Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Nyborjare

Körtkort (igen)

Rekommendera Poster

Senaste nr av Båliv anger att det i princip skulle var klart till nästa år, hm  ?

Hur skall man praktiskt lösa detta egentligen tex praktiskt höghastighetsprov ?

vem ? hur? när ? är väl frågor som uppkommer , vädret skall vara ok och vems båt används, själv har jag en liten båt och går sällan ut över 7 m/s och det är inte ofta det händer i Skåne.

Skall det råda särskila omständigheter när provet görs ? båtar har ju vässentligt skilda  gång och användningssätt . Skall det förekomma övningskörning , privat som med bil eller dyra körlektioner ? jag får inte ihop det ,man jag kanske är för negativ .

Kör mycket bil i Lund och anser att cykelkörkort skulle vara mer befogat !\Laughing\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den 1 april 2009 – om riksdagen i höst tar beslut – träder regeringens planer på obligatorisk behörighet för förande av fritidsbåt i kraft. Fullt genomförd blir den nya lagen först 1 april 2011, efter en tvåårig övergångsperiod. Detta under förutsättning att protesterna inte blir för allvarliga under remissrundan.

Alltså om några lata politiker inte orkar ta båtkörkort så blir det inget av detta eller när de märker att gummibåten de har vid stugan som går att få upp i 30 knop gör att de måste skaffa högfartskörkort.

Låter som ett 1:a aprilskämt

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Folk som är över 55 år när kortet införs befrias helt - vilket ju borde utesluta en hel del personer från körkortstvånget om man tittar till vilka man brukar möta på bryggan. Tydligen behöver också bara en person i båten ha det aktuella intyget (och därmed ansvaret också gissar jag).

Det jag undrar är då:

- Får en tolvåring framföra en snabb båt om han har mormor med begränsad erfarenhet av snabba båtar med sig, bara hon är 55 år eller äldre?

- Hur ska man kunna intyga att man har praktisk erfarenhet av att framföra båten - ska en kompis intyga, kopia på försäkringen, resultat i kappseglingslistor, antal inlägg i ett båtforum..? Vad?

Jag är nyfiken!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nyss fyllt 13 år, och jag har kört motorbåt (25 knop) i 5 år ensam, och seglat jolle så länge jag levt.

Jag har då så mycket båtvett så jag nästan kör bättre än farsan, så det behöver inte bero på åldern... \Wink\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Folk som är över 55 år när kortet införs befrias helt

Hahaha! Det är ju kanon! Är det verkligen sant? Bara att se till att ha morsan eller farsan med då?\Cool\ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

--ÄR DET SVENSKAR SOM SKA HA BÅTKÖRKORT ELLER ÄR DET ALLA SOM SEGLAR/ÅKER BÅT

PÅ SVENSKT VATTEN SOM SKA HA .

TANKEN KOM NÄR DU FRÅN FINLAND/ÅLAND SA ATT DET VARA GÄLLER I SVERIGE .

SÅ, KONTENTAN ÄR  ÄR DU ''UTIFRÅN'' SÅ KAN DU VISTAS I SVENSKA VATTEN HUR SOM HELST

..-ELLER??? .. SÅ SKA ALLA HA DET !

NÄSTA TANKEVURPA .. JAG SEGLAR BARA PÅ INTERNATIONELT VATTEN , OCH ÄR SVENSK !?!?!?!

( HAR JAG BÅTEN I MÄLAREN OCH SKALL UT I VÄRDEN , DÅ PASSERAR MAN SVENSKT VATTEN ETT TAG ,,!?)   .. BARA LITE SPÅNA FRÅN MIN SIDA .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...