Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
PeoK

Metallskena på kölen?

Rekommendera Poster

Jag har en ryds 465. Med  den ska jag fiska och ibland göra ett sk strandhugg.

Den ligger ute i stockholm skärgård.

Fråga: Finns det någon vits med att sätta dit en metallskena på kölen?

          Kan man gör det själv? Hur?

          Vad kan det kosta?

 

Hoppas någon förstår vad jag menar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår vad du menar. Fördelen är att du inte sliter på kölen, nackdelen är att du får massor av hål i kölen där vatten kan komma in. Man bör kunna göra det själv, om man är lite kunnig och har rätt grejer. Vet inte om det finns färdighålat plattjärn. Annars får du borra och försänka hålen i en pelarborrmaskin.  Skruva på den bör inte vara något problem, lägg sikaflex i mellan så du förhindrar vatteninträgning.

 

Kostnad, ingen aning. Beror var du får tag på för material. Du skall ha ss2343 eller bättre. Rostfritt syrafast.

 

Mvh David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen större kunskap om rostfritt och syrafast,men jag har försökt att borra i rostfri plåt några gånger och det är nästan omöjligt.

På min båt från 50-talet satt det en järnskena original under träkölen.

Nu var det dags att byta efter 50 år,så om man bara målar den håller nog bondjärn ganska länge.

Jag köpte ett plattjärn 4 x 25 mm hos en metallhandlare.

Helt nytt 6 meter långt 100 kronor.

Behövde bara 4,5 meter,så han klippte av det åt mej.

Svårt att få hem med takräcke bara eftersom det kom i svajning och piskade i motorhuven.

Bättre med kärra eller ha en lång bräda på takräcket som stöd under järnet.

Sen lade jag järnet på garagegolvet och märkte ut var hålen skulle vara.

Sen borrade jag med en vanlig borrmaskin 15 cm mellan hålen tyckte jag var bra.

En träkloss under järnet där jag borrade skyddade golvet.

Därefter försänkte jag med en försänkare i borrmaskinen.

Det går med ett grövre borr om man inte har en försänkare.

Sen sprayade jag med zinkgrundfärg,och det borde hålla i många år när det kommit på bottenfärg med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Du behöver inte och skall helst inte varken borra eller skruva.
 
Har svarat på detta i en annan tråd tidigare och tillämpat det jag skriver nu.
Slipa ner färg och smuts så du kommer ner till rent plast/Gelcoat. Köp glasfiberremsa på rulle.
Böj til den smala plåtremsan som du skall ha som slitskydd så att den följer bottenformen väldigt nära. Antar att plåtremsan, rostfritt!, är ca 3 cm bred och 2 mm tjock. Spänn fast den på lämpliga ställlen  genom att ha långa pinnar mot marken. Plasta sedan fast remsan med polyester eller helst med epoxi. Lägg lite  klet även mellan plåtremsan och botten. När det härdat tar du bort stöttorna och plastar fast en remsa till. Nästa gång du skrapar i botten händer ingenting mer än att glasfibret skrapas av en aning eller tills du är nere på järnet.  Det kommer inte in vatten i båten--inga skruvhål! När du tycker det är dags, efter ett antal närgångna kontakt med botten så plasta fast en glasremsa till.
Lycka till. 
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

beror väl antagligen på hur kölen ser ut på din båt, men jag tycker det låter väldigt överkurs med att krångla på med plast å skit utanpå metallen, varför inte bara böja ett järn med lämplig bredd  efter kölen och limma fast med t.ex sikaflex, järnet tar smällarna och kölen är fortfarande intakt och skyddad under järnet. Ett hellimmat järn på kölen lossnar aldrig. och vatteninträngning kan det heller inte vara tal om, om inte kölen skulle klara av att ligga i vatten så ......  precis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enbart Sikaflex fungerar bra men man bör inför varje kolla och lappa vid behov om det lossnat nånstans. Sedan kan ovan vattenytan skruva fast den i fören och även i aktern om där är möjligt.

 

En annan sak. Skall man dra båten långt upp på land så är en nailonlist att föredra för den löper bättre tycker jag. Metalllisten skär fast i berget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem med skena.

Gåtill en riktig mekanisk firma och fråga om dom har rostfritt (syrafast om möjligt).

Oftast så har dom stora plåtar och rejäla saxar och klipper av det du vill ha.

Jag gjorde så och fick ta det i två bitar då den förliga skulle vara 3 cm bred och 3 meter lång och efter 3 meter så blev kölen bredare och då klippte dom till en bit som var 3 cm i ena änden och fem cm i andra. Sedan så var det till att svetsa ihop dom och ta sån där goja på som gör att det inte rostar.

Borra är inga problem om man har riktiga borr.

Sketborr så kan man stå där hur länge som helst och nöta-

Försänkning gjorde jag med ett verktyg (brotsch) som skar som smör i det rostfria.

Försänka med borr är ett äventyr då dom kan hugga och riva av mer än man vill.

Pelarborr med inställning av djupet underlättar.

 

Lycka till.

 

Ps. tror jag tog 8 mm tjockt. Ska du montera med rundning så bocka det försiktigt och försök att uppnå passform.

Förborra inget i plasten utom den första skruven och håll sedan plattjärnet emot och ha det förböjt så gått det går.

Ta skruvarna en och en och jag hade en minidomkraft i slutet och bräda som jag pressade upp efter hand.

Blev kanon och du kan skruva ur skruvarna och trycka in lite sikaflex med en tandpetare.

En annan grej är att ta inte för klent borr när du ska förborra för plasten är hård som fan och omedgörlig och det är därför lätt att dra av skruvarna.

Prova borr och skruv på likvärdigt matrial innan du angriper båten.

 

Plan rostfri plåt är hård att borra i men i form av skruv så är det fan så mjukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att göra försäkningar med en brotch vet jag inte hur går till. Jag använder brotch dagligen och den har man för att göra hål med en bestämd toleransatt diameter, tex 8H7. Ett hål med diametern 8,00 till 8,018mm. Man har cylindriska pinnar i dessa hål att styra ihop två bitar med varan när man sätter ihop dem. Så de hamnar på rätt plats.

 

Det finns även andra storlekar på brotchar, efter önskemål.

 

Ett försänkt hål göres enklast med en treskärig försänkare i en pelarborrmaskin eller dyl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar mest bli en massa påhopp i detta forum där man dömer ut andras åsikter och erfarenheter.

Är det båtar eller rymdfärjor vi pratar om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det mitt du menar så är det seriöst.... Bor vid ett båtvarv dä man har för vana att blanda militära och civila lösningar. Ibland blir det praktiskt, ibland bara jä-igt dyrt, men det håller alltid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

problem att borra i rostfritt, skärp upp borren till ca 130 grader istället för de 118 som är standar. samma gäller även för brons mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har man inte kunskap eller möjlighet att slipa de rätta graderna , så finns det borrar som är klar redan att köpa, borrar avsedd för rostfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det finns en amerikansk produkt som heter Keelshield. Det är en gummimatta som man limmar fast på kölen. Finns i drev.se tryckta katalog men vad jag kan se inte på hemsidan. Finns kanske fler som säljer den än dem. Kostar drygt en tusing till din båtstorlek. Tycker idén verkar bra i all fall men har ingen egen erfarenhet av den..

 

Här är en länk till Keelshields amerikanska hemsida så kan du ju studera och se om det kan va nåt. Klicka här

post-26269-1394235356,7398_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...