steken 1 Postad 22 Februari , 2008 Hej! Har skrivit förut att jag kört utan i min B30, hade tänkt mig att fixa detta innan säsongen. Nån som vet om det är samma till B20 som B30? Tips på vart man kan komma över en sådan till vettiga pengar? Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 22 Februari , 2008 sorry! Oljekylare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maltisen 0 Postad 22 Februari , 2008 ...tror det är samma, faktiskt. Sätt in en annons på Blocket på köpes. Det gjorde jag. Fick många svar. Betalade 500 kr för min. MVH/Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 22 Februari , 2008 Nja, de är nästan samma. B30 har grövre vattenrör än B20 så gavlarna på oljekylaren skiljer. Här är en som har bl.a. oljekylare till B30 http://www.blocket.se/vi/15003861.htm?ca=15_s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 22 Februari , 2008 Hur ser man att den suttit på en B30 då? finns det någon exakt diameter man kan kolla? Såg den annonsen på blocket men tyckte att delarna såg dåliga ut. Ska jag sätta på en oljekylare så ska den vara i superskick! Det man läst är att det hänt att dom rostat eller likn och vatten i oljan. Då åker jag hellre en säsong till utan. Tackar för tipsen ska sätta in en annons idag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 22 Februari , 2008 B20 har 5/8\ (16mm) vattenrör och B30 har 1\ (25mm). Rostar gör de inte. Gavlar och insats är av brons, gavlarna hålls ihop av en rostfri skruv. Huset är av aluminium och är bara i kontakt med oljan. Olja och vatten kan blandas om o-ringarna är kass men de är lätta att byta. Insatsen kan också frysa sönder om den inte töms på vintern, den kan också sättas igen om man kör utan sjövattenfilter. Du måste också skaffa en längre oljefilternippel med bricka och mutter för att få dit oljekylet, vattenrören är också bra att ha. Ett alternativ kan ju vara en eftermarknadskylare från t.ex. Rodahl marin. Den kan anslutas med en adapterplatta bakom oljefiltret från t.ex. KG Trimning och slangar för både olja och vatten. Ev. kan du använda en luftkyld oljekylare av bilmodell om den placeras i ett extra luftintag till motorrummet. Senast ändrad av Stefan_L | 22 februari 2008 | 15:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 22 Februari , 2008 Kanoninfo!! Med andra ord så kan man köpa en beg sådan utan att vara rädd!! då är det detta med adapterplatta man får försöka kolla upp. Har org rören med vattenfilter redan så det är bara kylaren plus det som ska på innanför jag behöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 24 Februari , 2008 Köper du en original oljekylare behöver du ingen adapterplatta. Då är allt i ett så att säga. Däremot behöver du den längre oljefilternippeln. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser