andre 0 Postad 22 Februari , 2008 Jag tänkte byta sittbrunnsluckorna till plexiglas. Är det någon som har tips på glasmästare i stockholmsområdet som kan göra detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
El_Fluffo 0 Postad 22 Februari , 2008 Undra hur det kommer att se ut efter ett tag? Plexi är väldigt repkänsligt och kommer ganska snabbt att se slitet och tråkigt ut. Dyrt är det också tyvärr. Jag tillverkar skyltar i plexi med belysning i och det är väldigt svårt att inte repa plexiglaset när man hanterar det. Bara min åsikt i kring valet av matrial Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 22 Februari , 2008 Tror alla glasmästare kan hjälpa dig, kontakta den som ligger bäst geografiskt samt den som ligger näst bäst och jämför priser. Och med sittbrunnsluckor menar du luckorna ner till ruffen från sittbrunnen antar jag. Gissar i så fall att du inte kommer att ha några större problem med repor, däremot bör du fundera på insynen - om du tänder en lampa i ruffen när det är mörkt ser alla båtgrannar vad du gör, kanske inte helkul när man ska sätta på sig pyamasen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rikard 1 Postad 22 Februari , 2008 att hantera glas och plexi skiljer sig. Plexiglas bör sågas men glas skär man.Kontakta nån skyltmakare eller nån som har en stor sågmaskin. sen får du bearbeta sågkanterna med sikel och polering för att få en blank yta. Man kan ju välja en rökfärgad plexi så får man in ljuset samt att det skymmer lite när det blir mörkt. MVH Rikard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
poppea 0 Postad 22 Februari , 2008 Jag har gjort själv med plexi 10 mm. Jag har rita min båt på en bild med en vis form. När jag blir glad med form, desing, jag har byga en form i karton i garaget. Jag har tagit formen på båten och fixade jag det för att ser var jag skulle fixa det och forma om det mot gelcoat. Det var 5 bittar. en rack i mitten, en på varje sida mer en liten vinken bakåt och 2 på sidan son najad eller Albert rasist. När jag blir blad men position desing etc jag har byga alu ram som jag samlade med popnut och en svart gummi mellan. Det var efter att såga plexi i rätt dimension. Det var inte lät att göra det, jag hade görjt plast för att få en bra form mellan båten och plexi. Upsan jag ha fel där är inte vad du ska göra. Jag plexiglas är mycket bra jag har gjört det också, men tänk att folket ser på dig i hamnen när lyset är på. sedan jag hade fixa 2 separat lodor för att länma de när jag seglar. Du ha ofta de i samma område och när du dra en du förstår den andra med låset och efter en tag de ser inte så bra ut, jag hade tapisera med mjuk matta 2 separat liten box i en fack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 22 Februari , 2008 Välj ett tonat plexiglas så minskar du insynen något, och som sagt det bör de flesta glasmesterier klara, plexi är så vanligt i dag att de flesta kan kapa eller måttbeställa det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stream 1 Postad 23 Februari , 2008 Akriform på Kuskvägen i Sollentuna kan säkert hjälpa dig. www.akriform.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
El_Fluffo 0 Postad 23 Februari , 2008 Jag missuppfattade nog lite vad plexiglaset skulle vara till för något. Men efter att ha läst igenom det som står här så låter det förnuftigt att ha plexi till endamålet. Vill man göra det lite anorlunda så kan man lägga frostad folie på luckorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Februari , 2008 Jag kan inte mycket i ämnet är jag villig att eränna. Men - vad jag förstår ä finns det många olika sorters plastskivor, som - åtminstone jag - kallar plexiglas. http://www.plastmastarn.se/index.php?id=halvfabrikat På en av mina tidigare båtar, en havsfidra byggde jag ett dooghause i glasfiberlaminat där jag satte rutor av något matrial. köpte det av ett lokalt företag Skyltmarana och hade som krav att detskulle vara starkt och helst reptåligt. Det jag fick, fungerade utmärt de 7-8 åren jag hade kvar båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Februari , 2008 På min nuvarande båt, en Storfidra, har jag datorn på en arm som jag kan dra fram mot ruffluckan. Det fungerar aldeles utmärkt och jag ser sjökortet på datorn när jag sitter i sittbrunnen. Dessvärre har det hänt att det regnar in på datorn vid regnigt väder och akterlig vind. Jag tog bort ventilationsgallret i teak på ruffluckans övre del och ersatte detta med ett plexiglas. Ja det är ju inget plexigals utan en genomskinlig plastskiva av något slag. Köpt av samma lokala Skyltmakaren. Kravet var även denna gång så starkt som möjligt och reptåligt. De hade inget hemma utan beställde en liten bit av någon annan firma. Det tog några veckor att få hem det. Monterade det i sikaflex med lister av rostrfitt som skruvats från insidan. Nu kan jag stänga ruffluckan och ändå se sjökortet någorlunda om det regnar. Använder det gamla myggnätet, som sattes i vid behov i luckan, som insynsskydd. Dessvärre har jag ingen bra bild på luckan men hittade denna som jag klippt ut. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andre 0 Postad 24 Februari , 2008 Jag menade förståss luckorna ner till ruffen. Klart att insynen kan vara ett problem om man är blyg men med det extra ljusinsläppet får det vara värt med lite exponering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 25 Februari , 2008 *suck* Va ni tjötar gubbar! En del av er har ingen aning vad ni snackar om men ändå en åsikt Har själv plexiglas till min sittbrunnslucka. Den förra ägaren gjorde ett par extra för 10 årsen. Det är några smårepor på glasen det är allt. Det är klart trevligare om man vill ha lite mer ljus i båten, tycker det är kanon! Det är bara att ta mått eller dina gamla luckor till en glasmästare, dom har oftas även lite kraftigare plexiglas, så fixar dom det för dig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per-s 0 Postad 25 Februari , 2008 Håller helt med föregående skrivare. Mina luckor och skjutlucka är i färgad plexi och har varit så sedan 1981. Fungerar alldeles utmärkt och har inga större problem med repor. Ljusinsläppet överväger med råge eventuella repproblem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 25 Februari , 2008 Tack! Oj dom där var riktigt snygga. Jag har själv bara ett vanligt kraftigare plexi på en aluminumram, funkar utmärkt. Synd bara att man bli väckt av solen när den tittar in på morgonen... Om man nu skulle glömma sätta i dom vanliga luckorna *S* Men det är det värt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
poppea 0 Postad 27 Februari , 2008 Jätte snugg per-s. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser