ett flertal både med och utan kapell.

Båten behöver enligt min uppfattning en hel del arbete för att bli fräsh och har ju dessutom en del år på nakcen.

Ta dig en funderar på följande

*Vad ska du ha båten till?

*Hur mycket tid är du villig att lägga ner på båten?

*Hur kunnig är du?

*Vad är du villig att betala?

Sök sedan runt på exempelvis blocket och se vad du kan få.

Jag tycker nog inte att denna båt är värd sina pengar, möjligtvis om den hade varit i fräshare men inte i den kondition som den står i nu. Kanske är så att ägaren tror den är värd mycket och har satt ett lägsta pris som JF (som förmedlare) inte kan gå under...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja av mina 6 inlägg på dessa 4 år producerades alla den senaste tiden. Anledningen är att båtintresset vaknade till liv under 2004 men pga. ekonomiska skäl (studier) blev det inte så mycket mer än att läsa lite grann här, blev också lite av en plåga att läsa om alla båtar m.m. när man visste att man själv inte kunde köpa en inom överskådlig tid. Har därför inte varit speciellt aktiv på väldigt länge. Sedan förra sommaren är det dock nya tider.....godare tider. Köpte en liten båt i somras (Selco 18) och efter det testet tänker jag nu till sommaren sälja den för att köpa en betydligt större båt som lämpar sig bättre för längre resor (en bra bobåt typ).

Hoppas det gav dig svaret på din fundering...... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla era svar. Blir väl att man får köra på den ursprunliga planen om inget annat speciellt dyker upp, en Monark 670 salong till våren. Hoppas bara någon fin sådan dyker upp till vettigt pris.

//A 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehehe, ja då börjar det att likna en Monark 670. Planlösningen  i salongen är ju i princip exakt likadan. \Laughing\ 

post-22515-1394235356,3106_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Monark 670 låter mkt bättre. Är ganska säker på att skrovet förbättrades på denna Pelle Petersson-ritade båt  i slutat av 70-talet - runt 1977 tror jag att det var. Så försök hitta en sådan eller nyare. Ska för övrigt finnas artiklar om det på nätet. Och kom i håg att de ofta var undermotoriserade med orginalmotor (vp140A osv). Men allt detta kanske du redan vet...

mvh

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag har hört att många är undermotoriserade. Är dock lite snål av mig vad gäller soppa så har ändå tänkt puttra fram i en 6-8 knop för det mesta, sedan är det ju faktiskt en mysig fart också har jag märkt. Man hinner se en massa samtidigt som man slipper bli döv av motorljudet :-)

Så med hänsyn till det tror jag nog inte det spelar så stor roll för mig hur klen motor det sitter i den (ex. B20/B23), däremot vill jag att motorn ska vara i hyfsat skick (finns det inte sötvattenkylning så har jag tänkt fixa det). 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkt att du lyckades visa en bild på det enda som stör mig på Monarkrn :-). Det kombinerade pentryt/förarplatsen alltså. Skaffar jag en Monark är planen att ta bort garderoben, flytta bak pentryt och så det uppstår plats göra en ordentlig förarplats. Man tillbringar ju trots allt en hel del tid där när man tar sig från A till B.

//A 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Om du ändå mest skall puttra fram i 6-8 knop kanske en snipa vore det bästa?

Joda 24, Nidelv 24, Skilsö 2? Saga 27?

Eller kanske en Maxim?

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med dig om att förarplatsen är långt ifrån perfekt på Monarkerna. Men det stora problemet tycker jag är att man sitter för LÅNGT BAK. Jag är av medellängd, och om jag sitter lutad mot ryggstödet, så når jag knappt fram till ratten.

Annars är Monark en kalasbra båt. min är byggd -79 och har ett planande V-skrov. De äldre varianterna har nån slags halvplanande  skrov, tydligen ingen lyckad konstruktion eftersom den ändrades?

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åh .. tack så mycket !

( hoppades du såg min lilla \Smile\ efter min undran ? ..Så var det !!! )

Lycka till med båtlivet .

JCC

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 25 februari 2008 | 23:43

post-11345-1394235356,6817_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mr Sea-Ray!

Är det kvalitet lr kvantitet på inläggen som räknas...?

Med tanke på ett par av dina inlägg här vet jag redan svaret...

//C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Synd att du tog illa upp på mitt  påhopp om ''6 inlägg på 4 år ''  . ..

Tydligen så uppmärksammade du inte min smiles  , då kanske du tolkat

mitt inlägg till dig på ett mer positivt sätt !? 

-Så kan det tydligen gå ibland  ... sorry !

Keep up the good work  \Wink\

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 25 februari 2008 | 23:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mr Collie ...?

-Frågan du redan hade svaret på !

.....föll lite på eget grepp nu ?? \Laughing\

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 26 februari 2008 | 23:35

post-11345-1394235357,4277_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tog absolut inte illa upp, ville dock inte framstå som lika slö som jag är :-). Dvs. att det fanns en förklaring till det hela....utöver slöheten alltså. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...