Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
ineos

Ankarspel.

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Windy 24 med badbrygga och funderar på att köpa ett ankarspel.

Vilken typ skall jag köpa? Jag känner mig villrådig.

Hälsningar

Björn Hammar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns många bra spel att välja på, själv monterade jag ett South Pacific 800F förra året ihop med fjärrkontroll... Funkar kanon... Men bortsett från själva spelet brukar själva sättet man monterar det på vara knepigare... Skiljer enormt från båt till båt, men där har du alla fall tips på ett bra spel... Om du med typ avser om du ska ha ett vertikalt eller horisontalt så är det väl en smaksak, men jag testade båda och upplevde det som att vertikala spelet trasslade linan oftare medan det horisontella aldrig trasslade... Fast använder man kätting (inte testat) kanske det vertikala också är bra, fast det brukar inte vara av intresse på mindre båtar pga vikten på kättingen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Kolla lite på Marinsystems hemsida (Engbo, Monteringar) så kanske du kan hitta nåt lämpligt exempel att ta efter. Sen om du bör köpa ett Enbo eller nåt annat fabrikat avgör du själv förstås.

http://www.marinsystem.se/

/Bo

Senast ändrad av bossee | 24 februari 2008 | 22:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För aller aktermontage och på vilken båt?

Ska själv montera ett Lewmar Profish 1000 i vår i fören.

Mvh

/Persk 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter som han har en Windy så är det kanske säkrast att han monterar det på den.

Efter som ha nämner Badbrygga (som oftast sitter i aktern) så är det säker just i akterna han har tänkt att ha spelet.

Prisvärda spel med gott om montage tips/bilder har anchorlift www.anchorlift.com Köps lämpligen på Ineo marin http://www.ineomarin.se/ är detta en kupp eller vad var det för användar namn på trådskaparen????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nedanstående spel och kan varmt rekommendera de, tyst starkt och prisvärt.

GENIUS ANKARSPEL MED FRITT FALL

Genius kompakta starka ankarspel med hög prestanda. Skal av anodiserad aluminium. Monteras helt ovanpå däck, inga delar under däck. Unik planetväxel med låg friktion gör Genius till snabba, starka och strömsnåla ankarspel. Funktionen med fritt fall kan kopplas bort och ankarspelet fungerar då traditionellt. Vattentätt IP 66.

post-13365-1394235356,8051_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite mer deata;

\<ahttp://www.outdoorexperten.se/LogoImages/2111.jpg\ border=\0\ /> 

Genius ankarspel fritt fall sats , 12V 800W 

11 090:- 

Innehåller ankarspel, säkring, kontrollpanel, kätting/lina, ankarlänk.

Teknisk specifikation

Båtstorlek: 8 - 12 m

Strömförsörjning: 12V 800W

Max.dragkraft/arb.last: 900/350

Arb.last/Strömförsörjning: 120 kg/85A

Hastighet max/Vid arb.last m/min: 30,3/19,2 m/min

Kätting / Lina: 8 mm 14 mm

Längd, Kätting Lina : 50 m

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har precis i helgen monterat mitt Genius 800w ankarspel . det var enkelt att montera. nu ska vi bara se om det fungerar i praktiken också . ett tips är åk runt och fråga pris (pruta lite) dom verkar ha bra avanser på många spel . eller kolla på mässan .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag monterade förra året ett Genius 800w i aktern. Det har fungerat helt som jag tänkt mig och jag är mycket nöjd med spelet.

Effekten räcker gott och väl till för de ankringar som vi gjorde under förra året med vår Nimo 27. Frifallsfunktionen är av principen att man backar spelet något varv eller två och därefter så far ankaret iväg i frifall. För att spänna upp linan igen och häva frifallet så kör man helt enkelt in linan ett par varv. Jag har kompletterat med en trådbunden fjärrkontroll vilket gör att jag kan stå bak i båten när ankaret kommer upp och då kan stanna det helt innan hela badbyggan bryts av om man kör för hårt \Undecided\

Jag gillar även att spelet klarar av att man har både lina och kättning samtidigt vilket gör att man kan ha två-tre meter med kätting. Den svarta linan som följer med i paketet gillar jag INTE... helt enkelt för att den inte syns i vattnet vilket gör den lätt för andra båtar att missa och således trassla in sig i den. Den är ju i och för sig lätt att byta ut.

Om det är enkelt att montera eller ej beror bara på hur båten ser ut... vi hade det inte så enkelt.... men det var ju inte spelet fel utan båtens \Laughing\

/Andreas

Senast ändrad av --A-- | 25 februari 2008 | 08:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...