Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
rescueboat

Vad / Hur gör du när duunderhåller din motor

Rekommendera Poster


Motorskötsel, vinterkonservering, mm 

 

 

Inledningsvis dvs på 1960-talet hade Nauticat en Perkinsmotor, efter några år bytte man till Ford NG 80 samt NG 120 som standard. Motorn är en industrimotor som konverterats av Nils Gustavsson AB till marinmotor. Numera har Nils Gustavsson bytt namn till Bosö motor och marin men man har fortsatt med underhållet på Fordmotorerna. Rätt skött får motorn anses vara nästan outslitlig, den klarar med lätthet 20 -30 000 driftstimmar. Instruktionsboken innehåller det mesta av vad man behöver veta för att allt skall gå rätt till men några ytteligare tips lämnas här nedan.

 

 
Oljebyte i motorn Om möjligt bör motorn vara varmkörd när oljebytet utförs Den gamla oljan pumpas upp med den fast monterade pumpen. Fyll på ny olja av hög kvalitet (se motorns instruktionsbok)  När du fyller på ny olja kontrollera noga med oljestickan att oljenivån inte är för låg eller för hög, för hög oljenivå kan få katastrofala följder som i värsta fall totalförstör motorn.  Byt alltid oljefilter när du byter motorolja, nya filter finns bla på Bosö marin och andra stora Fordverkstäder  
Oljebyte i insprutningspumpen

 Insprutningspumpen är smord av ett eget smörjoljesystem. Det är mycket viktigt att man regelbundet byter olja i denna eftersom det läckage som alltid sker från pumpmembranen späder ut oljan med diesel och tillslut gör att det inte finns någon smörjolja kvar trots att nivån är den rätta. Överskottet rinner ner genom det skvallerrör som sitter i pumpens akterkant och det är oftast denna olja du ser ligga i kölen.  Var mycket försiktig med de skruvar som sitter i pumpen och dra dem inte för hårt, pumphuset är gjort i aluminium varför gängorna lätt kan gå sönder.Om så skulle vara fallet måste du kontakta proffesionell hjälp för att få nya gängor gjorda
1 = påfyllningshål
2 = nivåplugg
3 = avtappningsplugg  
Rengöring av sjövattenfilter Kontrollera sjövattenfiltret ofta särskilt om du går i smutsiga vatten som Göta kanal eller hammarbykanalen. Pga vattenvirvlarna är det mycket partiklar, löv och anna bråte som far runt. Filtret har ett glas på ovansidan så det är enklet att lysa ner med en ficklampa för att kontrollera om det är skräp i behållaren. Det kan vara svårt att få av locket på filtret och det beror på att avgasrörskröken sitter för nära. Om det är på detta sättet får du lossa avgasröret litet sedan går det utmärkt att få upp locket.  Var mycket försiktig med de packningar som sitter i sjövattenfiltret, det finns totalt tre packningar ett i botten som är gjort av mjuk neopren, en O-ring som sitter på den genomgående axeln samt en packning som sitter runt toppglasets ytterkant.  

 

 
Vinterkonservering  För att din motor skall klara av vinterns påfrestningar på bästa sätt är det utomordentligt viktigt att den blir riktigt konserverad.Här nedan följer några enkla tips och råd hur du går tillväga. 
Kylsystemet Du kan välja mellan att ha kylsystemet helt torrt dvs tömt på allt vaten eller att ha det våtsatt med glykolblandning. Det sistnämnda rekommenderas eftersom luftens syre gör att korrosionen i kylsystemet ökar, dessutom innehåller glykolen rostskyddande substanser. Efter att båten kommit på land bör motorn köras under misnt 1/2 timme med sötvatten, lämpligen kopplar man på en vattenslang till kylvattenfiltret. När motorn är riktigt varm gör man iordning en spann med glykolblandning 8-10 liter färdig blandning är fullt tillräckligt. Låt motorn gå på lägsta varv och när all vätska i spannen är slut stängs motorn av. Nu är hela systemet fyllt med glykolblandning inklusive avgasljuddämparen. Om du hellre vill tömma kyclsystemet är det ett antal slangar som måste lossas och tömmas samt två stycken avtappningsventiler på motorn, den ena avtappningsventilen sitter under avgaslimpan och den andra under den främre värmeväxlaren. Kontrollera nivån av kylvatten i motorns sötvattensystem, passa också på och kontrollera att rätt mängd glykol finns i detta kylsystem. Nivån skall precis täcka värmeväxlarelementet i kylvattenbehållaren, om du fyller på mer rinner det ut genom skvallerröret på höger sida av motorn när du seglar eller båten av annan anledning kränger åt styrbord.  
Bränslesystemet Se till att bränsletankarna är så fulla som möjligt när du tar upp båten för vintern. Om du gör detta undviker du att få kondensvatten i tankarna pga att luft som innehåller fukt strömmar in och ut ur tanken via avluftningsventilerna allt efter vädrets ändringar.  Kontrollera att det inte finns något vatten i vattenavskiljaren som sitter på motorummets akterskott. om det finns vatten kan det enkelt tömmas genom att dräneringsventieln öppnas i botten på vattenavskiljaren. Kontrollera att alla slangar ser hela ut, känn på dem för att konstatera om det finns sprickor. Stäng bränslekranarna så att ett slangbrott under vinterns kalla nätter inte leder til att bränslet rinner ut i båten. Bränslefilter byts inte på hösten utan på våren av den enkla orsaken att dieselbränslet kan parafinera i filtret. Dvs om man har bytt det på hösten kanske man i alla fall blir tvungen att byta det till våren. Det är dock mycket viktigt att alla bränslefilter byts varje år.  
Byte av offeranoder i motorn I motorn finns två offeranoder monterade i kylsystemet, dessa offeranoder är till för att korrosion ej skall skada motorns kylsystem. Har man båten i Vänern eller Mälaren är åtgången på dessa anoder inte särskilt stor och byte krävs kanske endast var 3:e år. Om man däremot har båten på Västkusten är det nödvändigt med byte varje år. Det är viktigt att årligen kontrollera skicket på dessa offeranoder, om de blir alltför påverkade av korrosion faller de sönder och bitar av zink kan fastna i kylsystemet och orsakar stopp. De två offeranoderna är båda placerade i anslutning till värmeväxlaren på motorns framkant. Den ena på motorns högra sida (se skiss) den andra på motorns vänstra sida. Det är mycket viktigt att se till att de plastpackningar som sitter monterade på bulten som offeranden är monterad på återmonteras korrekt, man får absolut inte lägga på gängtape på gängorna, detta kan innebära att offeranoden ej får elektrisk kontakt med godset i motorn varpå effekten av offerandoden uteblir.  
Rengöring Motorn och motorrummet bör rengöras ordentligt varje höst. Damm smuts och bråte samlar fukt vilket ingen motor mår bra av. Torka av alla blanka delar och smörj in dem med ett tunt lager konserveringsolja.
är det altt att du vill vet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenna poppea det var mycket jag ville veta men, Gäller din råd på alla motorer eller endast dom som du skrivit om längre upp?  Och vi har en Scania motor i våran båt

 

Mvh Sebbe

 

Senast ändrad av rescueboat | 23 februari 2008 | 10:51

 

Senast ändrad av rescueboat | 23 februari 2008 | 10:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...